اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

درک ولایتعهدی امام رضا(ع) نیازمند درک اوضاع آن دوران است

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه درک ولایتعهدی حضرت امام رضا(ع) منوط به درک اوضاع بحرانی آن دوران است، گفت: ولایتعهدی امام رضا(ع) تدبیری از سوی مأمون بود تا بدین وسیله بحران سیاسی آن دوران را سر و سامان دهد.

درک ولایتعهدی امام رضا(ع) نیازمند درک اوضاع آن دوران است

حجت‌الاسلام محمد الله‌اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه درک ولایتعهدی امام رضا(ع) منوط به درک اوضاع بحرانی آن دوران است، اظهار کرد: وضعیت بحرانی آن دوران ریشه در 50 سال قبل‌تر دارد و تا زمانی که آن درک نشود فهم این موضوع دشوار است.

وی افزود: هنگامی که دولت عباسی بر سر کار آمد با شمشیر و تدبیر سعی در نگه داشتن دولت خود کرد و در آن دوران همه‌ی وزرا و افسران، اهل خراسان و بنی‌عباس عرب بودند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: ‌هارون در سفر به مکه عهدنامه‌ای تنظیم کرد تا بدین وسیله فرزندان با امضای آن به یکدیگر وفادار باشند و دشمنی نداشته باشند.

الله‌اکبری یادآور شد: ‌هارون با تقسیم کشور میان فرزندان به هر یک قدرت بخشید و پس از مرگ‌ هارون امین جانشین وی شد و مامون نیز به عنوان ولیعهد انتخاب گردید البته با دسیسه‌ها و طمع قدرت به زودی امین به دست مامون کشته و بر کرسی قدرت نشست.

وی با اشاره به قیام‌های 28 گروه از علویان گفت: مامون با توجه به وضع نامطلوب موجود و عدم مقبولیت توسط حزب عرب و همچنین خطر علویان برای عباسیان تنها چاره را ولیعهدی امام رضا (ع) دانست، از این رو به اجبار و تهدید ایشان را از مدینه به مرو آورد تا بدین وسیله به خواسته‌های خود برسد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه اضافه کرد: از آنجایی که مسلمانان می‌خواستند ولایت از آل محمد باشد با پی بردن به حضور امام رضا (ع) در دستگاه خلافت شمشیرها را غلاف کردند و در واقع با این کار مامون شیعیان، سادات و حتی عباسیان بغداد را خلع سلاح کرد.

الله‌اکبری ادامه داد: ولایتعهدی امام رضا(ع) تدبیری از سوی مامون بود تا بدین وسیله بحران سیاسی آن دوران را سر و سامان دهد و اوضاع را آرام سازد.

انتهای پیام/78008/ل30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول