اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مبدع و مدرس آموزش فراخواندن در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

ارائه نخستین سیستم حفظ نقطه‌ای قرآن کریم

مبدع و مدرس آموزش فراخواندن (متاریدینگ) گفت: سیستم حفظ نقطه‌ای قرآن کریم برای نخستین بار در جهان ارائه شده است که بر اساس آن حفاظ صفحه را به طور کامل در ذهن خودشان ملاحظه می‌کنند و از روی آن می‌خوانند.

ارائه نخستین سیستم حفظ نقطه‌ای قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اکنون با وجود بمباران اطلاعاتی در جهان، تولید علم و تکنولوژی دقیقه به دقیقه شده است بنابراین باید به سوی مهارتی برویم که افزایش سطح دانش در کمترین زمان ممکن میسر شود.

صرف 12 سال زمان برای خواندن 110 کتاب از دوره‌ لیسانس تا دوره‌ دکترا مایه‌ افتخار نیست بلکه اگر بناست ما حرفی در سطح جهانی داشته باشیم این راندمان باید حداقل 10 برابر شود و آن کسی که در این 12 سال زمان می‌گذارد بهتر است به رشته‌های مختلف حوزوی، دانشگاهی و مدرسه‌ای مسلط شود.

فعال شدن نیمکره راست مغز،‌ خواندن نگاتیوی و فوتونی، متحول شدن حافظه، حفظ کل قرآن در فاصله یک تا چهار ماه و حفظ نقطه‌ای قرآن از جمله مزایای آموزش دوره فراخواندن است.

در دوره «فراخواندن» یا متاریدینگ پیشرفته، زمان مطالعه مذکور کاهش پیدا می‌کند و بر این اساس، دوره آموزشی فراخواندن(متاریدینگ) زمینه لازم را برای ایجاد دانش تراکمی و بهبود وضعیت علمی کشور نیز فراهم می‌کند.

علاوه بر یادگیری مفهومی، ارتقای وضعیت هوش و حافظه و دقت و تمرکز و ... در فراخوان در نظر گرفته می‌شود و این امر مطالعه را امری لذت‌بخش و آسان خواهد کرد به طوری که فرد پس از گذراندن 10 تا 12 جلسه آموزشی و استمرار تمرینات می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه از لحاظ کمی و کیفی، هوش، حافظه، تمرکز و مطالعه و دانش خود را به میزان فراوانی افزایش دهد.

با توجه به مزایای روش فراخواندن با دکتر حسن فراهانی مبدع و مدرس آموزش فراخواندن (متاریدینگ) به گفت‌وگو پرداختیم تا در جریان این روش قرار گیریم.

فارس: دوره فراخواندن در اصل چه زمانی به ذهن شما خطور کرد و از چه زمانی پایه‌ریزی شده است؟

دوره‌ آموزشی فراخواندن در واقع بخشی از طرح پرورش نابغه‌ها است که حدود 19 سال پیش شروع شده و از چهار سال پیش نتیجه داده و بیش از یک‌هزار نفر از این بچه‌ها متولد شده و چند هزار نفر در دوران بارداری تحت آموزش هستند.

اساساً این دوره بر اساس این منطق شروع شد که نخبگان فراوانی در کشور وجود دارد ولی نابغه کم داریم. فرق نخبه و نابغه این است که نابغه تولید کننده‌ علم است و نخبه مروج علم است و نخبه سئوال را پاسخ می‌دهد و نابغه مسئله را پاسخ می‌دهد، بر همین اساس طرح پرورش نابغه‌ها شروع شد و اساسش هم بر مبنای احادیث و روایات است.

فارس: در مورد بخش‌های دیگر طرح پرورش نابغه‌ها توضیحاتی بفرمایید.

بخشی از این طرح دوره‌ فراخواندن است که سال گذشته برای بزرگسالان نیز اجرا شد، به دلیل آنکه باید معادل بین‌المللی برای فراخواندن انتخاب می‌کردیم بنابراین واژه متاریدینگ به عنوان یک واژه‌ بین‌المللی برای فراخواندن به کار برده شد.

دوره فراخواندن با این منطق شروع شد که این نابغه‌ها زمانی که به دنیا می‌آیند، قرار است تحرکی ایجاد کنند ولی پس از اینکه وارد این نظام آموزشی می‌شوند و هرز خواهند رفت و تحلیل می‌روند، یک سیستمی را باید ابداع کنیم که بتوانند این نظام آموزشی را بدون اینکه کنتاکت و نزاعی با آن پیدا کنند در صورت فعلی، بتوانند دور بزنند و دانش تراکمی را دنبال کنند زیرا ویژگی مشترک همه‌ نوابغ مطرح جهان این بوده که چند رشته‌ای بودند، چه آن‌هایی که زنده هستند و چه آن‌هایی که از این دنیا دستشان کوتاه است.

فارس: ویژگی‌های دوره متاریدینگ چیست؟

بچه‌هایی که دنیا آمدند پس از قرارگیری در این طرح اصطلاحاً کتاب‌ها را نخواهند خواند بلکه خواهند خورد، این بچه‌ها دیگر تک رشته‌ای نخواهند بود بلکه چند رشته‌ای هستند، زمانی که اینطور شد دانش تراکمی ایجاد می‌شود و زمانی که دانش تراکمی ایجاد شد، تراوشات ذهنی ایجاد می‌شود و لینک‌های اطلاعاتی شکل می‌گیرد و به تولید علم و نظریه‌سازی منتهی می‌شود.

مشکل ما در 10 تا 15 سال اخیر در تولید علم یا نظریه‌سازی یا نهضت نرم‌افزاری بوده بنابراین به عنوان یک کار ریشه‌ای و مبنایی این طرح استارت زده شد و از سال گذشته با تغییراتی این طرح را برای بزرگسالان اجرا کردیم.

نتایج این دوره‌ها وابسته به تمرین افراد است هر کس هر اندازه که تمرین کند همان اندازه رشد می‌کند اگر کسی زمان کافی را داشته باشد و در زمینه تمرین صرف کند، می‌تواند طی یک ماه به صورت نقطه‌ای قرآن را حفظ کند که این کار به منظور ترویج فرهنگ قرآنی و مقابله با آسیب‌های فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

فارس:‌ درباره سیستم حفظ نقطه‌ای توضیح دهید.

سیستم حفظ نقطه‌ای برای نخستین بار در جهان ارائه شده است و تعدادی از افراد با حفظ نقطه‌ای جلو رفتند، تغییراتی که صورت می‌گیرد تغییرات وسیعی است که بیشتر در حوزه مغز انجام می‌شود، برخلاف تصور، دوره‌ فراخواندن یا متاریدینگ تندخوانی نیست زیرا تندخوانی کاری به مغز، حافظه و نگاتیوی خواندن ندارد بلکه نیمکره‌ راست مغز فعال می‌شود، پی اف سی مغز بهبود پیدا می‌کند و حافظه 100 درصد رشد می‌کند در حالیکه در متاریدینگ، خواندن از حالت سنتی و تندخوانی به نگاتیوی و فتونی تبدیل می‌شود.

در واقع کسانی که تمریناتشان را عالی انجام بدهند یک نوع اسکن مغزی از مطالب صورت می‌گیرد، روی همین حساب سرعت بالا می‌رود، ماندگاری مطالبی که خوانده شده بالا می‌رود، به خصوص حفاظ قرآن به دلیل آنکه کتاب واحدی دارند، صفحه را به طور کامل در جلوی چشم خودشان ملاحظه می‌کنند و از روی آن می‌خوانند، به خصوص آن‌هایی که به مرحله‌ حفظ نقطه‌ای می‌‌رسند.

فارس: درباره دوره‌ فراخواندن که بناست در دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شود توضیح دهید. دانشجویانی که در این دوره شرکت می‌کنند نسبت به سایر دانشجویان در این زمینه چه ارجحیتی دارند؟

دوره‌ فراخواندن و متاریدینگ یک مهارت اکتسابی است که افراد باید فرا بگیرند، به طور معمول حافظ قرآن با گوش‌هایشان می‌خوانند و حفظ می‌کنند و این با رویه‌ مطالعه صحیح به طور عملی تعارض دارد، در دوره‌ متاریدینگ حس لامسه، بینایی، چشایی و ادراک فراحسی تلفیق می‌شود و یک مجموعه را شکل می‌دهد.

این دوره در قالب 12 جلسه برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان باید حداقل روزی سه ساعت تمرین کنند و به طور معمول به کسانی که برای حفظ یا برای امتحانات کنکور یا ارشد می‌آیند، توصیه می‌کنیم که 6 جلسه‌ اول را روزانه پنج تا 6 ساعت کار کنند و از جلسه‌ پنج و 6 به آن طرف اگر خوب کار کرده باشند تمریناتشان به حوزه‌ مورد علاقه‌شان گرایش داده می‌شود.

کسانی که 2 منظوره هستند به طور طبیعی باید تلاش بیشتری کنند، ولی عملاً تغییری که صورت می‌گیرد این است که با منطق ما کسی که دوره‌ متا را گذرانده و تمریناتش را درست انجام داده باشد چهار سال لیسانس را یعنی حدود 60 کتاب را می‌تواند در 2 ماه با هشت بار دوره مطالعه کند، در آینده اگر این کار ادامه پیدا کند، در نظام آموزشی باید تغییراتی ایجاد شود، عنوان‌های درسی و زمان تحصیلات باید تغییر کند یا اگر همین هست مجوزهایی صادر شود که افراد بتوانند در چند رشته مطالعه کنند.

عموم حفاظ به دلیل آنکه با گوش دادن قرائت قرآن، حفظ قرآن هم انجام می‌دهند هیچ وقت در ذهن آن‌ها تثبیت نمی‌شوند و دائماً ‌باید مرور کنند ولی کسانی که در این سیستم قرآن را حفظ می‌کنند چون به سمت حفظ نقطه‌ای می‌روند حفظ در ذهن آن‌ها به طور عملی تثبیت می‌شود.

مرورهایی که این افراد انجام می‌دهند، مرورهایی هست که برای صواب و انس بیشتر با قرآن است و برای تثبیت و حفظ قرآن نیست و ختم قرآن بین 45 دقیقه تا یک ساعت و ربع با فهم کامل خواهد بود، یعنی اگر کسی پس از نمازهای سه‌گانه‌اش 20 دقیقه وقت بگذارد، می‌تواند هر روز یک ختم قرآن را با صرف کمترین زمان انجام دهد و به طور طبیعی در درس خواندنشان هم تاثیر می‌گذارد.

کودکانی که به این مهارت مسلط شوند در حوزه‌های درسی و علمی هم می‌توانند موفقیت‌های بیشتری را کسب کنند، البته همه چیز وابسته به تمرین کردنشان است.

فارس: این دوره تا به حال در کدام مراکز آموزش عالی کشور برگزار شده است؟

این دوره در مراکز آموزش عالی، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید رجایی و موسسه تحقیقاتی اهل‌بیت (ع) در اصفهان برگزار شده و در بعضی از مکان‌ها مانند بندرعباس به صورت عمومی برگزار کردیم، به هر حال مخاطب این دوره جامعه‌ علمی کشور است ولی به دلیل محدودیت‌هایی که بعضی مراکز دانشگاهی یا علمی از نظر سالن یا همزمانی برگزاری کلاس‌ها با مراسم‌ دیگر بود مجبور شدیم به صورت عمومی دوره را برگزار کنیم.

برخی از موسسات قرآنی از استان‌های مختلف به تهران می‌آیند و دوره برای آن‌ها برگزار می‌شود.

این دوره در دانشگاه قرآن و حدیث از 21 دی‌ماه سال‌جاری و در بهمن‌ماه نیز در دانشگاه قم برگزار می‌شود بنابراین امیدواریم که این روش با تغییر فرهنگ مطالعاتی، سطح دانش جامعه را ارتقا دهد.

فارس:‌ این شیوه‌ مهارت در داخل و خارج از کشور کجا به ثبت رسیده است؟

در حال تلاش هستیم که در قالب ثبت مالکیت‌های فکری و معنوی این شیوه را ثبت کنیم ولی مقداری نقص قانون در این زمینه وجود دارد زمانی که می‌خواستم سیستم و روش را ثبت کنم بیان می‌کردند این فکر است و شیء نیست بنابراین نمی‌توانستند ثبت کنند.

خارج از کشور هزینه‌ای بالغ بر 70 میلیون تومان برای ثبت این فکر نیاز است تا به ثبت جهانی برسد، مهم این است که آن کار انجام شده است ولی در حال تلاش هستیم که ثبت مالکیت فکری و معنوی‌اش در خود کشور صورت بگیرد.

انتهای پیام/78003/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول