اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از سفر مسئولان به زیلایی

لودرها و بولدزرهایی که در جلوی مسئولان، شبانه هم کار می‌کنند

یکی از حاشیه‌های جالب سفر استاندار و نماینده مردم بویراحمد به منطقه محروم زیلایی، لودر و بولدوزرهایی بود که در ساعت 5 و 30 دقیقه بامداد با عقب و جلو رفتن تلاش می‌کردند پروژه‌ها را فعال نشان دهند.

لودرها و بولدزرهایی که در جلوی مسئولان، شبانه هم کار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، در ادامه سفرهای شهرستانی و بخشی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مناطق مختلف این استان، در یک روز تعطیل، محروم‌ترین منطقه این استان مقصد سید موسی خادمی و تیم همراهش بود.

قبل از ساعت 6 بامداد و در یک هوای تاریک همه مدعوین به همراه خبرنگاران در جلوی استانداری حضور یافتند و با حدود هشت خودرو راهی زیلایی شدند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مردم بویراحمد و دنا در یک خودرو و به صورت جداگانه راهی این سفر شدند.

آنچه در این سفر بسیار جالب به نظر می‌رسید، لودر و بولدوزرهایی بودند که در آن ساعت 6 بامداد در طول مسیر جاده اصفهان مشغول به کار بودند؛ موضوعی که البته همیشه وجود داشته و ماشین‌آلات راهسازی هرگاه از سفر مسئولی باخبر می‌شدند دستور استارت می‌خوردند و با عقب و جلو رفتن تلاش می‌کنند تا یک پروژه را فعال نشان دهند.

این سوال مطرح است که اگر استاندار ساعت 4 راهی این سفر می‌شد آیا ماشین آلات راهسازی در آن ساعت نیز مشغول کار می‌شدند؟

راه بسیار طولانی و پر از پیچ و خم بود و کمتر کسی در این سفر سردرد و کمردرد نگرفته بود؛ راه روستایی زیلایی انصافا" ناهموار و نامناسب بود.

* راهی که راه نبود!

خادمی درباره این راه روستایی گفت: این جاده که اصلا جاده نیست و علی رغم تلاش‌های خوب مسئولان راه و شهرسازی در این منطقه ولی همچنان مشکلات زیادی به ویژه در 40 کیلومتر آخری منتهی به نخستین روستا دارد؛ من همین‌جا از مسئولان راه روستایی می‌خواهم که فکری جدی به حال آن کنند.

مردم و روستائیان در طول مسیر با شوق و امید، دوان و دوان خود را به خودروی استاندار و نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس می‌رساندند و خواسته‌های خود را مطرح می‌کردند.

خادمی و تیم همراهش بارها در طول مسیر مجبور به توقف و صحبت با مردم شدند.

در هر روستایی که وارد می‌شدیم، خردسال یا یک زن روستایی با دود کردن اسپند از مسئولان استقبال کردند و در یکی از روستاها نیز گوسفندی را ذبح کردند.

خادمی هدف از این سفرش را آشنایی با منطقه محروم زیلایی دانست.

در روستای پوله زیلایی، بردپهن و چاهن، خادمی و زارعی در جمع مردم صحبت کردند؛ زارعی در یکی از این صحبت‌ها گفت: از اینکه می‌بینم عمده درخواست‌ها و خواسته‌های مردم زیلایی، مسائل عمومی و عام‌المنفعه است خوشحالم.

خادمی خو درا اهل زیلایی خواند/ زیلایی حتی یک درخت هم ندارد!

در یکی دیگر از روستاهای زیلایی مردم از استاندار خواستند تا از جمعیت 14 هزار نفری زیلایی، یک مدیرکل انتخاب کند که خادمی نیز در پاسخ به آنها خود را فرزند زیلایی خواند و گفت: شما من را فرزند زیلایی بدانید و هر خواسته‌ای دارید من برای شما پیگیری می‌کنم؛ خادمی در روستای بردپهن زیلایی نیز چنین جمله ای را بر زبان آورد و گفت: البته جناب دکتر چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز اهل زیلایی است.

از دیگر نکات جالب این سفر، وضعیت ناامیدکننده کشاورزی در منطقه زیلایی بود. در همه منطقه زیلایی علی‌رغم آب فراوان حتی یک درخت به جز درخت خدادادی بلوط دیده نشد و این یعنی اینکه زیلایی باغداری را به چشم خود ندیده است.

زیلایی اگر چه اراضی کشاورزی زیادی ندارد ولی با این همه منابع آب، نبود حتی یک درخت گردو برای خبرنگاران جای تعجب داشت!

* در نبود فرستنده‌های ایران، ماهواره‌ها در دل روستاهای محروم هم یکه‌تازی می‌کنند

از دیگر حاشیه‌های این سفر درخواست همه اهالی زیلایی از مسئولان برای راه‌اندازی شبکه‌های دیجیتال بود؛ آنها می‌گفتند از وقتی شبکه‌های دیجیتال راه افتادند در زیلایی شبکه‌های قبلی آنالوگ کارایی ندارند و از شبکه‌های دیجیتالی نیز محروم هستیم.

یک جوان حاضر در جمع استقبال کنندگان از مسئولان با لحنی جالب توجه گفت: آقای استاندار ما خیلی دلمان می‌خواهد فوتبال نگاه کنیم ولی شبکه سه نداریم.

یک جوان دیگر که به ظاهر از مسئولان این روستا بود گفت: آقای استاندار و نماینده بخش زیادی از مردم این روستاها در خلا نبود فرستنده‌های رسانه ملی مجبور به استفاده از ماهواره هستند.

در همه طول این سفر در منطقه زیلایی، های و هوی مردان این منطقه در حال شخم زدن زمین‌های کشاورزی با گاو و خیش حال و هوای دلنشینی را در این روز به زیلایی و میهمانانش داده بود.

* درخواست عجیب مردم روستای چاهن!

از دیگر حاشیه‌های این سفر درخواست جالب توجه اهالی روستای چاهن زیلایی بود؛ آنها به صراحت گفتند آقای استاندار و نماینده ما آب رایگان می‌خواهیم و آب‌بهایی پرداخت نمی‌کنیم.

عدم پرداخت بدهی مشترکین آب و فاضلاب در این روستا موجب شد تا آب آنها قطع شود و در این سفر با وساطت استاندار و قول تخفیف 30 درصدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب برطرف شد.

قضاوت روی عملکرد بیدارپور، مدیرکل راه و شهرسازی در این سفر و ابراز نظرات موافق و مخالف نیز حاشیه‌هایی داشت.

چند نفر از اهالی روستای چاهن به نمایندگی از جمع، مشکلات راه زیلایی را نشانی از ضعف عملکرد بیدارپور دانستند و برخی دیگر گفتند باید انصاف به خرج داد و گفت که بیدارپور در زیلایی زحمات زیادی کشیده است.

 تفاوت محسوس اقلیم در کمتر از 10 کیلومتر/ کفش‌هایی که سرقت شدند

تفاوت اقلیم در منطقه زیلایی از نکات جالب توجه این منطقه بود؛ در کمتر از 10 کیلومتر کوه‌ها و تپه‌های پوشیده از برف دیگر خبری نبود که این موضوع برای خبرنگاران سوالاتی به وجود آورد.

درخواست مردم چند روستای زیلایی برای احداث پاسگاه  و استقرار نیروی انتظامی در کنار تقاضاهایی برای ساخت درمانگاه نیز از نکات جالب این سفر بود.

از دیگر حاشیه‌های این سفر، سرقت کفش‌های کارشناس روابط عمومی استانداری در هنگام سخنرانی استاندار بود. اهالی و همراهان استاندار برای پیدا کردن کفش جایگزین وی بسیار به زحمت افتادند و رد نهایت کفش‌هایی که دو برابر سایز او بودند پیدا شد و وی در ادامه این سفر برای راه رفتن با این کفش‌ها سختی‌های زیادی را تحمل کرد.

خادمی با لحن مزاح همراه با جدیت دستور داد تا برای او از محل اعتبارات استانداری کفش خریداری شود.

انتهای پیام/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول