اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

امامزاده هاشم؛ بقعه‌ای در هوای ابری تهران و مازندران

امامزاده هاشم در یاد و خاطره مردم و مسافران به نام مازندران و بیشتر به نام هراز در ورودی این استان شناخته می‌شود اما شهرداری دماوند و اداره کل اوقاف و امور خیریه این شهرستان نیز دل در گروی آن دارند.

امامزاده هاشم؛ بقعه‌ای در هوای ابری تهران و مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، پای هر مسافری که به استان‌های شمالی به ویژه مازندران می‌رسد بقعه امامزاده هاشم در ورودی شهرستان آمل در بخش لاریجان خودنمایی می‌کند.

بقعه‌ای که در روزهای سرد و برفی زمستان مامن مسافران، استراحتگاه و محلی برای برای عبادت در میانه سفر به سوی مشهد الرضا است در دل تابستان صفایی دل‌انگیز و خنکایی به یادماندنی دارد.

گردنه برف‌گیر این امامزاده اگر چه در زمستان سخت و طاقت‌فرسا است اما همان برف بر بقعه نشسته و جاده در آغوش کشیده‌اش نیز به یادماندنی است.

نسب امامزاده هاشم(ع) به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و از نوادگان اهل بیت به شمار می‌رود و قدر و عظمتی ویژه در میان مسافران و مردم دارد.

امامزاده هاشم هراز یا دماوند

در سال‌های اخیر البته این امامزاده دو صاحب یافته است، برخی رسانه‌ها و مسئولان آن را امامزاده هاشم هراز می‌خوانند و با توسعه شهرستان دماوند، مسئولان این شهرستان آن را امامزاده هاشم دماوند می‌نامند.

تهرانی‌ها آن را امامزاده هاشم تهران می‌دانند و مازندرانی‌ها به انتشار آن بارها واکنش نشان داده‌اند.

در این سال‌ها هرگاه یکی از استان‌ها نام امامزاده را به خود ملحق دانسته استان دیگر داد سخن برآورده است.

اگرچه پرواضح است که امامزاده هاشم در یاد و خاطره مردم و مسافران به نام مازندران و بیشتر به نام هراز در ورودی این استان شناخته می‌شود اما شهرداری دماوند و اوقاف این شهرستان نیز دل در گروی آن دارند.

کار تا به آنجایی پیش رفته است که شهرداری دماوند، پلیس راه و اداره راه دماوند در اطراف این بقعه خدمات ارائه می‌دهد و با نصب تابلوهایی در سال‌های گذشته از حضور مسافران تقدیر و تشکر کرده است.

این اقدامات مسئولان دماوند با واکنش سریع نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی مواجه شد و فرمانداری آمل نیز بارها دستور جمع‌آوری و استرداد این تابلوها تبلیغاتی را صادر کرد.

امروز شاید به جزو یکی دو سطل زباله با آرم شهرداری دماوند دیگر نشانه‌ای از ورود به حوزه استحفاظی مازندران و شهرستان آمل نیست.

سال‌ها می‌گذرد

بیشتر واکنش‌ها به تصرف بقعه امامزاده هاشم به نام دماوندی‌ها به مسئولان شهرستانی مربوط می‌شود و مسئولان سیاسی و اوقافی مازندران به تعداد کمتر از انگشتان یک دست نسبت به این امر واکنش نشان داده‌اند.

مشخص کردن تکلیف تولیت این بقعه از سوی سازمان اوقاف کشور بارها مورد سئوال رسانه‌های آملی در سفر رئیس سازمان اوقاف کشور به این استان بود اما جمله تکراری به زودی تکلیف بقعه امامزاده هاشم مشخص می‌شود سال‌ها است که شنیده می‌شود.

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اختیار این امر را از دست مسئولان مازندرانی گرفته و جلسات کشوری در رابطه با این موضوع برگزار شد و نتیجه چندین جلسه بی‌نتیجه این شد که هیئت امنایی متشکل از مسئولان دماوندی و آملی در این بقعه حضور داشته باشند و این یعنی نه سیخ می‌سوزد و نه کباب.

مسئولان مازندران کم کاری می‌کنند

آملی‌ها همچنان این بقعه را متعلق به خود می‌دانند هرچند که مسئولان کشوری تاکنون نتوانسته‌اند تکلیف این بقعه را مشخص کنند اما موضوع امامزاده هاشم همواره سئوال رسانه‌ها در نشست‌های خبری بوده است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نیز درباره تعیین تکلیف تولیت این بقعه دل پر دردی از مسئولان استانی دارد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا اظهار داشت: درباره امامزاده هاشم مصوبه‌ای وجود دارد که بر اساس آن باید هیئت امنای استانی تشکیل شود.

وی افزود: مدیرکل اوقاف و معاون سیاسی استانداری باید براساس این مصوبه که مصوبه دولت و مجلس است اقدام کنند.

نماینده مردم آمل در مجلس یادآور شد: امور اجرایی کار نماینده نیست و مسئولان استانی باید نسبت به این امر اقدام کنند.

امامزاده هاشم موضوع حاکمیتی است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل نیز در این باره معتقد است موضوع امامزاده هاشم یک بحث حاکمیتی است.

حجت الاسلام رسولی علیخانی با بیان اینکه تصمیمات درباره این بقعه به صورت استانی و ملی اخذ می شود، تصریح کرد: درباره مسائل حاکمیتی باید منتظر نظر و دستور مسئولان باشیم.

موضوع تجاوز به حوزه استحفاظی به مازندران در شهرستان امل برای نخستین‌بار نیست و بارها مسئولان استان همسایه روستاها و مناطق دیدنی و زیبای این شهرستان در بخش لاریجان را به نام خود زده‌اند اما به نظر می‌رسد در این زمینه نیاز است که همت استانی به کار شود و این مسئولان بیش از این منفعلانه عمل نکنند.

 ------------------------

گزارش از الناز پاک نیا

------------------------

انتهای پیام/86011/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول