اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قمی‌ها در نیمه نخست سال 5.4 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

زکات واجبی نیازمند تبلیغ و فرهنگ‌سازی

ارزش پرداخت زکات از ارزش کمک به مسجد بیشتر است چراکه زکات آبروی اشخاص را حفظ می‌کند و حفظ آبروی مسلمان از هر مسئله‌ای مهمتر است.

زکات واجبی نیازمند تبلیغ و فرهنگ‌سازی

خبرگزاری فارس – علی زنگنه: خداوند برای تمام زوایای زندگی انسان دستوراتی دارد و اگر انسان‌ها به آنها عمل کنند تمام مشکلات آنها حل خواهد شد. این دستورات از جزئی‌ترین روابط بین افراد یک خانواده کوچک تا قوانین بزرگ در سطح جامعه مانند رابطه بین حاکم و مردم را در بر می‌گیرد.

قوانین اسلام پس از گذشت 1400 سال هنوز پاسخگوی نیازهای اساسی جوامع بشری است، چون قوانین آن توسط خداوندی وضع شده که به تمامی نیازهای انسان‌ها علم و احاطه دارد.

قوانین مربوط به روابط زن و مرد، حجاب، تغذیه و ... قوانینی هستند که در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است و امروزه کشورهای غربی به درست بودن آنها پی برده و آنها را اجرا می‌کنند.

یکی از قوانینی که در اسلام از اهمّیت بالایی برخوردار بوده و اجرای آن را مصادف با از بین رفتن فقر در جامعه می‌داند زکات است. زکات یکی از واجبات مالی و عبادی است که در نظام اسلامی و در منابع دینی مانند کتاب و سنّت در ردیف نماز و جهاد قرار گرفته است.

زکات از ضروریات اسلام بوده و اگر کسی آن را انکار کند در صف کافران قرار می‌گیرد.اهمیت پرداخت زکات به حدی است که پیامبر(ص) می‌فرماید اگر اغنیا زکات مال خود را بپردازند در جامعه حتی یک فقیر هم وجود نخواهد داشت.

خداوند در قران کریم در خصوص اهمیت زکات می‌فرماید:

«یا اَیّها الَّذینَ آمَنوا اَقیموا الّصلاةَ وَ اَتُوا الزَّکاةَ»

«ای کسانی که ایمان آورده اید نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید»

با این حال و با توجه به سفارش‌های فراوانی که در مورد زکات شده ولی این واجب دینی این روزها جزء دستوراتی است که به آن کمتر توجه شده است. خیلی‌ها شاید فقط نام زکات را شنیده باشند و از قوانین آن و سفارشی که پیامبر در مورد آن ذکر کرده است، بی‌اطلاع باشند.

در مورد زکات فرهنگ‌سازی نشده است

رئیس اداره زکات کمیته امداد قم با اشاره به اینکه مردم دارای اعتقادات دینی قوی هستند ولی در مورد زکات شفاف‌سازی نشده است، اظهار کرد: در بعضی موارد مشاهده می‌شود که مردم فقط نام زکات را شنیده‌اند و از نظر فرهنگی این واجب دینی احتیاج به تبلیغ دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نورالهی گفت: وجود 6 هزار نفر شتر و برداشت 120 هزار تن گندم و 90 هزار تن جو نشان می‌دهد که ظرفیت قم در این زمینه بسیار بالا است.

وی اهداف این اداره را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در قدم اول اداره زکات می‌خواهد که این واژه مثل سابق احیا شود و قدم بعدی مصرف درست و مناسب زکات برای فقرا است.

رئیس اداره زکات کمیته امداد قم با بیان اینکه گاهی اوقات لازم است که پرداخت زکات به مردم یادآوری شود، عنوان کرد: اگر قبضی در جیب گذاشته شود امکان دارد که انسان فراموش کند آن را بپردازد و مسئله زکات نیز چنین است و باید پرداخت آن به مردم یادآوری شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 580 آیه قرآن در مورد انفاق است، گفت: وظیفه روحانیون است که در مورد تبلیغ انفاق در جامعه نقش داشته باشند وگرنه واجب الهی فراموش می‌شود.

حجت‌الاسلام نورالهی با اشاره به اینکه در قرآن آمده است نمازی که می‌خوانیم باید در کنارش زکات باشد، بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) فرمودند اگر زکات اغنیا پرداخت شود حتی یک فقیر هم باقی نمی‌ماند.

ائمه جماعات می‌توانند کمک‌های مردمی را هدفمند کنند

رئیس اداره زکات کمیته امداد قم با اشاره به اینکه ما در جامعه خیر زیاد داریم و خوب هم کار می‌کنند، تصریح کرد: وظیفه هدفمندکردن کمک خیرین بر عهده ائمه جماعات است.

وی با بیان اینکه مردم دنبال کار خیر هستند ولی نمی‌دانند چگونه در این مسیر عمل کنند، خاطرنشان کرد: ائمه جماعات باید فرهنگ‌سازی کرده و کمک‌های مردمی را به طور مناسب جهت‌دهی کنند.

حجت‌الاسلام نورالهی گفت: احیای سنت‌های حسنه الهی یکی از اهداف کمیته امداد است و اگر فقیری را امام جماعت معرفی کند کمیته امداد حتما به او کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بالای 60 موسسه بزرگ خیریه در کشور فعالیت می‌کنند ولی هر کدام مقداری کمک کرده و این شیوه مشکلی را حل نمی‌کند، تصریح کرد: اگر ائمه جماعات و تمام موسسات با کمیته امداد هماهنگ شوند کمک‌ها هدفمند می‌شود.

رئیس اداره زکات کمیته امداد قم با بیان اینکه مشاهده می‌شود بعضی مساجد آینه‌کاری می‌شوند در حالی که در کنار مسجد مستاجری نمی‌تواند اجاره خود را بپردازد، گفت: ائمه جماعات با توجه به موقعیتی که دارند و به این دلیل که مردم آنها را قبول دارند می‌توانند کمک‌های مردمی را هدفمند کنند.

وی با اشاره به بعضی فعالیت‌های این اداره برای احیای این واجب الهی گفت: تشکیل جلسات ماهانه زکات در بخش‌ها، امضای تفاهم‌نامه‌ها با سازمان تبلیغات اسلامی، جهاد کشاورزی و دانشکده صدا و سیما، دیدار چهره به چهره با نیکوکاران، تشکیل ستاد زکات در روستاها، تهیه شناسنامه زکات برای کشاورزان، آموزش زکات به هزار و 800 نفر کشاورز از طریق ارسال پیامک و... بخشی از این فعالیت‌ها هستند.

حجت‌الاسلام نورالهی با بیان اینکه تاکنون 32 خانواده از این طریق صاحب مسکن شده‌اند، گفت: در این زمینه 170 دقیقه برنامه در 10 جلسه در سیمای استانی قم (شبکه نور) و 80 دقیقه برنامه در رادیو قم پخش شده است.

پرداخت 5.4 میلیارد ریال زکات در نیمه نخست سال

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: در استان قم تا پایان مهر ماه سال جاری پنج میلیارد و 442 میلیون ریال زکات جمع‌آوری شده است که از این مبلغ سهم پروژه‌ها از جمله مساجد و غیره 3 میلیارد و 482 میلیون ریال و سهم فقرا بیش از یک میلیارد ریال بوده است.

عبدالله جلالی بیان کرد: سهم زکات جعفریه 313 میلیون ریال، کهک دو میلیارد و 869 میلیون ریال، قنوات 184 میلیون ریال، سلفچگان 25 میلیون و 500 هزار ریال و سهم شهر قم دو میلیارد و 500 میلیون ریال بوده است.‎

وی تأکید کرد: زکات طی هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 300 درصد رشد داشته است.

درست است که پرداخت زکات در قم نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده ولی هنوز نسبت به ظرفیتی که در این زمینه دارد، بسیار پایین است.

ارزش پرداخت زکات از ارزش کمک به مسجد بیشتر است چرا که زکات آبروی اشخاص را حفظ می‌کند و حفظ آبروی مسلمان از هر مسئله‌ای مهمتر است. در جامعه ما زکات بسیار غریب بوده و احیای آن فقط وظیفه یک ارگان نیست بلکه تمام ارگان‌ها و اشخاص در این زمینه وظیفه دارند چرا که عواید زکات متوجه همه‌ی جامعه است.

انتهای پیام/2258/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول