اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی:

استان مرکزی در برداشت بی‌رویه منابع آب جایگاه مناسبی در کشور ندارد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به وضعیت آب و محدودیت منابع آبی طی خشکسالی‌های اخیر در کشور گفت: استان مرکزی در زمینه برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی نسبت به استان‌های دیگر در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

استان مرکزی در برداشت بی‌رویه منابع آب جایگاه مناسبی در کشور ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عبدالرضا خلیلی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران افزود: سرانه مصرف آب در دنیا 150 لیتر در شبانه روز و در استان مرکزی 235 لیتر در شبانه روز است که با توجه به اینکه کشور ما و همچنین استان مرکزی در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین واقع شده، بایستی توجه بیشتری به مدیریت مصرف آب شود.

وی با تاکید بر فرهنگ‌ سازی برای استفاده مناسب از آب‌ تصریح کرد: با استفاده از برخی روش‌های ساده اما کاربردی و مؤثر، صرفه‌جویی قابل توجهی در بخش مصارف خانگی صورت خواهد گرفت.

*بیش از 75 درصد هدر رفت آب مصرفی خانوارها در شستشو ظروف و استحمام است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار داشت: این روش‌های کاهش مصرف محدودیتی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی‌کند و تنها با ارتقاء سطح فرهنگ مصرف آب، این مهم میسر می‌گردد.

خلیلی با بیان توصیه‌هایی برای مصرف بهینه آب در منازل مسکونی بیان کرد: بیش از 75 درصد هدر‌رفت آب مصرفی خانوارها در شستشوی دست و صورت و یا ظروف و استحمام است و استفاده از سرشیرهای کاهنده مصرف آب تا 25 درصد باعث صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد.

وی ادامه داد: در فصل تابستان و با توجه به افزایش دمای هوا که در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود استان مرکزی شاهد افزایش 10 درصدی مصرف آب نسبت به تابستان‌های سال‌های گذشته بود و سرانه مصرف آب در استان به روزانه 250 لیتر رسید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی خاطرنشان کرد: در مرداد ماه امسال مصرف آب از بالاترین حد خود گذشت به طوری که تولید آب به 5 هزار و 600 لیتر در ثانیه رسید.

*92 درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

خلیلی با بیان اینکه اقلیم در حال گرم شدن است بر ضرورت مدیریت بهینه مصرف آب تاکید کرد و گفت: با 10 درصد صرفه‌جویی می‌توان شبکه آب شرب را به نحو مطلوب مدیریت کرد و تحقق این مهم در گرو همکاری مردم، تلاش دولت و شرکت‌های آب و فاضلاب است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سطح آگاهی اقشار مردم نیازمند کار مستمر است و نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: صرفه‌جویی آب در سال گذشته در این استان به 6 درصد رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ظرفیت آب کل کشور را 130 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: 92 درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی و 8 درصد در بخش صنعت و  شرب مصرف می‌شود.

خلیلی افزود: بخش کشاورزی ایران با سهم 90 درصدی، بیشترین میزان مصرف آب کشور را دارد و اگر بتوانیم در بخش کشاورزی 10درصد با مدیریت بهینه و با ایجاد آبیاری نوین صرفه‌جویی کنیم، می‌توان به توسعه این بخش کمک موثری کرد.

*با صرفه‌جویی 10 درصدی در بخش کشاورزی می‌توان در کشور تحول آفرید

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب شرب کل کشور 5 میلیارد متر مکعب است، تصریح کرد: بیش از 90 میلیارد متر مکعب آب صرف امور کشاورزی در کشور می‌شود که صرفه جویی 10 درصدی در این بخش معادل 9 میلیارد متر مکعب است و این میزان آب می‌تواند برای کشور تحول آفرین باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از تشکیل شورای آب در هفته آینده در استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد در جلسات شورای آب که با حضور استاندار و متخصصان و کارشناسان کشاورزی برگزار می‌شود تصمیمات بهینه‌ای در این بخش اخذ شود.

*85 درصد مردم اراک از آب سد کمال صالح استفاده می‌کنند

خلیلی با بیان اینکه در شهر اراک 22 کیلومتر خطوط شبکه اصلی برای توزیع آب سد کمال صالح تکمیل شده است، ادامه داد: 85 درصد مردم شهر اراک از آب سد کمال صالح استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: در تمام مناطق شهر اراک به جز منطقه کوی صنعتی امکان استفاده از آب سد کمال صالح و اختلاط آب سد با آب زیرزمینی وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: در سال جاری 50 درصد آب شرب مورد نیاز شهر اراک از سد کمال صالح و 50 درصد آب شرب مورد نیاز از چاه‌ها و منابع زیر زمینی تامین شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از خروج 45 حلقه چاه آب از مدار شبکه توزیع خبر داد و اضافه کرد: 17 حلقه چاه آب غیر قابل شرب به منظور تامین آب به فضای سبز تحویل داده خواهد شد.

*برای آبیاری فضای سبز نباید از آب شرب استفاده شود

خلیلی یادآور شد: با توجه به تنگناهای آب شرب به خصوص در اراک امکان تامین آب جهت ایجاد فضای سبز به هیچ عنوان از آب شرب وجود ندارد و برای آبیاری فضای سبز تحت هیچ عنوانی نباید از آب شرب استفاده شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی قیمت تمام شده آب آشامیدنی در استان را 700 تومان و قیمت فروش آن را 260 تومان عنوان کرد و گفت: تعداد مشترکین آب در استان 400 هزار و تعداد مشترکین فاضلاب استان 200 هزار اشتراک است.

*50 درصد مطالبات شرکت مربوط به صنایع و ادارات است

خلیلی با اشاره به بدهکاری 6 میلیارد تومانی مشترکین آب و فاضلاب عنوان کرد: 50 درصد مطالبات مربوط به صنایع و ادارات و کمتر از 15 درصد مربوط به بخش مسکونی است.

وی در تشریح عملکرد 8 ماه سال جاری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: در سال جاری 10 حلقه چاه آب حفر و تجهیز شده و حدود 40 کیلومتر شبکه آبرسانی اصلاح و توسعه یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از اجرای 21 کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری فاضلاب در استان در 8 ماه اول سال خبر داد و اظهار داشت: 2 تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان‌های ساوه و آشتیان در حال احداث است که با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه‌ها ظرفیت برخورداری از خدمات فاضلاب در استان از 55 درصد به 75 درصد افزایش خواهد یافت.

خلیلی از پیشرفت فیزیکی 80 درصد احداث تصفیه‌خانه آب در ساوه خبر داد و ابراز امیدواری کرد در اوایل سال 93 این تصفیه‌خانه به بهره‌برداری برسد.

وی بیان داشت: در 8 ماه اول سال جاری 902 کیلومتر شبکه توزیع آب و 111 کیلومتر خط انتقال آب و 77 هزار و 250 متر مکعب مخازن ذخیره آب استان شستشو و گندزدایی شده است.

انتهای پیام/87002/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول