اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی خبر داد

خروج داوطلبانه 7 هزار تبعه افغانی / تمدید مهلت دریافت کارت بیمه تا 30 دی ‌ماه

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی با اشاره به خروج داوطلبانه 7 هزار تبعه افغانی از ابتدای سال تاکنون گفت: فرصت دریافت کارت بیمه اتباع خارجی تا 30 دی ‌ماه تمدید شده است.

خروج داوطلبانه 7 هزار تبعه افغانی / تمدید مهلت دریافت کارت بیمه تا 30 دی ‌ماه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد عجمی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره‌ کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی برگزار شد در رابطه با طرح بازگشت داوطلبانه اتباع خارجی افغانی به کشورشان اظهار کرد: کسانی که دارای مدرک آمایش معتبر بوده و تمایل به بازگشت داوطلبانه به کشور خود دارند می‌توانند در قالب طرح مشترک بازگشت که بین جمهوری اسلامی ایران با کمیساریای سازمان ملل و کشور افغانستان اجرا می‌شود به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه و نسبت به تحویل کارت آمایش و تسویه حساب اقدام کرده و برگه خروج از کشور را دریافت کنند.

وی افزود: این اتباع هنگام خروج از کشور در مرز دوقارون که دفتر اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی و نیز دفتر کمیساریا در آن مکان دارای نماینده است با خروج از شرایط پناهندگی و بازگشت به افغانستان از کمک‌های حمایتی کمیساریا برخوردار می‌شوند.

این مسئول در خصوص کمک‌های حمایتی کمیساریا گفت: به ازای هر فرد بازگشتی در قالب طرح مشترک، 150 دلار به تبعه داوطلب تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پرداخت هزینه راه به افراد در هر نقطه‌ای که باشند و توشه‌ای که در این مسیر به آنها داده می‌شود جزو کمک‌های حمایتی کمیساریا است، گفت: برای هر میزان متقاضی بازگشت این ظرفیت وجود داشته و محدودیتی هم ندارد و این طرح تمام وقت در حال اجرا است.

*ازدواج زن ایرانی و تبعه خارجی منوط به مجوز کتبی دولتی

عجمی در رابطه با ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی اظهار کرد: به دلیل حضور بیشتر از 30 ساله پناهندگان در ایران و در خراسان رضوی و اقامت و سکونت آنها در شهرها و اشتراکات فرهنگی، زبانی، آداب و رسومی و دینی ازدواج‌هایی بین اتباع ایرانی با اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانی و عراقی صورت گرفته است.

وی افزود: طی چارچوب مشخص شده قانون این ازدواج‌ها باید بر مبنای ماده 60-10 قانون مدنی باشد که در آن تأکید شده ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی منوط به اخذ مجوز کتبی از دولت است.

عجمی تصریح کرد: اگر بانوان ایرانی مزدوج با اتباع خارجی این مجوز قانونی را داشته باشند براساس ماده واحده‌ای که در تاریخ 85.7.2 در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها تا سن 18 سالگی به تابعیت پدر بوده و از سن 18 تا ورود به سن 19 سالگی یعنی یکسال مهلت دارند که به تابعیت پدر باقی مانده یا تابعیت مادر را اختیار کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در صورتی که این فرزند بخواهد به تابعیت پدر باقی بماند مانند 18 سال قبل هر مدرک اقامتی که دارا بوده قابل تمدید است اما اگر بخواهد به تابعیت مادر درآید باید به اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهد.

عجمی اظهار کرد: ماده واحده این مصوبه به فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی اجازه می‌دهد که این فرزندان در سن 18 سالگی به تابعیت ایران درآیند.

وی با اشاره به اینکه اگر بانوان ایرانی قبل از سال 85 با اتباع خارجی ازدواج کرده و این ازدواج‌ها شرعی اما غیرقانونی باشد، باید اسناد و مدارک خود را ارائه دهند، گفت: بعد از ارائه مدارک این ازدواج‌ها، ازدواج آنها ثبت خواهد شد تا فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها آسیبی نبینند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ازدواج‌های قانونی به ثبت رسیده در خراسان رضوی تاکنون 5 هزار مورد است و نزدیک به 4 هزار پرونده تابعیتی برای فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها تشکیل شده که برخی شناسنامه و کارت ملی گرفته‌اند و پرونده بعضی از آنها نیز در جریان رسیدگی است.

عجمی با اشاره به اینکه تاکنون 7 هزار ازدواج غیرقانونی صورت گرفته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم 20 هزار تولد حاصل این ازدواج‌ها باشد.

*تمدید مهلت دریافت کارت بیمه اتباع خارجی تا 30 دی‌ماه

این مسئول درباره بیمه اتباع خارجی نیز اظهار کرد: افراد متقاضی دریافت کارت بیمه تا پایان دی‌ماه فرصت مراجعه به بیمه آسیا را دارند.

وی افزود: اتباع خارجی دارای کارت آمایش مرحله نهم براساس قرارداد سه‌جانبه‌ای که بین اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، دفتر سازمان ملل در تهران و شرکت بیمه آسیا بسته شده است می‌توانند کارت بیمه دریافت کنند.

عجمی خاطرنشان کرد: از بین 150 هزار نفر تبعه خارجی در استان، 51 هزار نفر جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 50 هزار و 300 نفر کارت بیمه دریافت کرده‌اند، ادامه داد: 700 نفر باقیمانده تا تاریخ مذکور می‌توانند به شرکت بیمه آسیا واقع در چهارراه گلستان مراجعه کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی اضافه کرد: اعتبار این بیمه از تاریخ 25 شهریورماه 92 تا 25 شهریورماه 93 و سقف تعهدات این بیمه 7 میلیون و 200 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه در طرح بیمه اتباع خارجی اولویت با اقشار آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: بقیه اتباع خارجی دارای مدرک مرحله نهم نیز می‌توانند طی مدت ذکر شده برای کارت بیمه خود اقدام کنند.

*تمدید مهلت دریافت کارت آمایش مرحله نهم تا 25 دی‌ماه

عجمی یادآور شد: حضور اتباع خارجی در کشور به ویژه پناهندگان منوط به دارا بودن مدارک اقامتی معتبر است.

وی افزود: 150 هزار نفر اتباع خارجی در سطح استان خراسان رضوی دارای مدرک اقامتی بوده و یا به عبارتی به طور قانونی در کشور حضور دارند که همه این افراد از طریق اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان شناسایی شده‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه مدارک اقامتی معتبر در اختیار دو گروه از اتباع خارجی است، گفت: گروه اول کسانی هستند که کارت اقامت و یا آمایش آنان از طریق وزارت کشور صادر شده است.

عجمی با بیان اینکه گروه دوم کسانی هستند که دارای پروانه اقامت نیروی انتظامی هستند، خاطرنشان کرد: مدارک اقامتی افراد هر دو گروه ذکر شده باید به طور مرتب تمدید شود.

وی در رابطه با مدرک آمایش مرحله نهم اظهار کرد: کسانی که دارای مدرک آمایش هشتم بوده‌اند، دریافت کارت آمایش مرحله نهم برای آنان از تاریخ 92.4.1 شروع شده و اتباع خارجی فرصت داشتند به مدت 5 ماه اقدام به تمدید کارت اقامتی خود کرده و کارت مرحله نهم را دریافت کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی افزود: 95 درصد از دارندگان کارت آمایش مرحله هشتم از این تاریخ اقدام به تمدید کارت آمایش خود کرده‌اند و فقط دو درصد از این افراد که مجموع آنها 3 هزار نفر است، باقی مانده‌اند.

وی تصریح کرد: طی یکماه گذشته با مراجعات مکرر این افراد و تقاضای آنان برای تمدید کارت آمایش و بر اساس درخواستی که از استان‌ها به مرکز صورت گرفته است مقرر شد از تاریخ 92.10.1 تا 92.10.25 نیز اتباع خارجی که در مرحله آمایش نهم شرکت نکرده‌اند، (یعنی 3 هزار نفر ذکر شده)‌ و هم کسانی که در مرحله اول آمایش نهم شرکت کرده‌اند اما کارت آمایش مرحله نهم را دریافت نکرده بودند برای دریافت کارت مرحله نهم خود اقدام کنند.

عجمی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل تمدید کارت آمایش مرحله نهم فرزندان اتباع خارجی هستند، گفت: آموزش و پرورش از دانش‌آموزان اتباع خارجی با وجود تمدید نشدن کارت اقامتی آن‌ها تا پایان آذرماه ثبت‌نام به عمل آورده بود و به والدین این دانش‌آموزان که متقاضی تمدید کارت خود بودند فرصت جهت تمدید کارت اقامتی داده شد.

*کمتر از یکماه فرصت تمدید ویزا برای اتباع افغانی

عجمی یادآور شد: تعدادی از اتباع خارجی که در گذشته فاقد مدرک اقامتی بوده و در شهریورماه 89 در طرح ساماندهی شرکت و در سال 90 از کنسولگری افغانستان پاسپورت دریافت کرده‌اند، از سال 91 تا شهریورماه 92 طی 4 مرحله ویزای 3 ماهه دریافت می‌کنند.

وی افزود: آخرین مهلت اعتبار ویزای این افراد تا 15 شهریور‌ماه 92 است و براساس آخرین ابلاغ از وزارت کشور اتباع افغانی دارای گذرنامه و مدرک اقامتی موقت که از تاریخ 15 شهریورماه 92 بی‌اعتبار بوده می‌توانند به مدت یکماه با مراجعه به کافی‌نت‌های سطح شهر و یا از طریق اینترنت منزل خود از تاریخ 92.10.3 تا تاریخ 92.10.30 به سایت www.samandehi-nobat.ir مراجعه کرده و در طرح نوبت‌دهی اتباع خارجی مشخصات خود را وارد کنند.

عجمی افزود: این افراد بعد از وارد کردن مشخصات خود برگه‌ای را دریافت می‌کنند که طبق آن تاریخ، روز و محل مراجعه جهت تمدید روادید به آنها مشخص شده است.

وی تصریح کرد: این افراد باید با مراجعه به دفترهای کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی با تحویل مدارک لازم در راستای تمدید روادید خود اقدام کنند.

این مسئول در خاتمه با اشاره به اتباع افغانی که دارای گذرنامه خانواری به صورت انفرادی یا جمعی 36 هزار نفر در غالب 13 هزار جلد پاسپورت هستند، تاکید کرد: اتباع افغانی دارای گذرنامه خانواری که ویزای 3 ماهه یکسال گذشته را 3 ماه به 3 ماه دریافت کرده‌اند باید برای تمدید روادید خود اقدام کنند.

انتهای پیام/2202/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول