اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

راهی که شهردار تبریز می‌رود

آرمانی که بنا بر وعده شهردار تبریز، از ابتدای سال 93 و با تصویب بودجه 30 هزار میلیارد ریالی سال آینده و در کنار آن محورهای برنامه کوتاه مدت شهرداری محقق خواهد شد.

راهی که شهردار تبریز می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، از یکشنبه 21 مهرماه تا یکشنبه 26 آبان 1392، فاصله زمانی انتخاب تا آغاز به کار صادق نجفی شهردار تبریز، اگرچه 35 روز توأم با امید و رجاء بر تبریز و شهروندان آن گذشت و این روزها بعضا، ساعت به ساعت و با انتشار اخبار و شایعات متنوع و طرح سئوالات متعدد در خصوص آینده مدیریت شهری و تعیین تکلیف سکان شهرداری نزد افکار عمومی سپری شد.

شرایطی که کلیت آن تابعی از تنش‌ها و اعتراضات بی‌حاصل درون شورایی ناشی از اختلافات بعد از انتخاب قانونی شهردار در بین اعضای دو طیف اقلیت و اکثریت بود، با این حال صدور حکم قانونی شهرداری تبریز به نام نجفی از سوی وزیر کشور و معارفه وی در «آخرین یکشنبه آبان»، پایانی بر آغاز بحرانی بود که می‌رفت تا خاطره تلخ شورای دوم را در اذهان جامعه زنده کند.

نجفی که برای موفقیت در شهرداری (تازه‌ترین و متفاوت‌ترین فضای کاری و خدمتی در دوران مدیریتش) بر "هوش استراتژیک" به عنوان شعار راهبردی خود تکیه کرده است، در 5 هفته پرالتهاب میان انتخاب تا معارفه رسمی، بدون ورود به حاشیه‌ها و تنش‌های آن روزها و با استفاده از لابی‌های مرکزنشین و استانی، نه تنها با وجود تلاش‌های پنهانی مخالفان شورانشین، موفق به دریافت حکم قانونی شهرداری خود شد؛ بلکه در بحبوحه همین تنش‌ها و سردرگمی‌های موجود، در سکوت و به شکلی چراغ خاموش، بررسی‌ها و مطالعات کلیدی خود پیرامون مجموعه شهرداری، شهر و اوضاع و احوال و وضعیت موجود را آغاز و به تدوین برنامه‌های راهبردی خود برای اداره بهتر این دو حوزه همت گماشت.

همانگونه که گفته بود، هیچگاه عامل اختلاف و یا تشدید اختلافات موجود نشد تا قدم در راه مدیریتی بگذارد که خوب می‌داند اولا با دیگر حوزه‌های خدمتی قبلی‌اش متفاوت است و ثانیا "تعامل" و "تدبیر"، دو عامل ماندگاری‌اش همچون گذشته خواهد بود.

علاوه بر اعتقاد عملی و قلبی نجفی به هوش استراتژیک در مدیریت شهری، باید از باور او به " ایجاد راهی نو در مدیریت و خدمت رسانی به مردم" به عنوان یکی دیگر از تدابیر مدیریتی یاد کرد ؛ نجفی معتقد است؛ " برای حل مشکلات، یا باید راهی پیدا کرد و اگر راهی نبود، راهی برای دست یافتن به هدف ساخت " و او، این روزها به دنبال آن است تا با تکیه بر این باورها، راهی به سمت تحقق برنامه‌هایی بیابد که با تدوین آن‌ها ، امیدوار به گشوده شدن راهی به سمت فردای بهتر برای تبریز است.

فارغ از هرگونه مداهنه یا نقد، بررسی و مروری تیتروار بر کنش‌ها و رفتارهای مدیریتی صادق نجفی در شهر و شهرداری تبریز طی 45 روز گذشته، تصویری از شیوه و باورهای مدیریتی وی ارایه دهد، تصویری که نمایانگر همان راهی است که او می‌رود و به دنبال تحقق اهداف چشم‌انداز توسعه شهری تبریز با تکیه بر تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود است.

نجفی در این راه نه از نشستن در جمع اسلاف خود و شنیدن دیدگاه‌ها، راهنمایی‌ها و تجربیات آنان ابا کرده و نه بی‌توجه به ظرفیت‌های چانه‌زنی نمایندگان استان در مجلس برای پی‌گیری مطالبات و خواسته‌های قانونی شهرداری بوده است.

او حتی با وجود داشتن 9 مخالف سرسخت در شورای اسلامی شهر در روزهای نخستین انتخاب، به تدریج و با تکیه بر روحیه تعامل گرایانه، توانست به شکلی هنرمندانه این مخالفان را با خود و برنامه‌های خود همراه ساخته و نقش قابل توجهی در حذف تنش‌هایی که می‌توانست مجموعه شهرداری را با بحران روبرو سازد ایفا کند.

نجفی طی فراخوانی علنی و آشکار، همه دلسوزان به هویت، تاریخ، گذشته و آینده تبریز را به مشارکت و همراهی در راهی که او برای تحقق اهداف توسعه این شهر و پاسخگویی عملی به خواسته‌های شهروندانش آغاز کرده بود دعوت کرد و در این راه دست همکاری و استقبال گشود.

اما عمده‌ترین و شاخص‌ترین اقدامات قابل توجه دکتر صادق نجفی در مدت 45 روز سپری شده از تصدی مسوولیت شهرداری تبریز را باید در 10 اقدام مهم او خلاصه و برجسته کرد که هر یک به نوعی تازه و اثربخش بوده‌اند، اقداماتی که ترسیم کننده راهی جدید در حوزه مدیریت شهری تبریز به شمار می‌رود.

1 –تأکید بر مطالعه و برنامه محوری

پرهیز از انجام و اجرای طرح ها و پروژه‌های عمرانی خدماتی بدون مطالعه و در کنار آن تأکید بر برنامه محوری، دو بال هماهنگ در شیوه مدیریتی نجفی به شمار می‌رود که از نخستین روزهای آغاز به کار بر آن تأکید داشته است.

نجفی با تکیه بر این دو موضوع، در حال تدوین بودجه سال 93 شهرداری و در کنار آن، برنامه سال آتی شهرداری است.

2- تعامل و همراهی با شورا

نجفی معتقد است هویت شهردار و مجموعه شهرداری از شورای اسلامی شهر و به واسطه آنها، از مردم تبریز است و بر همین اساس، خود، مدیران و کارکنان شهرداری تبریز را مقید و مکلف به احترام اعضای شورا و تعامل با آنان کرده است.

او همچنین خود و مجموعه تحت امرش را در معرض نظارت و سؤال مداوم و همواره نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر قرار داده و بر این نکته تأکید دارد که در شهرداری همه امور و خدمات باید به طور شفاف انجام و در معرض قضاوت و نظارت شورا و مردم باشد.

او همچنین بارها اعلام کرده است از نظارت‌های شورایی استقبال می‌کند و هیچگاه عامل اختلاف و تنش نخواهد شد.

3- تکریم و رضایتمندی مردم

شهردار تبریز تأکید دارد، از آنجا که خدمات و اقدامات شهرداری برای مردم و از مردم است، ناگزیر باید به رضایتمندی آنان نیز منتهی شود، برای این منظور شهردار تبریز مدیران خود را مکلف کرده است همواره در خدمت و دسترس شهروندان بوده و طرح‌ها و بودجه‌های پیشنهادی را بر اساس نیازسنجی و مطالبه شهروندان تدوین و ارایه کنند.

او حتی معتقد است هر طرح و پروژه‌ای که قرار به اجرای آن است بهتر است ابتدا از فیلتر نظرسنجی مردم بگذرد تا اثربخشی و ضرورت وجودی آن بیشتر شود.

4- دعوت از همه برای مشارکت

شهردار تبریز برای تسریع در روند اجرای برنامه‌های توسعه محور تبریز، تنها راه مؤثر را همکاری و مشارکت قشرها و آحاد مختلف مردم در اداره و مدیریت شهر می‌داند؛ از همین روست که دکتر نجفی در نخستین روزهای تصدی مسئولیت و با استفاده از جایگاه و نفوذ خود، ضمن دیدار و گفت‌وگو با صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، اصناف و بازاریان، آنان را به مشارکت در اداره، توسعه و پیشرفت همه جانبه‌تبریز و همراهی با شهرداری دعوت کرده و از آمادگی مجموعه تحت امر خود برای استقبال از طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی آنان خبر داده است.

5- نشست‌های کاری متعدد با مدیران ارشد شهرداری

تلاش فراگیر برای آشنایی با افکار، دیدگاه‌ها و توانمندی‌های درون مجموعه شهرداری یکی دیگر از راه‌هایی است که شهردار تبریز در آن گام نهاده است؛ درست از همین روست که طی 45 روز گذشته بالغ بر 80 جلسه، نشست و کارگروه تخصصی با حضور مدیران ارشد شهرداری تبریز و صادق نجفی در قالب شورای معاونان، نشست مدیران، شورای شهرداران مناطق و کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی ترتیب یافته که عمده محور اصلی این نشست‌ها نیز تدوین بودجه سال آینده، تدوین سیاست‌های راهبردی سال 93، برنامه‌نویسی و تحلیل وضعیت موجود شهرداری بوده است.

6- اجماع عمومی مدیران استانی و شهری برای توسعه

اجماع عمومی مدیران ارشد استانی در بالاترین سطح، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که به موازات تغییر دولت و نیز تغییر شورا و مدیریت شهرداری در دو حوزه مدیریت شهری و استانی حاصل شده است.

این اجماع عمومی البته در حوزه مدیریت شهری و با همراهی قابل توجه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مجلس، اعضای شورا، دستگاه قضایی و دیگر مدیران شهری و استانی، امروز بیش از گذشته، امید به تسریع روند توسعه را افزایش داده است، اتفاقی که با روح تعامل گرایانه نجفی در حال تثبیت است.

7- بازدیدهای کاری از مناطق و پروژه‌ها

نجفی که در نخستین روزهای آغاز به کار از تصمیم خود برای بررسی و تحلیل وضعیت موجود شهرداری تبریز خبر داده بود، طی این مدت با انجام بازدیدهای کاری از مناطق ده گانه، معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و در کنار آن بازدید حضوری و میدانی از روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، خدماتی، مشارکتی و سرمایه‌گذاری، در حال جمع‌آوری داده‌ها و پارامترهای اطلاعاتی لازم از وضعیت موجود شهرداری و رسیدن به تحلیلی واقعی از این مجموعه است تا با بررسی یافته‌های برآمده از این بازدیدها، دست به تقویت، اصلاح، نوسازی و یا تغییرات موردنظر خود در ساختار اجرایی، برنامه‌ریزی و مدیریتی شهرداری بزند. این بررسی‌ها و بازدیدها همچنان تا حصول به نتیجه دلخواه تداوم خواهد داشت.

8- استمداد از نمایندگان مجلس

برپایی نشست مشترک میان نمایندگان مجلس، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز یکی دیگر از اقدامات مؤثر صادق نجفی طی 45 روز گذشته از تصدی سکان مدیریت شهری بود، نشستی که با هدف ارایه و طرح مشکلات و چالش‌های فرا روی مدیریت شهری نظیر چالش فقدان درآمدهای پایدار، بی‌توجهی دولت به شهرداری‌ها در تدوین بودجه، عدم تعیین تکلیف مدیریت جامع شهری و بسیاری دیگر از مشکلات مبتلابه شهرداری به نمایندگان مردم تبریز در مجلس و پی‌گیری این مشکلات از سوی آنان در روزهای بررسی و تصویب بودجه سال 93 کل کشور تشکیل گردید.

هدف اصلی نجفی از تشکیل این نشست مهم و کم‌سابقه، استفاده از قدرت چانه‌زنی نمایندگان مردم تبریز در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی پارلمان به ویژه کمیسیون تلفیق بودجه کل کشور برای جذب و تخصیص اعتبارات ویژه برای شهرداری و شهر تبریز بود.

روی دیگر سکه برپایی این نشست، جدای از طرح مشکلات مذکور، اتمام حجت مدیریت شهری تبریز با نمایندگان مردم در مجلس بود، با این امید که پی‌گیری‌های آنان، منجر به نتیجه مورد انتظار شود.

9- استفاده از تجربیات شهرداران اسبق

یکی از جالب‌ترین و البته ابتکاری‌ترین اقدامات و تصمیمات صادق نجفی طی روزهای گذشته، دعوت وی از شهرداران اسبق و بعد از انقلاب تبریز برای حضور در نشست هم‌اندیشی بود که این نشست با حضور 7 تن از شهرداران اسبق برگزار شد و طی آن شهرداران اسبق تبریز همچون محمدصادق پشمینه‌آذر، محمد اشرف‌نیا، اسماعیل قدری، عبادالله فتح‌اللهی، سیدحسین فراهنگ‌پور، احتشام حاجی‌پور و فریدون درویش‌زاده در کنار شهردار فعلی و رییس و اعضای شورای اسلامی شهر و در فضایی صمیمی و کم‌تر دیده شده به بحث و تبادل نظر پیرامون راه‌های اداره بهتر شهر و تدوین برنامه‌های راهبردی و عملی در جهت نیل به اهداف توسعه شهری پرداختند.

تصمیمات و پیشنهادات برآمده از این نشست پربار تدوین به برنامه‌ای عملی به عنوان پیوست برنامه جامع شهرداری تبدیل شده است.

10- نشست با شهرداران کشور و فراکسیون مدیریت شهری مجلس

صادق نجفی به تشکیل نشست‌های کاری و تخصصی با نمایندگان تبریز در مجلس و مدیران استانی و شهری اکتفا نکرده و در همین مدت کوتاه 45 روزه از تصدی مسئولیت شهرداری تبریز، سه نشست تخصصی و مهم نیز با شهرداران کلانشهرهای کشور و هیئت رییسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی برگزار کرده و از این طریق، علاوه بر آشنایی با همتایان کشوری خود، اولا در راستای طرح، بررسی و پیگیری مشکلات و چالش‌های فراروی شهرداری تبریز گام برداشته ثانیا ضمن هم‌گرایی مؤثر با شهرداران دیگر کلانشهرها، تلاش‌های مؤثری برای یافتن راه حلی مناسب در خصوص حل مشکلات مذکور از طریق دولت و مجلس آغاز کرده است.

این 10 اقدام و به تعبیری 10 گام بلند و مهم صادق نجفی شهردار تبریز، نشان دهنده راهی است که او برای موفقیت در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه محور تبریز در پیش گرفته است؛ اقدامات و برنامه هایی که از یک سو بر روحیه تعامل گرایانه شهردار تبریز با همه طیف‌ها صحه می‌گذارد ، هم گویای اعتقاد وی به استفاده از تجربیات و افکار همه کسانی است که دستی بر آتش مدیریت شهری و استانی دارند، هم نشان دهنده عزم جدی او برای بسیج همه ظرفیت های موثر در تسریع روند توسعه شهری است و هم تشنگی این مدیر کهنه کار و باتجربه برای دستیابی به شناخت و تحلیلی واقعی از وضعیت موجود شهر و شهرداری را به اثبات می‌رساند.

نجفی در این مدت نشان داده مدیری است که سعی دارد با تکیه بر تحلیل ، ارزیابی، مطالعه و برآورد به دست آمده، به بالاترین راندمان و خروجی خدمتی که به تعبیر خود وی " توسعه  تبریز" و " رضایتمندی مردم " است دست یابد؛ آرمانی که بنا بر وعده شهردار تبریز، از ابتدای سال 93 و با تصویب بودجه 30 هزار میلیارد ریالی سال آینده و در کنار آن محورهای برنامه کوتاه مدت شهرداری محقق خواهد شد.

..................

احد نقش‌شور

................

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول