اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تراژدی آلودگی هوا هشداری جدی اما تکراری

پرواز دیو دودی بر فراز شهر تبریز / نفس نفس تا سرب

آلودگی هوای تبریز که هر سال با فصل سرما به رسانه‌ها باز می‌گردد به داستانی تکراری تبدیل شده که دیگر حساسیت چندانی را نیز بر نمی‌انگیزد فقط تعطیلی مدارس و در برخی موارد ادارات را در پی دارد.

پرواز دیو دودی بر فراز شهر تبریز / نفس نفس تا سرب

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، طبق آمارها، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است و یک میلیارد و 400 میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند و سالانه 3 میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست می‌دهند.

آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلوده کننده هوا نظیر ذرات معلق، گردوغبار، دود، گاز، مواد رادیواکتیو و غیره در هوای آزاد که برای موجودات زنده مضر بوده و راحت زندگی کردن را سلب کند. در کشور ما نیز آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی کشور تبدیل شده است و شهرهای بسیاری گرفتار این پدیده شده‌اند.

سکون نسبی هوا و افزایش آلاینده‌های جوی در کلانشهرهای صنعتی مانند تهران، تبریز، اصفهان، اراک، کرج و مشهد تداوم داشته است.

پیامدهای آلودگی هوا؛ شیوع سرطان و بیماری‌های تنفسی و روحی

هنگامی که هوا آلوده است میزان آلاینده‌های موجود در هوا نظیر سرب از حد استاندارد فراتر می‌رود و این می‌تواند تهدیدی علیه عملکرد اعضا و اندام‌های حیاتی بدن باشد. از عواقب و پیامدهای مهم آلودگی هوا که با روش‌های علمی‌و آکادمیک به اثبات رسیده و کمتر مورد توجه قرار گرفته تاثیر آن بر افزایش شیوع اختلالات روحی و روانی است. از سوی دیگر، افزایش سطح گازهای آلاینده یا به عبارتی آلودگی هوا، بیش از هر چیز زنگ خطری برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

در واقع ساکنان کلانشهرها که در بلندمدت در معرض تماس با ذرات آلاینده هستند احتمال نارسایی قلبی و مواجه شدن با سکته قلبی در آنها افزایش می‌یابد. همچنین خطر تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد، در مناطقی که آلودگی هوا بیشتر است، بسیار بیشتر و حدود سه برابر مناطقی است که آلودگی کمتری دارند و خطر مرگ و میر نوزادان نیز در مناطق آلوده چهار برابر می‌شود.

تبریز آلوده دود/ آلودگی هوای گلوی تبریزی‌ها را می‌فشارد

رنگ طوسی آسمان تبریز تحت تاثیر این آلودگی چنان برای مردم عادی شده است که دیگر کمتر کسی به یاد دارد که آسمان آبی آفریده شد تا همگان زیر چتر این عرش بلند، لذت زیبایی را تجربه کنند.

خواه این رنگ طوسی ناشی از تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا باشد و یا ناشی از آلاینده های صنعتی، واقعیت این است که نتیجه آن از دست رفتن هوای پاک و افزایش مرگ و میر ها ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی است.

متأسفانه هر سال با نزدیک شدن فصل سرما و شروع معضل وارونگی به فکر راه چاره‌ای برای مبارزه با آلودگی هوا می‌افتیم و با پایان یافتن زمستان باز فصل غفلت آغاز می‌شود تا زمستان سال بعد و تکرار داستان غم‌انگیز و نگران‌کننده آلودگی هوا.

*مدارس تبریز چهارشنبه تعطیل اعلام شد/ فعالیت ادارات با دو ساعت تاخیر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اذربایجان شرقی گفت: افزایش میزان آلایندگی هوا موجب شد تا امروز چهارشنبه 11 دی ماه 1392 کلیه مدارس نواحی پنج گانه کلانشهر تبریز تعطیل اعلام شود.

خلیل ساعی افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده کلیه مدارس کلانشهر تبریز در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی در نواحی 5 گانه تبریز تعطیل اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مدارس در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، دانشگاه‌ها و مدارس استثنایی نیز در صورت داشتن امتحان در آزمون‌هایشان شرکت می‌کنند در غیر اینصورت تعطیل اعلام می‌شود.

ساعی خاطر نشان کرد: ادارات دولتی با 2 ساعت تاخیر و بانک‌ها با یک ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

وی اضافه کرد: مراکز نظامی و بهداشتی و درمانی نیز که در روزهای تعطیل نیز به فعالیت ادامه می دهند هماند سایر روزها به فعالیت عادی خود ادامه خواهند داد.

وی اذعان داشت: تمام مراکز علمی و آموزشگاهی، مراکز کانون‌های پرورشی فکری کودکان و کتابخانه‌های تبریز فردا تعطیل است.

قدیما دانش‌آموزان در زمستان با بارش برف خوشحال می‌شدند که به دنبال آن تعطیلی مدارس را در پی داشت اما این روزها آلودگی هوا در رقابت با برف برای تعطیلی مدارس را ربوده و پیشتاز این مسئله شده است.

خودروها مهم‌ترین عامل آلودگی هوا/ سهم 72 درصدی خودروها در آلودگی هوا

حمید قاسمی مدیر کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص آلودگی چند روز اخیر هوای تبریز اظهار کرد: در آلودگی‌ها عوامل ثابت و متغیر تعریف شده‌اند که منابع شامل عوامل خانگی، تجاری و صنعتی هستند و خودروها عوامل متغیر به شمار می‌روند که این عامل آخر با 72 درصد نقش اساسی در آلودگی کلانشهرها بر عهده دارد.

در حال حاضر 400 هزار خودرو در سطح کلانشهر تبریز در حالت تردد هستند که به عنوان مهمترین عامل آلایندگی هوای این کلانشهر به شمار می‌روند، به عبارتی، سهم خودروها در آلودگی هوای تبریز 72 درصد برآورد شده است.

سهم 28 درصدی صنایع در آلودگی هوای تبریز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به سهم 28 درصدی صنایع در آلودگی هوای تبریز از تقویت گشت پایش بر صنایع و برخورد حقوقی با آنها در صورت رعایت نکردن استانداردهای لازم برای کنترل آلاینده‌ها خبر داد.

قاسمی خاطر نشان کرد: هر چند سهم صنایع در مقایسه با خودروها در آلودگی هوای تبریز کمتر است اما با این وجود نظارت و پایش صنایع به منظور کاهش آلودگی هوای تبریز همچنان با جدیت دنبال می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه هر سال و در نیمه دوم فصل به دلیل وارونگی و پایداری هوا چنین آلودگی‌هایی اتفاق می‌افتد، گفت: سال گذشته ذرات معلق 10 میکرون ثبت شده بود که این رقم امسال 2.5 میکرون است.

 

اجرای طرح ترافیکی در محدوده شهر تبریز تا پایان سال

مدیر گروه حمل و نقل و ترافیک استانداری آذربایجان ‌شرقی به عنوان مسئول مستقیم معرفی شد و ایشان در پاسخ به این طرح با تکذیب اجرای چنین طرحی گفت: نه اصلا موضوع اجرای طرح زوج و فرد مطرح شده و مهمتر از همه کارشناسی نشده که حالا بشود از اجرای آن حرف زد.

کریم باقری افزود: این طرح نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که به هیچ عنوان چنین زیرساختی در تبریز وجود ندارد.

وی در عین حال اجرایی شدن طرح ترافیکی محدوده مرکز شهر تبریز را تا پایان سال پیش‌بینی کرد و گفت: این طرح با توجه به داشتن مصوبه و همچنین تا حدودی مهیا بودن شهر از نظر زیرساختی قابلیت اجرایی دارد.

باقری با اشاره به اینکه این طرح در سال 85 شورای ترافیک مصوب شده است، گفت: دلایلی نظیر هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه‌بندی بنزین اجرایی این طرح را به تعویق انداخت.

این مقام مسئول تاکید کرد: زیرساخت‌های شهری تا 80 درصد برای اجرای طرح ترافیکی محدوده مرکزی تبریز فراهم شده ولی نواقصاتی وجود دارد که درخواست می‌شود تا شهرداری برای رفع آنها اقدام کند.

وی دوربین‌های کنترل را از مهم‌ترین نواقصات عنوان کرد و گفت: مقرر شده بود تا شهرداری در 9 دروازه محدوده این طرح دوربین‌هایی برای کنترل خودروها نصب شود که متاسفانه تاکنون اتفاق نیفتاده و کنترل فیزیکی نیز در این محدود هم نیازمند نیروی انسانی و هم دلیلی بر ایجاد ترافیک خواهد بود.

باقری پارکینگ‌های موجود را نیز کم ارزیابی کرد و گفت: هر چند نزدیک به یک هزار و 500 مورد از سال گذشته بر ظرفیت اضافه شده ولی جوابگوی اجرای این طرح نخواهد بود.

مدیرگروه حمل، و نقل و ترافیک استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین تاثیر خودروهای در آلودگی‌های اخیر را کمتر از آمار و ارقام یاد شده اعلام کرد.

خودروهای فرسوده، آینه دق برای همه

قیمت بالای خودروهای خارجی و مصرف بالای خودروهای داخلی باعث شده است تا ایرانی‌ها هوس تعویض خودرو کمتر به سرشان بزند. همین کافیست تا هنوز که هنوز است شاهد تردد خودروهای مدل 80 یا حتی قدیمی‌تر نیز باشیم.

یکی از ریشه‌های آلودگی هوای تبریز ورود روزافزون و بی‌رویه خودرو به این شهر بدون خروجی است. از سوی دیگر با در نظر گرفتن ظرفیت محدود شبکه معابر تبریز ورود حجم بالای خودرو بر ترافیک و آلودگی هوای پایتخت دامن می‌زند.

از نظر کارشناسان یکی از راهکارهای حل این مشکل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است بنابراین به دولت پیشنهاد شد تا وارد‌کنندگان و خریداران را وادار سازد به ازای ورود یا تولید هر دستگاه خودرو نسبت به اسقاط و اوراق کردن یک دستگاه خودروی فرسوده اقدام کنند که متاسفانه در زمینه از رده خارج کردن فرسوده‌ها نیز توفیق چندانی نداشته‌ایم.

خودروهای بی‌کیفیت و مردمی که چاره‌ای ندارند

اما کسی در این موضوع که خودروهای داخلی بی کیفیت است شکی ندارد. با این حال خودروسازان توپ را در زمین بنزین می‌اندازند. گفته می‌شود سهم خودروها و وسایل نقلیه در آلودگی هوا 90 درصد است و علت سهم بالای آنها بنزین آنهاست.

کارخانه‌ها، مسبب قدیمی

وجود کارخانه‌ها در نزدیکی شهرها علاوه بر آلودگی هوا آلودگی‌های زیست محیطی را نیز به همراه دارد. دفع مواد زائد کارخانه‌ها باعث آلودگی زیستی و شیمیایی می‌شود،آلوده کردن هوا توسط کارخانه‌ها سبب مسمومیت هوا و به وجود آمدن وارونگی‌های هوا، باران‌های اسیدی، مه دود فتوشیمیایی خواهد شد، که در طی زنجیره آلودگی تبدیل به ابتلا به بیماری‌های گوناگون خواهد شد که بر اکوسیستم بشری بی‌تاثیر نخواهد بود.

آلودگی هوا، هشداری جدی  اما داستانی تکراری

خلیل ساعی، مدیرکل بحران استان آذربایجان‌شرقی که ماه‌هاست همواره حضوری شاخص در بخش‌های مختلف خبری شبکه استانی سهند دارد اما خبرهای عجیبی از این جلسه را به اطلاع شهروندان رساند و گفت تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای بررسی مسائل مرتبط با آلودگی در دست بررسی است و ان‌شاء‌الله تا نوروز در خصوص طرح زوج و فرد کردن تردد خودروهای شهر و محدوده اجرای این طرح تصمیم‌گیری می‌شود.

فاصله 3 ماهه تا عید نوروز و قرار گرفتن در وضعیت اضطراری به لحاظ حجم آلودگی و وسعت دربرگیری و البته طولانی شدن زمان استقرار هوای آلوده بر فراز شهر و شهروندان تبریزی، دو مسئله متناقض در این زمینه هستند که شایسته است مدیران شهری و دست اندرکاران حوزه مدیریت بحران، به سرعت برای رفع آن اقدام کنند.

با وجود گذشت چندین روز از آلودگی شدید هوای تبریز، متاسفانه هنوز تنها اطلاعی که در این زمینه منتشر می‌شود، با عبارت «هشدار» و «مراقب باشند» همراه است و مسئولان این حوزه در سطح اطلاع‌رسانی عمومی، تاکنون به هشدار دادن نسبت به عدم خروج بیماران قلبی و ریوی از منزل، عدم حضور دانش‌آموزان در حیاط مدرسه و ماندن افراد با آسیب‌پذیری بالا همانند سالمندان و خانم‌های باردار در منزل اکتفا کرده‌اند.

حالا بماند اینکه افراد شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی اگر شامل شرایط فوق شوند، تکلیف چیست و چگونه قانون از چنین افرادی در شرایط همانند بحران فعلی حمایت می‌کند.

با این حال هنوز و هر روز شاهد تردد گسترده خودروهای مختلف و رنگارنگ در تمام نقاط شهر هستیم و به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی، به دلیل عدم وجود بند و دستور قانونی هنوز امکان جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده، خودروهای تک سرنشین و امثال آنها وجود ندارد.

می‌دانیم کشور ما جزو کشورهای در حال توسعه جهان است و ما مردم و شهروندان ایرانی باید بپذیریم که در تحقق این روند توسعه‌ای، نقش مهمی داریم؛ باید بپذیریم در یک جامعه مدنی موفق، تمام وظایف بر گردن حاکمیت و بخش دولتی نیست، باید در ذهن نگاه داریم که ما در مقابل کشور و شهر و آینده آن مسئول هستیم و شایسته است با دلسوزی بیشتر با مسائل برخورد کنیم عدم استفاده از وسائل نقلیه شخصی شاید مهم‌ترین راه درمان اینگونه مسائل نباشد، اما بدون شک یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه است.

یادمان باشد این تلاش برای فردای خودمان است؛ مایی که در این شهر و این کشور روزگار می‌گذرانیم و از هوای آن، چه پاک و چه آغشته به سموم و آلاینده‌ها، تنفس می‌کنیم.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول