اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد

ترخیص واگن‌های مترو تبریز از گمرک بندرعباس

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برای ترخیص واگن‌های فاز نخست متروی تبریز که وارد گمرک بندرعباس شده تلاش خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر مردم تبریز شاهد راه‌اندازی مترو باشند.

ترخیص واگن‌های مترو تبریز از گمرک بندرعباس

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدصادق پورمهدی صبح امروز در جریان بازدید از عملیات اجرایی پروژه قطار شهری تبریز با بیان اینکه برخورداری از مترو، حق طبیعی مردم تبریز است، اظهار داشت: مردم تبریز به دلیل نقش‌آفرینی در تاریخ کشور شایسته برخورداری از خدمات بزرگ هستند و ما تلاش می‌کنیم با تامین اعتبار و همت جمعی مسئولان هرچه زودتر پروژه بزرگ قطار شهری تبریز را به بهره‌برداری برسانیم.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در دوره جدید مدیریت استان که امید فزاینده در بین مردم ایجاد شده، روند عملیات اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان را شتاب بخشیم و با تسریع در اتمام طرح‌های نیمه‌تمام از جمله پروژه بزرگ متروی تبریز پاسخی شایسته به مردم بدهیم.

پورمهدی با اشاره به اینکه برای اجرای متروی تبریز تاکنون صدها میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: با این حال مردم از دولت تدبیر و امید و مدیریت جدید استان توقع و انتظار سرعت بخشیدن به عملیات و بهره‌برداری از این طرح را دارند که باید با همت جمعی و تلاش شبانه‌روزی بتوانیم فازهای این پروژه را یکی پس از دیگری به بهره‌برداری برسانیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر آمادگی مدیران استانی برای همکاری و رفع موانع و مشکلات این پروژه و نیز تامین بودجه‌های ملی و محلی آن، گفت: تمام تلاش ما کمک به این پروژه و تامین منابع مالی آن است و از هیچ تلاشی برای تسریع در اتمام آن دریغ نخواهیم کرد.

پورمهدی تصریح کرد: برای ترخیص واگن‌های فاز نخست متروی تبریز که وارد گمرک بندرعباس شده تلاش خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر مردم تبریز شاهد راه‌اندازی مترو باشند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این بازدید که بیش از سه ساعت به طول انجامید ضمن قدردانی از مهندسان و کارگران پروژه قطار شهری تبریز بر تسریع عملیات و رعایت مفاد زمان‌بندی پروژه از سوی پیمانکاران طرف قرار داد تاکید کرد.

مدیرعامل و مدیران اجرایی سازمان قطار شهری تبریز هم در این بازدید در خصوص تازه‌ترین وضعیت عملیات اجرایی خطوط و ایستگاه‌های پروژه گزارشی ارایه کردند.

ایستگاه شماره پنج، مرکز کنترل فرمان و نمایشگاه دایمی سازمان، تونل قطعه 6، ایستگاه‌های آبرسان، شهید بهشتی و نیز شفت 12 و حفاری‌های تونل عمیق مترو واقع در مسیر سه‌راه امین تا ایستگاه لاله از جمله بخش‌هایی بودند که مورد بازدید معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی قرار گرفتند.

ترخیص واگن‌های متروی تبریز نیازمند مجوز از بانک مرکزی است

پیش از این رئیس شورای کلان شهر تبریز با تائید خبر دپوی واگن‌های قطار شهری تبریز در بندرعباس گفته بود: ترخیص واگن‌ها نیازمند مجوزی از سوی بانک مرکزی است.

شهرام دبیری با اشاره به اینکه رایزنی با بانک مرکزی صورت گرفته گفت: رایزنی با بانک مرکزی هم از طریق شورا و هم از طریق نمایندگان انجام شده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز قول مساعدت را از بانک مرکزی برای صدور این مجوز دریافت کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیش‌بینی در رابطه صورت نگرفته بود تا این مجوز و اقدامات لازم آن قبل از رسیدن واگن‌ها صورت گیرد، گفت: پیش‌بینی بروز چنین مشکلی انجام نشده و فکر نمی‌کردیم دریافت این مجوز زمان بر باشد.

دبیری در مورد سهم شهرداری و تخصیص آن برای مترو گفت: سهم شهرداری از اعتبار سال گذشته یک هزار و 70 میلیارد ریال بود که بخش عمده‌ای از آن تامین شده و تلاش می‌شود رقم باقی مانده نیز از طریق تملک زمین‌های مورد نیاز ایستگاه‌ها به طور کامل پرداخت شود.

این عضو شورای شهر چهارم تبریز در مورد سهم دولت و ارقام تخصیصی آن گفت: 380 میلیارد ریال از سهم یک هزار و 70 میلیارد ریالی دولت در سال گذشته پرداخت شده و انتظار می‌رود دولت به منظور تسریع این پروژه حیاتی برای تبریز نسبت به پرداخت بدهی خود به متروی تبریز اقدام کند هر چند با وجود وضعیت بودجه و درآمدهای نفتی کار سختی است.

سازمان قطار شهری تبریز در سال 1380 تأسیس و راه‌اندازی شد و متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول 75 کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.

بیش از یک ‌سال است مسئولان استانی از افتتاح فاز نخست مترو تبریز خبر می‌دهند و تحقق نیافتن این وعده‌ها به موضوع تکراری تبدیل شده و تکلیف ورود واگن‌های خریداری شده برای راه‌اندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو تبریز مشخص نیست.

آخرین وعده مسئولان برای افتتاح متروی تبریز پایان تیرماه سال‌جاری بود. ولی این وعده نیز مثل وعده‌های قبلی محقق نشد و اخیرا دهه فجر را مسئولان به مردم وعده داده‌اند و وعده‌های مسئولان به جای واگن‌های قطار روی ریل قطار شهری تبریز در حرکت است که امیدواریم به زودی بایستد.

12 سال از زمانی که مسئولان دولتی اعلام کردند توسعه مترو یکی از اولویت‌ها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است، می‌گذرد و هنوز متروی این شهر اندرخم کوچه فاز اول است. 12 سال از آغاز پروژه قطارهای شهری تبریز می‌گذرد و هنوز مردم این کلانشهر در یک دهه گذشته آرزوی افتتاح مترو را دارند. هر چند برخی از مسئولان در این شهر، سپری شدن بیش از یک دهه از آغاز پروژه مترو تبریز را عادی می‌دانند اما باز وعده می‌دهند که فاز نخست این پروژه در شهریورماه سال 92 افتتاح می‌شود و امروز هم وعده دیگری برای افتتاح در دهه فجر 92 به همراه تنها 6 ایستگاه به گوش می‌رسد.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول