اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اجلاسیه 10 هزار افلاکی خاکی/16

تشکیل ستاد کنگره 10 هزار شهید مازندران از سال 79

رئیس ستاد اجلاسیه 10 هزار شهید مازندران گفت: کنگره سرداران و 10 هزار شهید استان مازندران در سال 1379 با هدف گردآوری آثار و ثبت و ضبط اسناد به جا مانده از شهدا و ایثارگران استان تشکیل شد.

تشکیل ستاد کنگره 10 هزار شهید مازندران از سال 79

به گزارش بخش دفاع مقدس خبرگزاری فارس از ساری، برگزاری اجلاسیه بزرگداشت 10هزار شهید استان مازندران، فرصتی است تا در گفت‌وگو با سرهنگ پاسدار احمد الماس‌پور، معاون هماهنگ کننده سپاه کربلا و رئیس ستاد این اجلاسیه، با گوشه‌هایی از فعالیت‌های ستاد، برنامه‌ها و روندهای اجرایی اجلاسیه، آشنا شویم.

فارس: ستاد کنگره شهدا کار خود را با چه چشم اندازی آغاز کرد؟

‌کنگره سرداران و 10 هزار شهید استان مازندران در سال 1379 با هدف گردآوری آثار و ثبت و ضبط اسناد به جا مانده از شهدا و ایثارگران استان تشکیل شد.

رهبر معظم انقلاب، پیرامون ظرفیت‌های هشت سال دفاع مقدس، بیانی دارند که می‌فرمایند: «این جنگ یک گنج است، آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم»، از این رو ستاد در پی آن بود تا این گوهرها را کشف و استخراج کنند.

از سوی دیگر راهبرد اصلی ستاد و همه همکارانی که طی این سال‌ها در سطوح مختلف این مجموعه، خدمت کرده‌اند.

این بود تا آسیب‌های ناشی از گذشت زمان را به حداقل برسانند، جمع‌آوری خاطراتی که ممکن بود در طول زمان، به بوته فراموشی سپرده شوند و اسناد مکتوبی که در  تأثیر شرایط اقلیمی مازندران، در معرض نابودی و تهدید جدی قرار داشتند، از جمله دغدغه‌های اصلی ستاد بود.

فارس: برای تحقق این اهداف چه برنامه‌هایی به مرحله اجرا درآمد؟

در مرحله نخست، موضوع پژوهش در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد تا برای هر شهید، پرونده سرگذشت پژوهی تشکیل شود. برای دستیابی به این منظور، گروه‌های سرگذشت پژوهی، شکل گرفت و تیم‌های پژوهشی، کار خود را در اقصی نقاط استان آغاز کردند.

پرونده‌ها تشکیل شدند، اما همان گونه که اشاره شد، این نگرانی وجود داشت که در آب و هوای مرطوب مازندران از بین بروند، به همین دلیل، ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی دیجیتال و ثبت این اسناد مهم که گواه حقانیت دفاع ما و بیان گر نقش یگان‌های رزمی و مردم انقلابی مازندران در سال‌های مقاومت است، احساس شد.

به همین منظور با وجود همه محدودیت‌های پیش رو، این اتفاق رقم خورد و بستر لازم برای اسکن صفحات موجود در پرونده‌ها و ثبت آنها در این بانک اطلاعاتی فراهم شد.

این روند، علاوه بر حفاظت از داده‌ها، امکان طبقه‌بندی و دسترسی آسان به اطلاعات را فراهم می‌کرد. ثبت خاطرات ایثارگران و یادگاران سال‌های مقاومت، محور دیگری بود که به موازات کار سرگذشت پژوهی شهدا، پیش می‌رفت و طی این سال‌ها تلاش‌های گسترده‌ای به منظور ثبت و انعکاس این خاطرات، ناگفته‌ها و حقایقی که هر یک می‌توانست نمایانگر ابعادی از این حماسه ماندگار باشد، صورت پذیرفت. همچنین در زمینه عملیات پژوهی و تاریخ شفاهی نیز اقداماتی صورت پذیرفت، که هدف آن، بازشناسی نقش لشکر 25 کربلا و سایر یگان‌های مازندران در جنگ تحمیلی بود.

فارس: برنامه‌های اصلی و محوری ستاد طی این سال‌ها به چه حوزه‌هایی اختصاص داشته است؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و راهبردهای ستاد، استخراج مفاهیم و آموزه‌هایی بود که در برگ برگ این پرونده‌ها موجود بود و ضرورت داشت تا در قالب‌های گوناگون به نسل‌های پس از جنگ منتقل شود و در این میان، حوزه نشر می‌توانست یکی از این راه‌ها باشد.

زندگینامه، خاطره، داستان، رمان و شعر از جمله قالب‌هایی بود که به کمک آن سعی شد تا دستاوردها و وقایع دفاع مقدس به شکل داده‌های هنری، ادبی و مستند در اختیار گروه‌های مخاطب قرار گیرد.

تولید قریب به 70 عنوان کتاب با موضوعات و محورهای مختلف از جمله این اقدامات بود،ساماندهی و برگزاری یادواره‌هایی با محوریت موضوعی، صنفی، شهری و روستایی از دیگر اقداماتی بود که در راستای انتقال این آموزه‌ها انجام شد.

از سوی دیگر پرتال جامع دفاع مقدس هم با هدف حضور مؤثر در فضای مجازی طراحی و اجرا شد، کارکرد این سامانه جامع، ایجاد بستر مناسب برای سهولت در دستیابی به اطلاعات پیرامون شهدای استان بود؛ با تکمیل این فرایند و اتمام کار بارگذاری اطلاعات در سامانه، هر فرد در هر نقطه‌ای، می‌تواند به تمامی اطلاعات موجود در مورد هر شهیدی به راحتی دسترسی یابد.

فارس: بزرگ‌ترین دستاورد ستاد کنگره طی این سال‌ها چه بوده است؟

بانک اطلاعاتی که امروز در اختیار پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته را شاید بتوان بزرگ‌ترین رهاورد این ستاد دانست.

علاوه بر پرونده‌های شهدا، تاریخ شفاهی و برخی از کتب چاپ شده نیز اکنون در حکم اسنادی کاربردی و قابل اعتنا هستند.

از سوی دیگر با هدف مستندسازی نقش مازندران در جنگ، اسناد و عکس‌های زیادی نیز جمع‌آوری و ثبت شده که گام بلندی در استخراج این معدن ذی قیمت بوده است.

فارس: از برنامه‌های مربوط به اجلاسیه و اقدامات انجام شده در این باره بفرمایید؟

برنامه‌های مربوط به اجلاسیه، از حدود یکسال پیش و در قالب برگزاری یادواره‌ها آغاز شد، به این منظور یادواره‌های عمومی متعددی در شهرها و روستاهای استان برگزار شد و طی دو ماه اخیر نیز یادواره‌های صنفی و تخصصی، یکی پس از دیگری به مرحله اجرا درآمد.

کنگره ملی شهیده سیده طاهره هاشمی یکی از موضوعات محوری بود که در کانون توجه این ستاد قرار داشت که با الطاف حضرت حق و عنایت شهدا به شکل مطلوبی برگزار شد.

ساخت سریالی با مضمون حماسه‌های مردم مازندران در سال‌های دفاع مقدس که با همکاری شبکه سوم سیما در حال ساخت بوده و در ایام عملیات غرور آفرین والفجر هشت به روی آنتن می‌رود، از دیگر برنامه‌های ماندگار اجلاسیه است.

فارس: پس از برگزاری اجلاسیه چه برنامه‌هایی در مجموعه کنگره دنبال می‌شود؟

فرایندهای پژوهشی مورد اشاره همچنان به عنوان سرفصل‌های کاری این مجموعه، پیگیری می‌شود، چرا که باور داریم، همه تلاش‌های انجام شده، تنها بخش کوچکی از داشته‌های استان در این حوزه است و تا رسیدن به آن هدف و رسالتی که بر دوش تک تک خادمان فرهنگ ایثار و شهادت هست، راه زیادی مانده است.

فارس: و صحبت پایانی.

در پایان لازم می‌دانم از تلاش‌های همه عزیزانی که طی این سال‌ها به اشکال مختلف با مجموعه کنگره، همکاری داشته‌اند، تشکر کنم.

چرا که اعتقاد دارم این اجلاسیه محصول کارگروهی و تلاش جمعی همه باورمندان به راه شهدا است.

انتهای پیام/86020/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول