اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی خبر داد

آمادگی دادگستری خراسان رضوی برای ایجاد شعبات ویژه جرایم میراث فرهنگی

در نشست مشترک مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی و مدیرکل دادگستری استان در خصوص رسیدگی به جرایم میراث فرهنگی، مدیرکل دادگستری خراسان رضوی برای ایجاد شعبات ویژه رسیدگی به این جرایم اعلام آمادگی کرد.

آمادگی دادگستری خراسان رضوی برای ایجاد شعبات ویژه جرایم میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، رجبعلی لباف‌خانیکی اظهار کرد: مقوله حفاظت از میراث فرهنگی بسیار بنیادین است و در سال‌های اخیر به علت عدم آگاهی و شناخت کافی مدیران و مردم این مسئله به شدت دچار مخاطره و مشکل شده است.

وی افزود: به عنوان مثال هر کارشناس و باستان‌شناس حوزه میراث فرهنگی می‌داند تپه‌های باستانی و محوطه‌های تاریخی خزانه‌های فرهنگی و برگ‌های کتاب تمدن هر کشور هستند و هر گونه آسیب و یا تخریب این بسته‌های فرهنگی مخدوش کردن بخشی از هویت یک ملت به شمار می‌آید.

این مسئول تصریح کرد: این غنایم فرهنگی که گاه عمری چند ده هزار ساله دارند مرتب مورد تجاوز و تخریب با مجوزهای قانونی و غیرقانونی قرار می‌گیرند و گاه شاهد آن هستیم که این تپه‌ها تخریب می‌شوند تا جای آن‌ها آپارتمان، بزرگراه و برج بسازند.

لباف‌خانیکی با بیان اینکه نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی را باید حفظ مصالح و امنیت ملی یک کشور دانست، افزود: در حوزه حفظ میراث فرهنگی خلأ قانونی کمتر داریم ولی آنچه گاه مشکلات ایجاد می‌کند عدم آگاهی دستگاه‌های مرتبط در خصوص فلسفه دفاع از میراث و اموال فرهنگی کشور است.

وی با پیشنهاد ایجاد شعبات ویژه رسیدگی به جرایم میراث فرهنگی تصریح کرد: این اداره‌کل آمادگی دارد تا برای قضات در مشهد و چند شهرستان بزرگ که بیشترین مشکلات قاچاق آثار تاریخی یا تجاوز به حرایم به بهانه ساخت و ساز را دارد کلاس‌های آموزشی و توجیهی برگزار کند تا حساسیت و سخت‌گیری در خصوص احکام صادره بیشتر از قبل شود.

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دایره حقوقی میراث فرهنگی باید قوی‌تر عمل کرده و قضات را نسبت به دادن احکام سختگیرانه‌تر توجیه کند، گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه عملکرد و نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مراکز اقامتی و منازلی است که پذیرای زوار به صورت غیر قانونی هستند که معضلاتی را ایجاد کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدحسن شریعتی اضافه کرد: همچنین از میراث فرهنگی انتظار داریم تا در خصوص رفت و آمد اتباع خارجی به خصوص اعراب حاشیه خلیج فارس که به عنوان گردشگر وارد مشهد می‌شوند با نظارت بیشتری عمل کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعاملات خوبی بین معاونت گردشگری و معاونت پیشگیری از جرم اداره‌کل دادگستری به منظور بررسی و یافتن راه‌حل مناسب در حال انجام است، گفت: اداره‌کل دادگستری خراسان رضوی آمادگی دارد تا با بررسی‌های بیشتر شعب ویژه‌ای را در مشهد و شهرستان‌های مورد نظر برای رسیدگی به جرایم میراث فرهنگی ایجاد کند.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول