اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست کانون بسیج مهندسین دامغان:

تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم جهاد علمی است

سرپرست کانون بسیج مهندسین دامغان گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم جهاد علمی است.

تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم جهاد علمی است

علیرضا امیراحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان با محوریت «اقتصاد مقاومتی» اظهار داشت: مقام معظم رهبری با اشاره به ضرورت توجه به مدل جدیدی از اقتصاد، اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و باید اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به وجود بیاوریم و امروز کارآفرینی معنایش این است.

وی با تأکید بر اینکه صنایع کشاورزی باید گسترش یابد، ادامه داد: با توجه به اینکه در بخش کشاورزی مشکل کمبود آب داریم، بنابراین در راستای اقتصاد مقاومتی، مصرف بهینه آب و آبیاری‌های نوین را باید توسعه دهیم.

سرپرست کانون بسیج مهندسین دامغان خاطر نشان کرد: در شهرستان دامغان سد ساختیم و آب پشت سد نگه داشته‌ایم؛ اما شبکه‌رسانی مطلوبی نداریم که آب را به زمین‌های حاصل‏خیز برسانیم و اگر این فرایند اصلاح شود، در حقیقت اقتصاد مقاومتی محقق شده است.

امیراحمدی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک نوع نگاه راهبردی است و به این معناست که مطالعات و اقدامات ما بر مبنای چهار اصل کلیدی در راهبردها باشد و در این راستا، باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و نقاط قوت و ضعف در زمینه‌های مختلف شناسایی شود.

وی عنوان کرد: باید متناسب با تهدیدها برنامه‌ریزی‌ انجام شود؛ البته این برنامه‌ریزی نیز نباید بر اساس نگاه رویایی و دست نیافتنی باشد؛ بلکه باید بر اساس نقاط قوت و فرصت‌های موجود باشد و اگر این‏گونه عمل کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم که حتی تهدیدها هم قابلیت تبدیل به فرصت را دارند.

سرپرست کانون بسیج مهندسین دامغان بیان داشت: افزایش جمعیت همراه با تغییرات شدید زیست محیطی و اقلیمی خطری است که امنیت و رفاه جوامع بشری را تهدید می‌کند.

امیراحمدی ادامه داد: این خطرات ناشی از خطرات سنتی چون برخوردهای بین‌المللی و تجاوز نظامی به وسیله یک قدرت خارجی نیست، بلکه خطراتی ناشی از بی‌ثباتی‏های اقتصادی، فقر، گرسنگی و به ویژه نبود امنیت غذایی است.

وی اضافه کرد: بدون شک، امنیت غذایی و حصول درجه اطمینان دسترسی به غذا به حیات اقتصادی و سیاسی و بالاخره به حیات امنیتی کشور مرتبط بوده و در واقع حیات امنیتی وامدار حیات امنیتی غذایی است.

سرپرست کانون بسیج مهندسین دامغان تأکید کرد: امنیت غذایی دسترسی همه مردم به غذای کافی در هر زمان برای یک زندگی سالم است.

امیراحمدی ابراز داشت: خودکفایی غذایی لزوماً نهادینه کردن آن جهت بهره‌مندی تمام اقشار جامعه به غذایی سالم، کافی و همیشگی است؛ بنابراین خودکفایی غذایی مسئله‌ای با اهمیت است.

وی، خودکفایی غذایی در کشور را مستلزم افزایش بهره‌وری نیروی کار و سرمایه در بخش کشاورزی، اعمال سیاست‌های حمایتی دولت، توسعه مناطق محروم و روستاها به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی، افزایش عملکرد محصولات و پایداری آن، افزایش بازده منابع آب و خاک، کاهش ضایعات تولیدی و اصلاح الگوی تغذیه کشور عنوان کرد.

سرپرست کانون بسیج مهندسین دامغان تأکید کرد: در مناطقی که از نظر زیر ساخت‌های اقتصادی و خدماتی دچار کمبود امکانات هستند، ایجاد و توسعه صنایع ملی و بزرگ امکان‌پذیر نیست و باید گفت که توسعه بر پایه اقتصاد کشاورزی و صنایع وابسته تبدیلی سبب کاهش بازدهی بالاتر در مدت زمان کمتر می‌شود.

امیراحمدی اظهار داشت: بی‌شک، رشد کشاورزی با بیان اولویت چالش‌ها و راهکارهای پیش روی آن برای کشورهایی که به دنبال استقلال همه جانبه هستند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه پیشرفت و عدالت در گروی جهاد علمی است، بیان کرد: کشاورزی یکی از ارکان اصلی پیشرفت اقتصادی محسوب می‌شود و رشد پایدار و هدفمند کشاورزی در گروی علمی شدن سیاست‌ها، قوانین و روش‌های اجرایی بخش کشاورزی است.

سرپرست کانون بسیج مهندسین دامغان افزود: تحقق این اهداف بلند مدت برای کشاورزی که نمی‌خواهد نسخه‌های ترجمه‌ای غرب را چشم بسته اجرا کند و به دنبال تحقق تمدن بزرگ اسلامی ایرانی است، راهی دراز و پر پیچ و خم در پی دارد که جز با تکیه بر استعدادهای بالقوه این مرز و بوم و تلاش جهادگونه میسر نخواهد شد.

انتهای پیام/2249/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول