اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی:

مصرف آب کشاورزی و شرب از سدهای خراسان شمالی افزایش یافت

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: 2 مورد از دلایل اصلی کاهش بی‌سابقه حجم ذخایر آب سدهای استان، افزایش حجم آب مصرفی بخش‌های کشاورزی و شرب از ذخایر این سدها است.

مصرف آب کشاورزی و شرب از سدهای خراسان شمالی افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، رضا نعیمی مجموع حجم مفید ذخایر آب سدهای استان را در دهم دی‌ماه سال‌جاری حدود 55 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: این رقم در زمان مشابه سال گذشته حدود 105 میلیون متر مکعب بود.

وی مجموع توان تنظیم آب توسط سدهای استان را حدود 165 میلیون متر مکعب در سال ذکر کرد و ادامه داد: این مقدار کاهش ذخایر آب سدهای استان در حدود یک دهه اخیر از زمان بهره‌برداری سدهای استان تاکنون تجربه نشده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اعلام کرد: طی 9 ماه گذشته از سال‌جاری بیش از 2 برابر حجم آب ورودی به سدهای استان، آب برای مصارف شرب و بهداشت، کشاورزی، صنعت و محیط زیست از این سدها خارج شده است.

وی اظهار کرد: افزایش برداشت از منابع ذخیره شده سدها، انتقال به شبکه‌های توزیع آب شرب شهری، فقدان الگوی کشت مناسب و کاهش بارندگی از عمده دلایل ادامه روند کاهش ذخایر آب سدهای استان است.

نعیمی گفت: حدود 55 میلیون متر مکعب آب نیز از ذخایر سدهای استان در سال‌جاری برای مصارف کشاورزی رها شده است در حالیکه سال گذشته در همین مدت حدود 41 میلیون متر مکعب آب سدها برای کشاورزی مصرف شده بود.

به گفته وی، 12 میلیون و 300 هزار متر مکعب آب از ذخایر سدهای استان در سال‌جاری برای مصارف شرب پس از تصفیه وارد شبکه‌های توزیع آب شرب شهری شده است در حالیکه رقم مصرفی سال گذشته از ذخایر سدهای استان برای مصارف آب شرب چهار میلیون و 500 هزار متر مکعب بوده است.

وی گفت: از سویی از ابتدای سال‌جاری تاکنون، حدود 86 میلیون متر مکعب آب از سدهای استان برای مصارف مختلف رها شده در حالی که در همین مدت تنها 41 میلیون متر مکعب آب وارد مخازن این سدها شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: حجم کنونی ذخایر سدهای استان نامطلوب است و ذخایر سدهای شیروان، اسفراین و چری در وضعیت نگران کننده‌ای قرار دارد.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید با برنامه‌ریزی صحیح کشت برای سال آینده، به مدیریت صحیح تقاضایشان برای بهره‌برداری از منابع آب موجود و پیشگیری از بروز بحران کم‌آبی توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/63002/م/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول