اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان رضوی

نخستین مرکز نگهداری موقت بیماران اوتیستیک کشور راه‌اندازی شد

نخستین مرکز جامع نگهداری موقت و خدمات مراقبتی و توانبخشی روزانه برای نوجوانان و جوانان اوتیستیک کشور به صورت آزمایشی در خراسان رضوی راه‌اندازی شد.

نخستین مرکز نگهداری موقت بیماران اوتیستیک کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی، معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: این مرکز با هدف افزایش بهداشت روانی و کاهش فرسودگی خانواده‌های این بیماران و نیز کاهش تقاضای نگهداری آنها به صورت شبانه‌روزی تأسیس شده است.

حمیدرضا پوریوسف گفت: این مرکز که به صورت خیریه اداره می‌شود توسط والدین و اعضای خانواده‌هایی که کودک و نوجوان اوتیستیک دارند تشکیل شده است.

وی گفت: در مرکزی که به تازگی و به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است نوجوانان و جوانان اوتیستیک بالای 14 سال به صورت موقت نگهداری می‌شوند و به شکل روزانه خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

این مسئول تأکید کرد: همه‌ مراکز فعلی آموزش کودکان اوتیسم روزانه هستند و تمام سنین را پذیرش می‌کنند که این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند زیرا سنین مختلف کودکان و نوجوانان اوتیستیک مراقبت‌ها و برنامه‌های آموزشی متفاوتی دارند.

وی همچنین در خصوص بحث نگهداری نوجوانان و جوانان اوتیستیک در مرکز جدید گفت: نگهداری این افراد در مرکز یاد شده بیشتر جنبه‌ توافقی دارد و چون مؤسسین این مرکز بیشترشان اعضای خانواده‌های اوتیسم هستند مشکلات خانواده‌های همسان را به خوبی درک می‌کنند.

پوریوسف افزود: به همین جهت آنها تصمیم گرفته‌اند فرزندان خانواده‌هایی را که به خاطر رفتارهای احتمالاً ناهنجار فرزندان اوتیستیک به ستوه آمده‌اند برای مدت کوتاهی به صورت شبانه‌روزی نگهداری کنند و البته به صورت روزانه و در کنار سایر فراگیران، آنان را از خدمات آموزشی و توانبخشی نیز بهره‌مند سازند.

این روان‌پزشک گفت: بیماران اوتیستیک به خصوص در سنین جوانی به جهت بیش‌حسی، اشکال در تکلم، آسیب‌پذیری روانی و ایجاد سر و صدا در محیط خانه و نیز به خاطر اجتماعی نبودن مشکلات جدی را برای پدر و مادر و سایر فرزندان خانواده ایجاد می‌کنند که گاه خانواده را مستأصل می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر مراکزی ایجاد شوند که بتوانند فرزندان این خانواده‌ها را حتی اگر شده برای چند روز نگهداری کنند سطح بهداشت روانی خانواده ترمیم شده و از فرسودگی آن پیشگیری می‌شود.

پوریوسف افزود: به همین جهت انجمن حمایت از بیماران اوتیستیک خراسان رضوی که غیردولتی است و با محوریت خانواده‌های این بیماران اداره می‌شود تصمیم به راه‌اندازی یک مؤسسه‌ خیریه در این زمینه با کمک بهزیستی گرفت.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این مرکز همچنین تقاضای پذیرش کودکان و جوانان اوتیستیک در مراکز شبانه‌روزی را که در حال حاضر بالا است، کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: به خاطر اینکه هزینه‌های نگهداری، آموزش و توانبخشی بیماران اوتیستیک بالاست خانواده‌ها توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و از طرفی برای تأسیس مراکز شبانه‌روزی اوتیسم هم داوطلب چندانی وجود ندارد.

انتهای پیام/2202/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول