به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی ادارهکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، فرهنگ وقف همانند سایر موضوعات فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی برای وارد شدن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب است.
هرچند قبل از اسلام وقف به معنای دقیق کلمه وجود نداشت؛ ولی انواعی از تخصیص اموال و املاک به معابد و امور خیریه و افراد وجود داشته که از جهاتی شباهتهایی با وقف داشتهاند.
در قرآن مجید، آیهای که بر وقف و احکام فقهی آن صراحت داشته باشد، وجود ندارد؛ ولی میتوان از باب اولویت با آیات مربوط به احسان و انفاق، قرضالحسنه، تعاون و صدقه به جواز و بلکه جهان و استحباب وقف استدلال کرد.
ائمه اطهار (ع) با تأسی از پیغمبر اسلام و حضرت زهرا (س) و به عنوان امام و رهبر و معلم جامعه مسلمین اهتمام زیادی در گسترش فرهنگ وقف در جامعه داشتهاند، با قول وصل و تقریر خود این اقدام خداپسندانه را مورد ترغیب و حمایت قرار میدادند.
در مقام عمل نیز ائمه اطهار (ع) به فراخور توانایی مالی که دانستهاند و مصلحتی که تشخیص میدادند، اقدام به وقف اموال خود میکردند.
وقف موجب پدیدار شدن بسیاری از عناصر کالبدی و چشماندازهای جغرافیایی، در سراسر سرزمینهای اسلامی شده است و میطلبد تا برای بهرهگیری بهینه از منابع و توانمندیهای این نهاد مردمی به عدالت اجتماعی رسید.
وقف به عنوان یک سیستم پویا و بازوی نیرومند، کارکردی مؤثر در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، مذهبی و کالبدی جامعه بر عهده گرفته است.
بهرهگیری بهینه از منابع و توانمندیهای این نهاد مردمی که نشأت گرفته از اعتقادهای دینی انسان است، میتواند منجر به رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه شود که نتیجه نهایی آن به یقین دستیابی به عدالت اجتماعی خواهد بود.
موقوفات، در هر زمان و مکانی، تقریبا همه نیازهای جامعه را پوشش میدهند؛ به صورتی که در هر زمانی، خلأ در بخشی از جامعه به وجود میآید، واقفان خیراندیش و آگاه درصدد پر کردن این خلأ، موقوفات جدید را ساماندهی میکنند.
نهاد وقف علاوه بر آثار فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی، آثار جغرافیایی مهمی نیز به همراه دارد.
انتهای پیام/2249/ذ/د1000