اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

لوازم آرایشی که در پیاده‌روها آفتاب می‌گیرند

این روزها لوازم آرایش بی‌کیفیت و تقلبی بازار همدان را تسخیر کرده و عرضه آن حتی تا پیاده‌روها و بازارهای روز شهر هم کشیده شده است.

لوازم آرایشی که در پیاده‌روها آفتاب می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، وارد مغازه می‌شود و نگاهی به اجناس رنگارنگ می‌اندازد. دنبال کرم‌پودری است که با پوستش سازگار بوده، «مارک» باشد و گران هم نباشد.

بعد از مشورت با فروشنده چند نمونه را تست می‌کند و قیمت می‌گیرد؛ بعد با دلخوری به فروشنده می‌گوید: خیلی گران است، اصلاً نمی‌ارزد این همه پول بابت یک کرم‌پودر بدهم؛ همین مارک را جای دیگر، نصف قیمتی که شما می‌گویید؛ دیدم!

فروشنده که مرد میانسال و جاافتاده‌ای است به آرامی برای خانم مشتری توضیح می‌دهد: این مارک اصل است و برای همین قیمتش با نمونه‌ای که شما دیده‌اید تفاوت دارد.

اما خانم مشتری گوشش بدهکار این حرف‌ها نیست و برای همین با اخم مغازه لوازم آرایشی را ترک می‌کند.

این روزها لوازم آرایش بی‌کیفیت و تقلبی بازار همدان را تسخیر کرده و عرضه آن حتی تا پیاده‌روها و بازارهای روز شهر هم کشیده شده است.

جالب اینکه این نوع لوازم آرایش به علت ارزان‌ بودن، مشتری خاص خود را هم پیدا کرده است؛ مشتری‌هایی که بدون توجه به کیفیت، برند یا ترکیبات موجود در اجناس، به سراغ این لوازم می‌روند.

دست‌فروش‌ها که جای خود را دارند؛ اما اگر به بازار روز همدان که هر روز در یک منطقه از شهر برپا می‌شود؛ سری بزنید، خواهید دید که فروشندگان لوازم آرایش، در این مناطق چه بازار پر رونقی دارند!

در یک‌شنبه‌بازار، پیرمردی روی چهارپایه نشسته و بساط خود را روی زمین پهن کرده است. از حنا هندی گرفته تا لاک ناخن و ریمل در بساطش پیدا می‌شود.

دو دختر جوان کنار بساط پیرمرد ایستاده و مشغول تست رژ لب هستند، پیرمرد آیینه هم دارد، آن را به دست دختر جوان می‌دهد تا ببیند مشتری‌ها جنس را می‌پسندند یا نه؟

از قرار معلوم تنها چیزی که برای این دو دختر جوان مهم به نظر می‌رسد رنگ رژ است، یکی از آنها آیینه را به فروشنده پس داده و می‌گوید: لطفاً اورجینال همین رنگ را بدهید.

پیرمرد اخم‌هایش را توی هم می‌کشد و می‌گوید: اورجینال دیگر چیست، از این رنگ همین یکی مانده، اگر میخواهی همین را بردار! و به این ترتیب معامله جوش می‌خورد.

سمت دیگر بازار، خانمی که خود را سمانه معرفی می‌کند در حال وارسی یک مداد چشم است، و اعتقاد دارد چندان تفاوتی بین اجناس تقلبی و برند اصلی لوازم آرایش وجود ندارد.

سمانه می‌گوید: من شنیده‌ام هر دو نوع این لوازم آرایش مربوط به شرکت اصلی است و تفاوت قیمت هم به خاطر این است که برخی اجناس قاچاقی وارد کشور می‌شوند و چون واردکنندگان هزینه گمرک نمی‌دهند، اجناس‌شان ارزان‌تر است.

به نظر خودش توجیه قابل قبولی است؛ به همین خاطر هم برایش فرقی نمی‌کند لوازم آرایش مورد نیازش را از دستفروش تهیه کند یا از مغازه!

در چهارشنبه‌ بازار هم وضعیت مشابهی وجود دارد، صبح زود؛ کسبه بازار روز، بساط خود را پهن می‌کنند. فروشندگان لوازم آرایش هم در بین آنها دیده می‌شود.

خورشید که بالا می‌آید، کار و کاسبی هم رونق می‌گیرد؛ اما با وجود اینکه روی اکثر لوازم آرایشی درج شد که باید دور از تابش نور خورشید قرار بگیرند، این اقلام تا زمانی که به فروش برسند، آفتاب می‌گیرند!

به گفته متخصصان بیش از 800 نوع ترکیب و عنصر شیمیایی در تهیه لوازم آرایش استفاده می‌شود که در اثر تابش نور خورشید ممکن است با یکدیگر واکنش نشان داده و باعث تجمع مواد زیان‌آور شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است در فرآیند تولید و توزیع لوازم آرایشی تقلبی، تولیدکننده فقط به سود خود می‌اندیشد و توجهی به سلامت مصرف‌کننده ندارد.

در تولید این نوع لوازم آرایشی از مواد ارزان‌قیمت و در برخی مواقع از ترکیبات ممنوعه‌ای استفاده می‌شود که حساسیت‌های پوستی و بروز سرطان؛ از کمترین عوارض آن است، پس باید در این زمینه دقت کرده و سلامتی خود را در معرض خطر قرار ندهیم.

============

گزارش از: زهرا اکبرنیا

============

انتهای پیام/89031/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول