اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اجلاسیه 10 هزار افلاکی خاکی/10

نگاهی به عملکرد سبزپوشان حافظ امنیت مازندران در سال‌های دفاع مقدس

مرزبانی و پاسبانی از هزاران کیلومتر مرز از کوه‌های سر به فلک کشیده غرب تا دشت‌های سوزان مناطق شرقی و پاسداری از آرامش و امنیت هزاران شهر، بخش و روستا، حکایت از رسالت خطیر این نهادِ حافظ امنیت دارد.

نگاهی به عملکرد سبزپوشان حافظ امنیت مازندران در سال‌های دفاع مقدس

به گزارش بخش دفاع مقدس خبرگزاری فارس از ساری، شهربانی، ژاندارمی و کمیته انقلاب اسلامی، سه شاخه از سازمانی بودند که وظیفه اصلی آنان ایجاد و حفظ امنیت در سال های نخست پیروزی انقلاب بود.

مراکز شهربانی در درون شهرهای بزرگ و کوچک در شاخه‌های مختلف و مأموریت‌های گوناگون، به برقراری نظم عمومی، همت می‌گماشت.

در کنار شهربانی، ژاندارمری وظیفه حراست از مرزها و محورهای مواصلاتی خارج شهرها را بر عهده داشت، به عنوان چشمی بینا و دیده بانی هوشیار، در میدان مبارزه با اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و تجزیه طلبان حضور داشت و از کیان و امنیت عمومی پاسداری می‌کرد.

کم نبودند پرسنل خدوم آن که جان شیرین بر سر انجام وظیفه نهادند و خاک وطن از خون سرخ و طاهر آنان، رنگین و لاله گون شد.

کمیته انقلاب اسلامی هم مسئولیت مبارزه با عناصر تروریست، جریانات جدایی طلب، گروهکی و گروه های سیاسی معاند را به دوش می کشید.

نیروهای انقلابی کمیته، توان مضاعفی بودند که به پیکره جامعه اضافه شدند و این به معنی تأمین امنیت بیشتر و پرداخت تخصصی تر به آسیب‌های مختلف اجتماعی بود.

آسیب‌هایی که می‌توانست سلامت جامعه را با خطرات جدی، مواجه سازد.

بی‌تردید تحقق امنیت فیزیکی و به تبع آن گسترش امنیت روانی در آن سال‌ها، مدیون این سربازان بی‌ادعای انقلاب اسلامی بوده است.

با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1370 این سه نیرو با نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی،ادغام  شده و تحت فرماندهی واحد قرار گرفتند.

این سیاست با هدف تجمیع مأموریت‌ها، ارتقا کارآمدی سازمان و جلوگیری از فعالیت‌های موازی انجام شد.

در شرایط جدید نیز صیانت از شهرها و نگاهبانی از مرزها، به عنوان عمده‌ترین وظیفه نیروی انتظامی شناخته می‌شود. مرزبانی و پاسبانی از هزاران کیلومتر مرز از کوه های سر به فلک کشیده غرب تا دشت های سوزان مناطق‌شرقی و پاسداری از آرامش و امنیت هزاران شهر، بخش و روستا، حکایت از رسالت خطیر این نهادِ حافظ امنیت دارد.

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، باب تازه‌ای در وظایف و رسالت‌های این سازمان، گشوده شد.

جنگ شرایط جدیدی را پدید آورد، همزمان با هجمه خارجی، دست‌هایی در کشور به کار افتاد تا با ایجاد ناامنی در سطح عمومی، نظام اسلامی را در مسیر سقوط قرار دهد.

بحران‌هایی که با هدف‌گذاری خاص، طراحی و اجرا می‌شد.

از این رو از افتخارات سبزپوشان نیروی انتظامی مازندران، حضور  همزمان در چند جبهه بود، مقابله با تحرکات گروه‌های جدایی خواه گنبد و ترکمن صحرا و حضور فعال در جبهه مبارزه با ضد انقلاب در جنگل‌های شمال در قالب قرارگاه حضرت ابوالفضل که گستره‌ای به وسعت جنگل‌های شمال در بر می‌گرفت، را باید از صحنه‌های افتخارآمیز حضور در جبهه‌های دفاع از کیان میهن اسلامی دانست.

اهدای صدها شهید، نشان از آن دارد که حفظ و تثبیت امنیت، پدیده‌ای پیچیده، خاص و چند وجهی است که نیاز به تلاش همه جانبه، مجاهدت و جان نثاری دارد.

در طول سالیان پس از انقلاب، این نهال نوپای به درختی بالنده و تنومند تبدیل شده است و امروز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در سایه این مجاهدت‌ها به نیرویی اثرگذار در تأمین امنیت بدل شده است.

در بین آمار شهدای این صنف، علاوه بر جبهه مبارزه با اراذل و اوباش، اشرار، شبکه‌های قاچاق و جریانات منحرف وهابی، نام‌هایی هم هستند که در جریان هشت سال دفاع مقدس، خاک وطن را در آغوش کشیده‌اند.

در سال‌های پس از دفاع مقدس نیز، باب شهادت، همواره بر مردان جبهه حفظ امنیت، گشوده بوده است و روزانه خبرهای متعددی از درگیری‌های این نیروی پرتلاش در عرصه‌های مختلف و شهادت فرزندان غیور این ملت به گوش می‌رسد. 

حادثه سراوان و ده‌ها و صدها مأموریت دیگر که برای نیروی انتظامی، سرافرازی و برای ما حسرت فقدان جوانان را به همراه دارد، تنها گوشه‌ای از حماسه‌های ماندگار نیروی انتظامی است.

اهدا 518 شهید توسط نیروی انتظامی استان مازندران، جلوه‌هایی از یک کتاب افتخار آمیز است، مردان و زنانی که ایستاده‌اند تا آرامش ایران و ایرانی همچنان، پاینده بماند.

این‌ها سربازان صیانت از دیانت و انسانیتند و بازشناخت حماسه‌های آنان، نیاز به بازکاوری، ژرف‌اندیشی مضاعف دارد. 

انتهای پیام/86020/ش‌30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول