به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدبشیر حسینی، پژوهشگر برگزیده فرهنگ و ارتباطات عصر امروز در سومین جلسه از سلسله نشستهای رسانههای نوین و آثار آن بر سبک زندگی اسلامی در سالن همایش بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: در دورهای ما نیازمند نهضت سوادآموزی بودیم زیرا در آن زمان سواد به معنای خواندن و نوشتن بود.
حسینی افزود: اکنون در عصر رسانه قرار گرفتیم که اگر انتخاب نکنیم، انتخاب میشویم و دعوای رسانهها بر سر دزدیدن مخاطب است.
عضو هیئت تحریریه خبر صدا و سیما گفت: رسانهها رقابت دارند که جهتگیری بیشتر افکار عمومی را هر یک به خود اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه در دورهای، تلویزیون شاهنشین خانهها بود، افزود: اما در آن زمان تلویزیون ساعات محدودی از خانوادهها را به خود اختصاص میداد و گسل زیادی بین اعضای خانواده ایجاد نمیکرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: حرکت و حضور 9 دی مردم در واکنش به انتخاب ابلهانه و کودکانه دشمنان که عاشورای حسینی را هدف قرار داده بودند، نمونهای از این بروز و ظهور رسانهای است.
وی افزود: یکی از کارهای رسانهها، زاویه دید دادن به مردم است که اگر این زاویه دید، نادرست باشد مردم را به ناکجاآباد میبرد.
حسینی گفت: کار جدی رسانهها، ایجاد الگوی رفتاری است که تحلیل سیاسی و برخورد اجتماعی مردم را ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه باید مدلهای تربیتی را یکبار دیگر اصلاح کنیم، تصریح کرد: ما در انواع رسانهها با رسانهای به نام قرآن مواجهیم که به سبب تصویرسازی قوی و زیبا و شکل رسانههای مکتوب، هنوز نمیدانیم در کدام گروه جای میگیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما اظهار داشت: تصویرسازی صحیح یکی از بزرگترین وظایف رسانهها است.
وی در پایان فیلتر کردن را از وظایف دولت برشمرد و گفت: وظیفه دولت است که حد و مرزها را تعیین و بر رعایت آنها، نظارت کند، هر چند که رسانهها گاهی اوقات نقایص فرهنگی را از انبار به ویترین میآورند ولی لازم است که در گامهای بعد، به آینده رسانهها بیندیشیم و توانمند قدم برداریم.
انتهای پیام/2202/غ30