اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده روزنامه‎های امروز چاپ کابل

۲۰۱۴؛ سال امید و انتظار/ ادامه فشار روانی آمریکا بر افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎های خود، ضمن نام‌گذاری سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان سال «امید و انتظار» در افغانستان، تداوم فشارهای روانی آمریکا بر دولت این کشور را بررسی کردند.

۲۰۱۴؛ سال امید و انتظار/ ادامه فشار روانی آمریکا بر افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز (چهارشنبه)چاپ کابل در دیدگاه‎های اصلی خود به موضوعات مختلف افغانستان از جمله فرارسیدن 2014 و چشم‎انداز افغانستان، در این سال، فساد اداری و انتخابات ریاست‎جمهوری، فشار آمریکا بر افغانستان و برخی از مسائل دیگر پرداخته‎اند که محورهای اصلی آن‎ها در ذیل آمده است:

روزنامه «سخن جدید»، در سرمقاله خود با اشاره به این که مقامات «کاخ سفید» با تبلیغات رسانه‎ای نسبت به جنگ دیگری در افغانستان هشدار می‌دهند، نوشته که گمانه‎های موجود حاکی از آن است که دمیدن بر تنور جنگ احتمالی در صورت امضا یا عدم امضای پیمان امنیتی بمنظور استمرار حضور و ایفای نقش رزمی نظامیان آمریکایی صورت می‎گیرد تا آمریکا بتواند با فشار نظامی مقاصد سیاسی‌اش را در افغانستان و منطقه دنبال کند.

در این نوشته آمده است: خواسته‎های دولت کابل که مورد تأیید مردم افغانستان است و کاهش حمایت مردمی در داخل آمریکا از جنگ افغانستان، توجیه ادامه این جنگ را برای کاخ سفید مشکل کرده است؛ زیرا علیرغم این تقاضاها، بازهم سربازان آمریکایی در صحنه نبرد افغانستان تلف خواهند شد که پاسخ آن به افکارعمومی آمریکا سخت خواهد بود.

روزنامه «8صبح»، سرمقاله خود را به سال 2014 و اقتصاد افغانستان اختصاص داده و نوشته است: انتقال سیاسی برای افغانستان در سال جاری میلادی بسیار سرنوشت‌ساز است و چنانچه انتخابات سالمی را پشت‌سر بگذاریم و رئیس‌جمهور برخاسته از آرای مردم روی‌کار آید، بسیاری از دشواری‌های پیش روی کشور، راه‌حل پیدا می‌کند.

به اعتقاد سرمقاله‎نویس  8صبح، شرکت‌هایی که برای نیروهای ناتو خدمات عرضه می‌کردند، تولیدات‌شان را پس از سال 2014 نمی‌توانند در بازارهای داخلی افغانستان عرضه کنند؛ بنابراین با توجه به این مشکلات بایستی برای مهار دشواری‌های اقتصادی پیش‌رو، تدبیری در نظر گرفته شود؛ گرچه کمیته اقتصادی شورای وزیران این مشکلات را بررسی می‌کند اما تاکنون در مورد بررسی‌ها و نتایج این کمیته، اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است؛ با این حساب بایستی اقتصاد را فراموش نکنید.

روزنامه «سروش ملت»، در دیدگاه اصلی خویش سال 2014 را سال امید و انتظار دانسته و تاکید کرده که سال نو میلادی به دلیل انتقال سیاسی از دولت کنونی به دولت بعدی و خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، یک گردنه دشوار گذر به نظر می‎رسد. این تصور از بی‎اعتمادی مردم نسبت به توانایی دولت و نیروهای امنیتی در تامین امنیت و حفظ ثبات سیاسی نشأت می‎گیرد.

به باور این روزنامه افغان، سال 2014 به هیچوجه آن شبحی نیست که اکنون تصور می‎شود، با تمام چالش‎ها و باریکی‎های این گردونه حساس؛ بلکه باید این سال را گردونه امید و انتظار نام نهاد؛ زیرا در این سال باید منتظر نخستین انتقال سیاسی دموکراتیک از یک شخص به شخصی دیگر بود و افغانی‎سازی تمامی امور خصوصا امنیت را جشن گرفت. در این سال باید منتظر به نتیجه رسیدن روند مصالحه بود و به امید حکومت جدید کارآمد و قوی نشست.

روزنامه «افغانستان»، دیدگاه اصلی خود را به کارکردها و مشکلات افغانستان در سال 2013 اختصاص داده و در مورد فراز و فرودهای سیاست در افغانستان نوشته است همچنین انتخابات سال آینده و جریان‌های سیاسی اشاره کرده و در عین حال به روابط افغانستان با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان نیز پرداخته است.

به نظر این روزنامه در سال گذشته میلادی افغانستان در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی شاهد تحول چشمگیری نبوده است؛ آمار بالای تجاوز جنسی، قتل، کودک آزاری، اختطاف، خودکشی‎، تصویر مخدوشی از جامعه افغانستان را ترسیم می‎کند و در زمینه فرهنگی نیز افغانستان سال پر دستاوردی را سپری نکرده است.

روزنامه «آرمان ملی»، در دیدگاه اصلی خود به آزادسازی شماری از زندانیان طالبان از زندان بگرام واکنش نشان داده و نوشته است: بسیاری از تحلیلگران مقتقدند که رهایی برخی از زندانیانی که به منظور خدمت به طالبان صورت گرفته راه نادرستی است و سنگرهای طالبان را تقویت می‌کند.

به باور نویسنده سرمقاله آرمان ملی، اکثر زندانیان آزاد شده، همان افرادی‌اند که در جنگ و خرابکاری علیه نیروهای افغان و خارجی بازداشت شده بودند و آزادی‌ این افراد به دردسر کلان برای مردم تبدیل خواهد شد.

روزنامه دولتی «اصلاح»، در دیدگاه رسمی خود، انتشار گزارش سازمان اطلاعات آمریکا مبنی بر از بین رفتن بسیاری از دستاوردهای افغانستان تا سال 2017 را جنگ روانی غرب علیه افغانستان دانسته و نوشته است: هر از گاهی در پی بروز مشکلاتی در روابط افغانستان با کشورهای غربی بویژه امریکا فشارها علیه دولت کابل تشدید می‌شود و رسانه‎های وابسته به دولت‎های این کشورها نیز با سر و صدای زیاد به تبلیغات و جنگ روانی روی می‎آورند.

روزنامه افزوده که دولت افغانستان از کمک‎ شرکای بین‎المللی خود و قربانی‎هایی که این کشورها در ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان داده‌اند در تمام این سال‌ها ممنون است و آن کمک‎ها را در افغانستان موثر می‌داند اما همیشه نسبت به صداقت برخی از کشورها و بویژه آمریکا شک و تردید داشته است.

روزنامه «وحدت»، سرمقاله خود را به مسئله فساد و انتخابات افغانستان اختصاص داده و نوشته که نزدیک شدن به انتخابات ریاست‎جمهوری و هزینه‎های انتخاباتی باعث ورود گروه‎ها و باندهای مافیایی به چرخه گسترده فساد در افغانستان می‌شود بنابراین به وخامت اوضاع می‌افزایند.

روزنامه افزوده که به قدرت رسیدن گروه‎های سیاسی طرفدار باندهای مافیایی و یا حمایت این باندها از نامزدهای خاص با قدرت مالی‌شان برای پیروزی در انتخابات افغانستان، دولت آینده را در چنبره و اختیار این باندهای مافیایی و اقتصادی قرار می‌دهد که این مسئله در رود توسعه اقتصادی و سیاسی افغانستان بزرگ‎ترین مانع محسوب می‎شود.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول