اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قنات‌های تبریز میراث مهندسی مدرن گذشتگان

شایسته است با توجه به توسعه شبکه‌های متعدد و مدرن توزیع آب در کنار اشاعه سیستم‌های اطلاع‌رسانی، تاریخ صنعت آبرسانی مردم تبریز برای نسل‌های جوان و آیندگان تبیین و بازتعریف شود.

قنات‌های تبریز میراث مهندسی مدرن گذشتگان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بررسی اسناد و کتب تاریخی نشان می‌دهد که افتخار ابداع شبکه و توزیع آب در دنیا متعلق به ایرانیان بوده است.

هر چند در مورد نقش چین باستان و مصر برای انتقال سیستمی آب، نقل قول‌های بسیاری صورت گرفته اما بی‌تردید پدیده‌ای به نام «قنات» یا همان کاریز و کهریز هیچ باستان‌شناسی تردید ندارد که ایرانیان باستان پیشگام در این عرصه بوده‌اند.

مردم آذربایجان و مشخصا شهر تبریز نیز همگام با سایر شهرهای کویری ایران از جمله مردمانی بودند که از یک سیستم توزیع و آبرسانی بسیار مترقی و پیشرفته بهره می‌برند. شبکه‌ای که پس از ایجاد سیستم آبرسانی جدید کم کم به فراموشی سپرده شد.

قنات‌های تبریز که بر اساس یک مهندسی بی‌نظیر احداث شده بودند بیش از 100 قنات را شامل می‌شد که در دوره‌های مختلف زمانی و توسط حاکمان وقت، مجتهدین و گاه تجار و ساکنان خود محلات احداث شده و وقف امور مردم می‌شد و به شکل کاملا حساب شده‌ای در دسترس منازل مردم، باغات و باغچه‌ها قرار می‌گرفت.

این سیستم و شبکه‌های به هم پیوسته که معماری زیبا و پیچیده‌ای داشت از طرف سرچشمه خود یعنی شرق و جنوب شرق به طرف غرب تبریز احداث شده بود و در این مسیر صدها و شاید چندین 100 حلقه چاه و 40 پله را شامل می‌شد که پدران و مادران نسل ما از آنها خاطرات نوشتنی و شنیدنی بسیاری دارند.

شایسته است امروزه با توسعه شبکه‌های متعدد و مدرن توزیع آب در کنار اشاعه سیستم‌های اطلاع‌رسانی تاریخ صنعت آبرسانی مردم تبریز برای نسل‌های جوان و آیندگان تبیین و بازتعریف شده و برای نمایاندن اندیشه و غنای سواد مهندسی گذشتگان و به عنوان یک جاذبه توریستی شگفت انگیز، این آثار ارزشمند که در زیر خروارها خاک مدفون شده‌اند مطالعه و احیا شوند.

اسامی این قنات‌ها و سرمنشاء آنها در کتاب تاریخ و جغرافیای دارالسلطنه تبریز نوشته شاهزاده نادر میرزا به جزئیات آمده است که به عنوان مثال می‌توان به قنات‌های حسن پادشاه که توسط اوزون حسن، پادشاه سلسله آق قویونلوها ایجاد شده اشاره کرد.

............................

نگارنده: اکرم حضرتی

...............................

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول