اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول قوه قضائیه در گفت‌وگو با فارس:

‌زائر امام رضا (ع) باید نسبت به ولایت ایشان معرفت داشته باشد

معاون اول قوه قضائیه گفت: منظور از معرفت نسبت به امام رضا(ع)، معرفت شناسنامه‌ای نیست، در واقع معرفت، ولایی است و زائر باید نسبت به ولایت ایشان معرفت داشته باشد.

‌زائر امام رضا (ع) باید نسبت به ولایت ایشان معرفت داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، زائر کسی است که درد دل‌هایی دارد و نمی‌تواند با هیچکس بازگو کند؛ بنابراین با امام خودش نجوا می‌کند و به خاطر این نجواها به آرامشی وصف نشدنی دست می‌یابد.

آن چنان که زائران اهل بیت (ع) نیز خودشان به این امر اعتراف کرده که زیارت سبب آرامش معنوی آنان می‌شود و زمانی که به حرم رضوی ‌‌مشرف می‌شوند، به آرامش خاصی دست می‌یابند که حتی خود زائر نیز نسبت به این فضای تسکین‌دهنده حس غریبی دارد.

ائمه اطهار(ع) دریای آرامش هستند لذا وقتی انسان در این دریا قرار می‌گیرد درد دل‌ها، سختی‌ها و مشکلات را با امام خودش مطرح می‌کند، از این مشقت‌ها نجات می‌یابد.

به همین بهانه و ژرف‌شناسی زیارت، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه انجام داده‌ایم.

فارس: زیارت دارای چه ارکانی است؟

حجت‌الاسلام رئیسی: اگر به زیارت به عنوان یک میل جسمی نگاه شود، آنچه که جسم را می‌کشاند ریشه‌اش قلبی و درونی است و زیارت نیز دارای رکن‌هایی است که هر چه این ارکان قوی‌تر باشند، زیارت نیز قوی‌تر است.

اولین رکن زیارت، زائر است و دومین رکن نیز زیارت‌شونده؛ رکن دیگرش رابطه قلبی و روحی بین زائر و مزور است که این سه هر کدام که در جایگاه قوی‌تری باشند، زیارت نیز بامعناتر می‌شود.

بدین معنا که زائر هرچه معرفتش نسبت به مزور قوی‌تر و دقیق‌تر باشد، رابطه قلبی بین زائر و روح مزور بیشتر و قوی‌تر است.

فارس: زیارت با معرفت به چه معناست؟

حجة‌الاسلام رئیسی: امام جواد(ع) درباره زیارت علی‌بن‌موسی‌الرضا در توس می‌فرماید: جزای زیارت امام هشتم (ع) ده حج و ده عمره، صد حج و صد عمره و هزار حج و هزار عمره است.

البته میزان این ثواب نسبت به معرفت زائر به امام رضا(ع) متفاوت است بدین معنا که امام رضا(ع) باید شناخته شود‌.

منظور از معرفت نسبت به امام رضا (ع)، معرفت شناسنامه‌ای نیست، در واقع معرفت، ولایی است و زائر باید نسبت به ولایت ایشان معرفت داشته باشد.

هرچه زائر نسبت به این امر با معرفت‌تر باشد جایگاهش نیز رفیع‌تر و قیمتی‌تر است.

در واقع زیارت رابطه بین‌ِ روحی است چرا که امام هم می‌شنود و می‌بیند و هم ناظر است و وجود علی بن موسی الرضا(ع) در جایگاهی قرار دارد که رفعت دارد و هر چه زائر به امام (ع) نزدیک‌تر باشد رابطه قلبی و روحی بین آن دو نزدیک‌تر می‌شود.

فرق بین آمدن و نیامدن به حرم در همین است که ارتباطات روحی بین زائر و مزور در زیارت از راه نزدیک بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/2202/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول