اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

وثوق مردم به اوقاف ترویج وقف را به دنبال دارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: وثوق مردم به اداره اوقاف و امور خیریه در انجام امینانه کارها بسترساز توسعه وقف در جامعه خواهد شد.

وثوق مردم به اوقاف ترویج وقف را به دنبال دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی صبح امروز در همایش «همه واقف باشیم» در سالن ولایت اردبیل اظهار داشت: وقف در حقیقت مدرسه تربیتی است که در آن افراد باید منافع شخصی خود را کنار گذاشته و تنها با عمل خیرخواهانه با بالا بردن احساسات جمعی فرهنگ و مدنیت حقیقی وارد میدان شده و در این کار خداپسندانه پیشقدم شوند.

وی عنوان کرد: در وهله اول اعتقاد بر این است که عمل وقف برای خود فرد نفع و عایداتی دارد و می‌تواند ابدیت او را تضمین کند که اگر حصار زمان و مکان شکسته شود انسان می‌تواند حقیقت وقف و دستگیری از نیازمندان را به خوبی بشناسد و درست و دقیق آن را ارزیابی کند.

امام جمعه اردبیل یادآور شد: ما باید حرکت جمعی را در این زمینه به راه اندازیم همان کاری که در شهر مراغه انجام داده‌اند به طوری که 90 درصد این شهر وقفی است و مردم به انجام این کار خیر به اشکال مختلف روی آورد‌ه‌اند تا این امر صورت گیرد.

عاملی ادامه داد: اگر انسان ثلث مال خود را در زمان حیات وقف کند به یقین ندامت و پشیمانی در روز آخرت او را فرا نمی‌گیرد چرا که او با ثروتش به تجارتی دست زده است که همیشه عایدات آن نصیب او می‌شود چرا که اولین اثر وقف به خود واقف برمی‌گردد و در این زمینه باید کاری انقلابی انجام داد تا در این دنیا نام نیک و حسنه جاریه برقرار باشد.

وی وقف را مدیریت مال حتی پس از مرگ اعلام کرد و افزود: مردم دوست دارند که عمل وقفی خود را به دست افراد مورد اعتماد و امین بدهند تا موقوفات آنها به شکل صحیح مدیریت شده و در مسیر درست هدایت شود.

نماینده ولی فقیه در استان برکات وقف را در جامعه و در حوزه‌های مختلف اعم از بهداشتی، درمانی، علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی یادآور شد و خاطرنشان  کرد: وقف در زندگی ما به شکل مستقیم تاثیر دارد و ما باید احساسات جمعی را به گونه‌ای ترغیب، تشویق و هدایت کنیم تا عمل وقف فراگیر و همگانی شکل بگیرد.

عاملی گفت: مسئولان نهادهای تربیتی و آموزشی نظیر آموزش و پرورش، رسانه‌ها و روحانیون باید ذایقه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند تا عمل وقف با رغبت و علاقه‌مندی بیشتر انجام شود.

وی با گلایه از بی‌توجهی به امر وقف در کتاب‌های درسی و فیلم‌های تولیدی صدا و سیما ابراز داشت: تاکنون قصه عالی از وقف در کتاب‌های درسی یا فیلم‌ها مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که صدا و سیما می‌تواند فیلم‌هایی با محتوای وقف، حجاب و دیگر سوژه‌های اجتماعی تهیه کند که مورد اقبال و توجه بسیاری از مخاطبان قرار گیرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما به وقف در رفع نیازمندی‌های آموزشی، خدماتی و مراکز امدادی و توجه به بیماران نیازمند و پرهزینه نظیر ام‌اس نیاز داریم تا از طریق وقف بسیاری از تنگناهای مالی این افراد گرفتار برطرف شده و بساط گشایش کارها فراهم آید.

عاملی واقفان و خیراندیشان را به تامین هزینه‌های عروسی و جهیزیه و کم کردن برخی از شیوه‌ها و آداب و رسوم غلط در مراسمات و هزینه‌های عروسی دعوت کرد و افزود: ما امروز به تبلیغ در حوزه وقف به همت روحانیون و رسانه‌ها نیاز داریم چرا که یک روحانی می‌تواند امر وقف را با بهره‌گیری از فضای مجالس عزاداری و ترحیم انجام داده و عواطف و احساسات را به این سمت و سو برانگیخته کند تا با استخدام عواطف، امر وقف ترویج پیدا کند.

وی تاکید کرد: آنچه برای ما فوق‌العاده مهم است و یک رکن اصلی به شمار می‌رود وثوق افراد به اداره اوقاف است که مبادا اداره اوقاف با بلاتکلیف گذاشتن موقوفه و عدم تصرف و یا مدیریت نامناسب در این حوزه در دیدگاه وثوق ملت به این مجموعه خدشه‌ای وارد کرده و ضربه‌ای به این امر وارد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امام جمعه اردبیل در پایان سخنان خود با تجلیل از واقفان و افراد خیراندیش از اداره اوقاف خواست با حشر و نشر بیشتر رقبات موفق را معرفی کرده و در انجام وظیفه و رسالت امانتداری خود همت کنند.

انتهای پیام/62001/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول