اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قابلیت سوادکوه برای تبدیل شدن به قطب‌ اشتغال‌زایی

شهرستان سوادکوه با قابلیت‌های مختلفی که دارد توان تبدیل به قطب‌های مهم اقتصادی را داراست.

قابلیت سوادکوه برای تبدیل شدن به قطب‌ اشتغال‌زایی

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، اشتغال از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان در سن کار از 15 تا 29 سالگی که به سنین جویای کار اطلاق می‌شود برای خانواده‌های ایرانی است.

بیکاری معضل بزرگ اقتصاد کشور

بر اساس تعریف سازمان جهانی کار، هر فردی که یک ساعت در هفته کار داشته باشد شاغل است و بر اساس نظر مسئولان مرکز آمار ایران اگر به هشت ساعت در هفته هم افزایش یابد میزان اشتغال‌زایی تنها تا یک درصد افزایش می‌یابد.

بیکاری از مهم‌ترین معضلات جامعه ایران است که در صدر طرح‌ها و برنامه‌های دولت‌ها و نمایندگان قرار دارد.

استان مازندران دارای نرخ بیکاری حدود 10 درصد و شهرستان سوادکوه دارای نرخ بیکاری 22 درصد است.

به صورت کلی اقتصاد را به سه قسمت دولتی و خصوصی و تعاونی تقسیم می‌شود که در حوزه‌های تولید، توزیع و مصرف و خدمات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هر چند در بررسی کارشناسی اقتصادی باید از چارچوب‌های مشخص شده آن استفاده کرد و خروج از آن چارچوب‌ها مفاهیم پذیرفته شده را خدشه‌دار می‌کند اما برای تحلیل و بررسی موضوع اشتغال استفاده از دیدگاه‌های رشته‌های دیگر هم ضروری به نظر می‌رسد.

بدون در نظر گرفتن تردیدهای مختلفی که درباره حداقل مدت زمان اشتغال فرد برای ثبت در لیست شاغلان و دیدگاه‌های مختلف درباره بومی‌سازی نرخ بیکاری در کشور و با پذیرش شاخص‌های موجود برای بیان نرخ بیکاری در شهرستان سوادکوه باید وضعیت موجود را شناخت و شرایط مورد انتظار را مورد برنامه‌ریزی قرار داد.

توانمندی‌های طبیعی سوادکوه

شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی با دارا بودن حدود 10 درصد مساحت و دو درصد جمعیت مازندران دارای ویژگی پراکندگی جمعیتی و وسعت جغرافیایی است.

وسعت جغرافیایی شهرستان سوادکوه با نعمت‌های فراوانی همراه است که در اختیار داشتن بیش از 15 درصد مراتع و جنگل مازندران ـ ساری و تنوع گسترده گیاهی و جانوری و تولید نزدیک به 40 محصول زراعی و باغی بخشی از آن استعدادها است.

برای اشتغال‌زایی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی نگاه‌ها به سوی ادارات صنعت، معدن، تجارت و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهادکشاورزی می‌رود، هر چند ادارات و نهادهای دیگر هم با توجه به توانمندی‌های خود می‌توانند نقش خود را در توسعه و رفاه و اشتغال مستقیم شهرستان ایفا کنند.

بخش صنعتی سوادکوه با لحاظ کردن همه ظرفیت‌های اشتغال‌زایی آن با هدف تعیین شده در شهرک‌های صنعتی و کارخانجات و شرکت‌های فعال شهرستان فاصله زیادی دارد.

اشتغال‌زایی 6 هزار نفری صنعتی در سوادکوه

حدود ‌15 هزار اشتغال‌زایی در شهرک‌های صنعتی شورمست و بشل و ناحیه صنعتی اسلام‌آباد در طرح‌ها و برنامه‌های شرکت‌ها و کارخانجات پیش‌بینی شده بود که حداکثر برای حدود 6 هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.

هر چند باید به دغدغه‌ها و خواسته‌های کارآفرینان و فعالان صنعتی و تولیدی هم توجه کرد و سرمایه در گردش و یا تسهیلات و روان‌سازی کارها ی آنان مورد توجه جدی قرار گیرد اما با نگاهی نتیجه‌گرا به وضعیت صنعتی سوادکوه باید به این مهم توجه داشته باشیم که کارنامه صنعتی سوادکوه کارنامه‌ای ضعیف است.

از مجموع نزدیک به 280 شرکت و کارخانه ثبت شده حدود 140 واحد صنعتی و تولیدی و خدماتی فعال هستند.

استفاده از نیروهای غیربومی هم دلیل مضاعفی بر عدم استفاده از ظرفیت صنعتی سوادکوه برای کاهش میزان بیکاری این شهرستان بوده است تا همچنان جوانان جویای کار به شهرها و استان‌های دیگر رهسپار شوند و آمار کم‌نظیر کاهش نرخ جمعیت را برای سوادکوه به ارمغان آورند.

اشتغال 5 هزار نفری تعاون در سوادکوه

بخش تعاون شهرستان سوادکوه نیز با ثبت آمار بیش از 600 تعاونی زیرپوشش با بیش از 18 هزار عضو موفق به اشتغال‌زایی حدود 5 هزار نفر شده است.

بخش تعاونی با استفاده از توان مردمی سعی دارد تا نقش خود را در اقتصاد ایفا کند که هنوز نتوانسته است به اهداف تعیین شده ملی خود که حضور 25 درصدی در اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنج ساله پنجم است، دست یابد که سهم تعاون مازندران حدود هفت درصد و سهم کشور حدود پنج درصد است و سهم بخش تعاون در اقتصاد شهرستان سوادکوه هنوز به صورت رسمی مشخص نشده است.

استعدادهای توسعه سوادکوه

انتقاد بدون ارائه راهکار منطقی نیست و به نظر می‌رسد شهرستان سوادکوه ظرفیت تبدیل به قطب‌های مهم اقتصادی مازندران در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، دامداری، گیاهان دارویی، فراورده‌های جنگلی را داراست.

استفاده از اراضی شیب‌دار و کم‌بازده مناطق وسیع کوهستانی سوادکوه با طرح کشت درختان میوه در آن اراضی می‌تواند با سیاست‌های حمایتی و کارشناسی و فنی جهادکشاورزی و با محوریت حمایت شورای کشاورزی شهرستان همراه باشد که اشتغال‌زایی برای روستاییان و تثبیت و در آینده نه چندان دور جذب جمعیت را مورد توجه قرار داد.

البته برنامه‌ریزی برای استفاده از درختان میوه شاید در ماه‌های خاص از سال مورد استفاده قرار گیرد اما وجود استعداد شهرستان در بخش‌های طیور و زنبورداری و پرورش کرم ابریشم می‌تواند مکمل اقتصادی مناسبی برای طرح‌های کشاورزی و دامداری باشد.

تجربه تولید و صادرات توت فرنگی با درآمد اقتصادی قابل توجه، نمونه مناسبی از استفاده از ظرفیت سوادکوه در بخش میوه و صیفی است.

تنوع گیاهی و جانوری نیز از مزیت‌های دیگر شهرستان سوادکوه برای اشتغال‌زایی و بهره‌برداری از ظرفیت گیاهان دارویی و گردشگری طبیعی و پرورش انواع پرندگان برای استفاده از آنان است و البته اشتغال‌زایی صنعت چوب و اقتصاد جنگل هم توانایی حل بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری را دارد.

فاصله قابل توجه جاذبه‌های گردشگری تا درآمد

گردشگری در سوادکوه از وجود بیش از 600 اثر قابل توجه گردش پذیر تا بهره‌برداری و تبدیل آن به عنوان درآمدی برای مردم فاصله طولانی دارد.

حضور تعداد زیادی از افراد با ظرف‌های مملو از تمشک در کنار جاده‌ها که با مشقت زیاد آن را تهیه می‌کنند و تنها اقدام به فروش خام آن به مسافران و گذرکنندگان از محور سوادکوه می‌کنند که جمع‌آوری محصولات فصلی سوادکوه و برگزاری فروشگاه و نمایشگاه سالانه یا دائم و یا شش ماه اقدام مناسبی برای فروش محصولات ویژه و جذب گردشگر را به همراه دارد که نمونه کوچکی از توانمندی‌هاست و البته افزایش خدمات رفاهی و اسکان مسافران در مناطق دارای جاذبه گردشگری و برنامه‌ریزی برای گردشگری مذهبی و درمانی و روستا هم باید مورد توجه قرار گیرد.

خام‌بری مانع مهم توسعه سوادکوه

خام‌بری از سوادکوه به عنوان مانع بزرگی در استفاده شهرستان سوادکوه برای بهره‌برداری مناسب از توانمندی‌هاست که احداث صنایع مکمل و تبدیلی راهکار مناسبی از بهره‌برداری اقتصادی است.

نیروی انسانی به عنوان پایه توسعه هر جامعه مورد توجه کارشناسان قرار دارد و تلاش برای نگاه اقتصادی در استفاده از توانمندی‌های نیروی انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

تشویق و مساعدت و همکاری با نخبگان و فرهیختگان زمینه لازم برای بروز استعدادها و توانمندی‌هاست که با نگاهی بومی در مسیر توسعه گام‌های بزرگ‌تری برداشته می‌شود و ایجاد بانک نخبگان و همایش توسعه شهرستان و تشکیل مجمع نخبگان سوادکوه در زمینه‌های مختلف می‌تواند مرکز ثقلی بر استفاده از توانمندی‌های توسعه باشد.

محور مدیریت برای توسعه و حل موانع و تهیه طرح‌ها و برنامه‌های زمان‌بندی شده مقدمه مهمی برای تلاش در توسعه شهرستان و خارج شدن از محدوده محروم‌ترین و بالاترین نرخ بیکاری سوادکوه در مازندران است.

---------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد

---------------------------

انتهای پیام/86015/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول