اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صنایع بومی خراسان در سراشیب انقراض/ هنرمندانی رو به فراموشی

با پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف، هنرهایی از جمله صنایع دستی نیز دچار تغییر شده و به مروز زمان با پیر شدن و از بین رفتن صاحب هنر، غبار فراموشی و مرگ نیز روی آنان می‌نشیند.

صنایع بومی خراسان در سراشیب انقراض/ هنرمندانی رو به فراموشی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف، هنرهایی از جمله صنایع دستی نیز دچار تغییر می­‌شوند زیرا از یک سو برخی از آنها با نیازهای مردم جامعه امروز همسو نیستند و از طرف دیگر به واسطه کمبود فرصت‌ها، کمتر کسی پیدا می­‌شود که این هنرها را ادامه دهد.

این امر که باعث فراموشی برخی از صنایع دستی به خصوص نوع بومی آن خواهد شد یکی از مشکلات مهم در این عرصه برای هنرمندان محسوب می‌­شود، از این رو برنامه­‌ریزی مدیران برای رفع این مشکلات در درجه اول اهمیت قرار می­‌گیرد.

** صحافی سنتی؛ هنری که تنها در مشهد انجام می‌شود

یک هنرمند پیشکسوت که سالهای عمر خود را در زمینه صحافی سنتی گذاشته به خبرنگار فارس گفت: صحافی سنتی مرمت نسخه­‌های خطی است که در کشور تنها در مشهد انجام می­‌شود.

احمد طالبان اظهار داشت: این هنر که علاقمندان خاص خود را دارد به واسطه برگزاری کلاس‌های آموزشی توانسته افراد زیادی را به خود جذب کند اما به علت وقت زیاد و افزایش ظرافت در آن کمتر مورد نظر جوانان امروز قرار می­‌گیرد.

به گفته وی، این هنر فعالیت بسیار سختی است و افراد محدودی در آن فعالیت می­‌کنند.

** رونق چاروق‌دوزی در گرو حمایت مسئولین

تنها هنرمند چاروق دوزی در قوچان با بیان این نکته که این هنر کاربردش را در جامعه از دست داده گفت: تنها رونق چاروق دوزی خریداران توریست بود که متاسفانه آن نیز به علت کاهش تعداد توریست‌ها در قوچان، از رونق افتاده است.

علیرضا بخشنده اظهار داشت: طی دو سال اخیر به علت گرایش بیشتر مردم به اشیاء سنتی تا حدودی چاروق دوزی هم به فروش می­‌رود از این رو اگر مسئولین از هنر فوق حمایت کنند قطعا می‌توانند آن را دوباره پررونق کنند.

به گفته وی، مسئولین با گردآوری هنرهای فراموش شده صنایع دستی بومی خراسان رضوی در یک کاروانسرا یا محیط مناسب و پر رفت و آمد می‌توانند این هنرها را دوباره به مخاطبان و علاقه‌مندان معرفی کنند.

ضمن آنکه می‌توان این چاروق‌ها را به عنوان یکی از فرهنگ‌های ایرانی به مهمانان خارجی هدیه داد.

بخشنده با ابراز خرسندی از فراهم شدن شرایط بیمه هنرمندان در چهار سال اخیر تصریح کرد: قطعاً با وجود پیشنهاد گفته شده نه تنها خریدار بیشتر خواهد شد بلکه ما نیز می‌توانیم شاگرد هم بگیریم و این هنر را از فراموشی خارج کنیم.

** برگزاری نمایشگاه‌­های ملی، منطقه­‌ای و استانی

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره­‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع­ دستی خراسان رضوی با بیان اینکه صنایع دستی شامل مجموعه‌ای از دست‌ساخته­‌ها است که با استفاده از مواد اولیه طبیعی و بومی به کمک دست و ابزار ساخته می‌شود، گفت: این دست‌ساخته­‌ها متاثر از سابقه تاریخی، ویژگی‌های فرهنگی، جغرافیایی، مکان تولید، عادات اجتماعی و باورهای سنتی، معیارهای زیباشناسی بومی و ملی و نیز ذوق هنری و خلاقیت فردی سازنده اثر است.

مهناز تقوی اظهار داشت: صنایع دستی اولویت‌دار خراسان رضوی شامل سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، حجاری سنتی، قلم‌زنی روی سنگ، ابریشم‌­بافی، زیور آلات سنتی، پوستین­‌دوزی، ارغوان­‌بافی، کاشی و گلدوزی سنتی است که با توجه به انحصار تولید و وجود استان ما به عنوان تنها خاستگاه تعدادی از این رشته‌ها و نیز به روزسازی آنها در مقایسه با سایر رشته­‌های صنایع­‌دستی دارای (اقبال فروش) اولویت مناسب هستند.

به گفته این مقام مسئول، صنایع دستی با آموزش تعدادی از رشته­‌های شاخص این هنر در مراکز کار و دانش و هنر وابسته به وزارت آموزش و پرورش اقدام به آموزش تخصصی جوانان کرده است، همچنین برگزاری آموزش‌های کوتاه­ مدت (مقدماتی) و پیشرفته در کلیه شهرستان‌های استان، برگزاری نمایشگاه‌­های ملی، منطقه‌­ای و استانی این هنرها را به آحاد مردم معرفی می­‌کند.

انتهای پیام/2202/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول