اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار دیواندره خواستار شد

ایجاد پایگاه پژوهشی مستقل غار کرفتو

معاون فرماندار دیواندره با بیان اینکه کم‌توجهی نقش مهمی در مشکلات کنونی غار کرفتو دارد گفت: ایجاد پایگاه پژوهشی مستقل برای این غار ضروری است.

ایجاد پایگاه پژوهشی مستقل غار کرفتو

فریبرز اولیایی در حاشیه بازدید از غار کرفتو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در دیواندره اظهار کرد: غار کرفتو با دلیل دارا بودن تمام شاخصه‌ها و ضوابط سازمان یونسکو، شرایط ثبت در رده آثار جهانی را دارد که باید در این راستا اقدامات اساسی صورت پذیرد.

وی از این غار به عنوان بستر مناسبی در راستای توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان نام برد و گفت: توسعه و استانداردسازی امکانات رفاهی و شناساندن این اثر تاریخی از طریق اطلاع‌رسانی به ویژه با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها نقش مهمی در جذب گردشگران و توسعه صنعت توریسم منطقه دارد.

معاون فرماندار دیواندره ایجاد پایگاه پژوهشی مستقل غار کرفتو در شهرستان دیواندره را امری ضروری خواند و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر این غار ادامه پژوهش‌های باستانی در آن از سوی محققان و پژوهشگران باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته اولیایی، برنامه‌ریزی در راستای توسعه و ساماندهی به ویژه تعیین حریم و محدوده غار و فراهم‌ کردن امکانات لازم به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی باید در اولویت متولیان قرار گرفته و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

وی کم‌توجهی به حفظ این جاذبه گردشگری را مهم‌ترین عامل مشکلات کنونی غار کرفتو دانست و تصریح کرد: متاسفانه دیواره‌های غار در اثر دست‌نوشته‌ها از بین رفته و در زیبایی و ارزش تاریخی آن تاثیر منفی گذاشته است.

معاون فرماندار دیواندره با بیان اینکه غار کرفتو بنایی بسیار زیباست که باید از لحاظ نیروهای کارشناسی و متخصص و امکانات و خدمات تقویت شود خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار این غار باید، ظرفیت‌های موجود آن بازبینی و زمینه لازم برای قرار گرفتن در رده آثار جهانی فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس غار کرفتو از آثار تاریخی و شگفت‌انگیز استان کردستان است که به عقیده مورخان و باستان‌شناسان تاریخ آن به دوران سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد.

این غار یکـی از آثـار معـماری صخـره‌ای مـربـوط به قـرن سـوم مـیـلادی در اسـتان کـردسـتان است که در 72 کـیـلـومـتـری جـنـوب شـرقـی شـهـرسـتان سـقـز و تـقـریـبا با هـمـیـن فاصـله با دیـوانـدره قـرار گـرفـتـه است.

موقعیت محلی غار و صخره‌های مرتفع پیرامون آن در میان روستای علی‌آباد و نخود دره تکاب از شمال و روستای یوزباش کندی از شرق و جنوب شرق، روستاهای مسعود‌آباد دیواندره از جنوب و روستای میرسعید سقز از غرب محاط شده است.

غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که به احتمال زیاد در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته و در طول دوران مختلف با تغییراتی جزئی و کلی محل امنی برای زندگی انسان‌ها بوده است.

این غار در ارتفاعی بیش از 100 متر از سطح زمین قرار دارد و برای رسیدن به آن باید بیش از 180 پله را طی کرد. دالان طبیعی غار بیش از 600 متر است که ارتفاع سقف آن از 1 تا 12 متر متفاوت است.

وجـود تصاویـر و اشکال نـقـاشـی شـده داخـل غار از جـمله دیـدنـی‌های مـوجـود در ایـن اثـر باسـتانـی است که هـر بـیـنـنـده‌ای را به خـود جـلـب می‌کـنـد.

غار کـرفـتـو به دلیل گـمانه‌هایـی که در آن حـفـر شده و بعـضا تا عـمـق 5.5 مـتـر پـایـیـن رفـته است با تـوجـه به لایـه‌های مـوجـود که تحـتانـی‌تـریـن آن دارای تـراشـه‌های سـنگـی و تـیغـه‌ای بـوده است یک فاصله هـزار سـاله را نـشـان مـی‌دهـد و دوباره به آثار زیـسـت انـسـانـی مـی‌رسـد که دارای چهار دوره سکـونـتـی پـیـش از تاریخ، اشکانـی، سـاسـانـی، اسـلامی که البته دوره سـلـوکی آن چـنـدان مـورد یـقـیـن نیست.

غار باستانی و زیبای کرفتو به دلیل داشتن معماری منحصر به فرد و بی‌نظیر صخره‌ای همیشه مورد توجه بوده و به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌بدلیل استان کردستان، گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

انتهای پیام/79002/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول