اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

خبرنگار فارس در کابل گزارش می‌دهد/۱

سال ۲۰۱۳؛ از چرخش‌های منطقه‌ای افغانستان تا «جنگ نرم» با آمریکا

چرخش دستگاه دیپلماسی افغانستان به سوی کشورهای منطقه، آمادگی‎ برای برگزاری انتخابات ریاست‎ جمهوری و برگزاری لویه جرگه مشورتی برای بررسی پیمان امنیتی با آمریکا از رویدادهای مهم سیاسی افغانستان در سال ۲۰۱۳ است.

سال ۲۰۱۳؛ از چرخش‌های منطقه‌ای افغانستان تا «جنگ نرم» با آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سال 2013 میلادی، برای افغانستان با فراز و فرودهای زیادی همراه بود.

در این سال، افغانستان روزهایی پرتنش و جنجالی را در عرصه سیاست خارجی خود سپری کرد اما تردیدی نیست که دولت افغانستان در این عرصه موفقیت‎هایی را نیز به دست آورد.

گذشته از این مسائل، در سال 2013 بیش‎تر با هدف یارگیری‎های انتخاباتی، چند ائتلاف قدرتمند و مجموعه‎های سیاسی تشکیل شد.

در کنار این مسئله، لویه جرگه مشورتی به منظور مشورت‌دهی در خصوص پیمان امنیتی کابل-واشنگتن با حضور نمایندگانی از سراسر افغانستان برگزار شد.

توسعه همکاری‌های منطقه‎ای و فرامنطقه‌ای

سال 2013 در حقیقت سال نزدیک شدن افغانستان به کشورهای منطقه بود و در این سال دستگاه سیاست خارجی افغانستان تلاش‎های گسترده‎ای را به منظور توسعه همکاری‎های منطقه‎ای به کار گرفت.

سفر حامد کرزی و برخی مقامات بلندپایه افغانستان به کشورهای ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، هند، چین، ترکیه و همچنین سفر مقامات کشورهای ایران، پاکستان، هند، عراق، ترکیه، روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه به کابل، به خوبی بیانگر توسعه روابط افغانستان با کشورهای منطقه است.

در این سال، رئیس‎جمهور افغانستان در سفر به پاکستان خواستار همکاری اسلام‎آباد در روند صلح افغانستان شد.

کرزی همچنین در 2 سفر به تهران در پی توسعه روابط بین کابل-تهران و امضای پیمان همکاری‎های استراتژیک برآمد.

وی در سفر به هند از «دهلی‎نو» کمک‎های نظامی درخواست کرد و در سفر به تاجیکستان خواستار افزایش همکاری‎ها در زمینه‎های مختلف شد و همچنین در سفر ترکمنستان بر ایجاد خط آهن میان ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان تأکید کرد.

برگزاری کنفرانس «روند استانبول» در پایتخت قزاقستان در ماه ژوئن امسال تلاش دیگر در راستای اوج‎گیری سیاست منطقه‎ای افغانستان شمرده می‎شود.

همچنین برگزاری نخستین کنفرانس «گفتوگوهای افغانستان و آسیای مرکزی» در کابل در اوایل دسامبر با حضور نمایندگانی از 30 کشور جهان به منظور گسترش روابط افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی در کابل از نمونه‎های بارز جهت‎گیری افغانستان به سوی کشورهای منطقه است.

شرکت رئیس‎جمهور افغانستان در نشست کشورهای عضو سازمان همکاری «شانگهای» در«بیشکک» پایتخت قرقیزستان حرکت مهم دیگر در راستای توسعه سیاست خارجی افغانستان با کشورهای منطقه شمرده می‎شود.

دیدارها و مذاکرات گرم مقامات بلندپایه افغان به ویژه رهبران این کشور در حاشیه اجلاس سازمان‎های منطقه‎ای در شهریورماه امسال با رهبران کشورهای مختلف منطقه، نوعی چرخش سیاسی افغانستان به سوی کشور منطقه را نشان می‎دهد.

کرزی، در حاشیه برگزاری کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای با «حسن روحانی»، رئیس‎جمهوری اسلامی ایران، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‎جمهور روسیه و برخی رهبران کشورهای منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد و پیرامون مشکلات افغانستان و توسعه همکاری‎های منطقه‌ای تأکید ورزید.

البته حدود 3 ماه پیش رئیس‎جمهور افغانستان به «لندن» رفت و ضمن سخنرانی در برخی از دانشگاه‎های انگلیس هدف اصلی این سفرش را که برگزاری نشست 3جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس بود، پیگیری کرد.

شتاب دیپلماسی خارجی افغانستان به سوی کشورهای منطقه، نشان می‎دهد که کابل تمایل و تماس‎های خود را با کشورهای منطقه در حالی بیش‎تر کرد که آمریکا و اروپا اظهارات ناخوشایندی را درخصوص دولت افغانستان مطرح کردند.

البته در این بین تلاش‎های دولت افغانستان را برای حفظ روابط با سایر کشورهای فرامنطقه‌ای نیز نباید نادیده گرفته شود.

آمادگی‎های انتخاباتی

هرچند قرار است انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در سال 2014 برگزار شود، اما تمهیدات آن در نیمه‎ دوم سال 2013 اتخاذ شد.

تنظیم و اعلام جدول زمان برگزاری انتخابات، ثبت‎نام کاندیداها، آمادگی برای فراهم‎آوری لوازم انتخابات، تعیین حوزه‎های رأی‌دهی و سرانجام تأمین امنیت انتخابات از مسائلی بود که در سال 2013 اتفاق افتاد.

در این انتخابات برای رسیدن به کرسی ریاست‎جمهوری 11 تن نامزد شده‌اند و قرار است در 16 فروردین‎ماه 1393 انتخابات ریاست‎جمهوری شوراهای ولایتی افغانستان برگزار شود.

از سوی دیگر، تصویب قوانین انتخاباتی و تغییر در رهبری کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از رویدادهای مهم و جنجال‎برانگیز سیاسی سال 2013 در افغانستان است.

بسیاری از کارشناسان، انتخابات پیش‌رو را سرنوشت‎سازترین انتخابات برای افغانستان می‎دانند.

فصل تشکیل ائتلاف‎ها و یارگیری‎های انتخاباتی

سال 2013  که از آن به عنوان دروازه ورود به انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان نیز می‌توان یاد کرد، فصل تشکیل ائتلاف‎ها و یارگیری‎های انتخاباتی بود.

در این سال، چند ائتلاف سیاسی ظهور کرد و برخی دیگر از ائتلاف‎ها از صحنه حذف شده و یا از جبهه‎های سیاسی تازه‌تشکیل سربرآوردند.

«جبهه اعتماد ملی»، «ائتلاف انتخاباتی»، «جریان سیاسی موج تحول»، «مجمع تفاهم ملی»، «اتحاد مردم مشرقی» «جریان توانمندسازی مردم افغانستان» و چندین حزب و نهاد دیگر در سال 2013 بیش‎تر به منظور همسویی در انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان شکل گرفته‎اند.

در همین حال، برخی جریان‎های پرقدرت دیگر نیز همانند «جبهه ملی» افغانستان از هم‎پاشیدند و رهبران آن در میان سایر جریان‎ها پخش شدند.

با آغاز زمان ثبت‎نام انتخابات ریاست‎جمهوری، چند مهره درشت از ائتلاف‎ خود جدا شده و به کاروان برخی دیگر پیوستند.

از جبهه ملی، «محمد محقق» به تیم «عبدالله عبدالله» پیوست و «احمدضیا مسعود»، به معاونت «زلمی رسول» و «عبدالرشید دوستم» به معاونت «اشرف‎غنی احمدزی» رسیدند.

از حزب «جمعیت اسلامی»، «محمد اسماعیل‌خان» به کاروان «عبدالرب رسول سیاف» و «احمدضیا مسعود»، به کاروان «زلمی رسول» پیوستند و «عبدالله عبدالله» خود، نامزد مستقل شد.

از «جبهه اعتماد ملی»، «سیدحسین عالمی بلخی» به معاونت «گل‎آقا شیرزی» و «محمدنور اکبری» به معاونت «قیوم کرزی» رسیدند و «محمدعارف شاه‎جهان»، از معاونان این جبهه به تیم زلمی رسول پیوست

جنگ نرم افغانستان با آمریکا

جنگ نرم میان کابل و واشنگتن از نحوه گشایش دفتر طالبان در ماه ژوئن سال 2013 در «دوحه»، پایتخت «قطر» آغاز شد و تا جنجال در مورد امضای پیمان امنیتی ادامه یافت.

به اعتقاد کارشناسان، اکنون این جنگ جریان دارد و گاهی کابل و زمانی هم واشنگتن در این جنگ بر یکدیگر پیشی می‌گیرند اما هنوز مشخص نیست که کدام یک پیروز میدان خواهد بود.

قرار بود، مکان مشخصی برای مذاکره با طالبان در یکی از کشورهای عربی یا «ترکیه» برای طالبان در نظر گرفته شود و سرانجام پس از توافق آمریکا و قطر با افغانستان، این دفتر در «دوحه» پایتخت «قطر» گشایش یافت.

به گفته رهبران دولت افغانستان، بر خلاف توافقات پیشین، این دفتر تحت عنوان «دفتر امارت اسلامی» افتتاح شد که واکنش تند دولت افغانستان را در پی داشت.

افغانستان با توقف مذاکرات پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، خواستار تعطیلی فوری این دفتر شد.

پس از این واکنش، آمریکا و قطر این دفتر را با حذف تابلو امارت اسلامی و پایین آوردن پرچم سفید طالبان، غیرفعال کردند و روند صلح افغانستان همچنان در بن‌بست باقی ماند.

لویه جرگه مشورتی

یکی از مهم‎ترین رویدادهای افغانستان در سال 2013 در حوزه مسائل سیاسی برگزاری لویه جرگه مشورتی در ماه اکتبر، به منظور مشورت‌دهی در مورد روی پیمان امنیتی کابل-واشنگتن بود.

در این لویه جرگه افزون بر مقامات بلندپایه افغان، بیش از 2500 نفر از بزرگان سراسر افغانستان و نمایندگان سفارت‎های خارجی مقیم کابل شرکت کردند.

هرچند، این لویه جرگه پس از چهار روز بحث و جدل، در مورد امضای پیمان امنیتی با آمریکا با تعیین و تصویب بندهایی برای تغییر متن پیمان به آن رأی مثبت داد، اما سخنرانی حامد کرزی رئیس‎جمهور افغانستان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه لویه جرگه مشورتی جنجال‎آفرین شد.

در مراسم افتتاحیه لویه جرگه، «بلقیس روشن»، عضو مجلس سنای افغانستان در هنگام سخنرانی کرزی با ایجاد اخلال در سخنان وی، امضای پیمان امنیتی با آمریکا را «وطن فروشی» دانست.

در مراسم اختتامیه لویه جرگه کرزی در سخنرانی خود ضمن تمجید از مشورت‎های اعضای لویه جرگه تأکید کرد که باید آمریکا پیش از امضای این پیمان، 3 شرط اصلی افغانستان که شامل برگزاری انتخابات شفاف، آغاز عملی روند صلح با طالبان و پایان بخشیدن حملات نیروهای خارجی به منازل افغان‌هاست را برآورده کند.

کرزی و مقامات دولتی افغانستان پس از اعلام نظر افغانستان در خصوص امضای پیمان امنیتی تأکید کردند: زمانی این پیمان امضا می‌شود که آمریکا امنیت، صلح و برگزاری انتخابات سالم در افغانستان را تضمین کند و یا آمریکا این پیمان را با رئیس‎جمهور بعدی امضا کند.

در برابر این اظهارنظرها، مقامات آمریکایی با رد خواست کرزی بر امضای بی‎درنگ پیمان امنیتی تأکید کردند.

آمریکایی‎ها پس از ناامیدی از اعمال فشار و جنگ روانی به زبان زور و تهدید نیز روی آورده و اعلام کردند در صورتی که این پیمان امضا نشود، واشنگتن نه تنها تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج می‎کند، بلکه کمک‎های خود را نیز به این کشور قطع خواهد کرد.

با این حال، به‎رغم تمام فشارهایی که تاکنون بر دولت افغانستان وارد شده، کرزی از خواسته‎های خود در راستای امضای پیمان امنیتی دست نکشیده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول