اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه هفته وقف

وقف؛ جلوه‏گاه ابرار در کمک به اغیار

وقف بدون تردید جلوه‏گاهی مطمئن و جاودانه برای نیکوکاران و ابرار در کمک به آحاد افراد جامعه است و امروز باید به آن بیشتر توجه شود.

وقف؛ جلوه‏گاه ابرار در کمک به اغیار

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، فرهنگ وقف همانند سایر موضوعات فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی برای وارد شدن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب است.

هرچند قبل از اسلام وقف به معنای دقیق کلمه وجود نداشت؛ ولی انواعی از تخصیص اموال و املاک به معابد و امور خیریه و افراد وجود داشته که از جهاتی شباهت‏هایی با وقف داشته‏اند.

در قرآن مجید، آیه‏ای که بر وقف و احکام فقهی آن صراحت داشته باشد، وجود ندارد؛ ولی می‏توان از باب اولویت با آیات مربوط به احسان و انفاق، قرض‏الحسنه، تعاون و صدقه به جواز و بلکه جهان و استحباب وقف استدلال کرد.

ائمه اطهار (ع) با تأسی از پیغمبر اسلام و حضرت زهرا (س) و به عنوان امام و رهبر و معلم جامعه مسلمین اهتمام زیادی در گسترش فرهنگ وقف در جامعه داشته‏اند، با قول وصل و تقریر خود این اقدام خداپسندانه را مورد ترغیب و حمایت قرار می‏دادند.

در مقام عمل نیز ائمه اطهار (ع) به فراخور توانایی مالی که دانسته‏اند و مصلحتی که تشخیص می‏دادند، اقدام به وقف اموال خود می‏کردند.

وقف موجب پدیدار شدن بسیاری از عناصر کالبدی و چشم‏اندازهای جغرافیایی، در سراسر سرزمین‏های اسلامی شده است و می‏طلبد تا برای بهره‏گیری بهینه از منابع و توانمندی‏های این نهاد مردمی به عدالت اجتماعی رسید.

وقف به عنوان یک سیستم پویا و بازوی نیرومند، کارکردی مؤثر در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، مذهبی و کالبدی جامعه بر عهده گرفته است.

بهره‏گیری بهینه از منابع و توانمندی‏های این نهاد مردمی که نشأت گرفته از اعتقادهای دینی انسان است، می‏تواند منجر به رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه شود که نتیجه نهایی آن به یقین دستیابی به عدالت اجتماعی خواهد بود.

موقوفات، در هر زمان و مکانی، تقریبا همه نیازهای جامعه را پوشش می‏دهند؛ به صورتی که در هر زمانی، خلأ در بخشی از جامعه به وجود می‏آید، واقفان خیراندیش و آگاه درصدد پر کردن این خلأ، موقوفات جدید را ساماندهی می‏کنند.

نهاد وقف علاوه بر آثار فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی، آثار جغرافیایی مهمی نیز به همراه دارد.

انتهای پیام/2249/ذ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول