اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به بهانه فرارسیدن هفته وقف گزارش می‏دهد

رفع دغدغه‏های واقفان؛ در دستان توانمند رسانه‏ها

فرارسیدن هفته وقف بهانه‏ای است تا حدودی به مشکلات وقف و دغدغه‏هایی که پیش روی واقفان وجود دارد، توجه بیشتری شود؛ بدون شک، امروز بخش قابل ملاحظه‏ای از رفع دغدغه‏های واقفان در دستان توانمند رسانه‏هاست.

رفع دغدغه‏های واقفان؛ در دستان توانمند رسانه‏ها

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، هفته وقف امسال از امروز هم‏زمان با یوم‏الله 9 دی در سراسر کشور آغاز شده است و همه در تکاپو هستند تا برنامه‏های این هفته به بهترین شکل و با جامع‏ترین صورت برگزار شود.

مدیران و اصحاب رسانه نیز بدون شک در نهادینه‎سازی فرهنگ وقف در جامعه نقشی مؤثر و بی‏بدیل دارند و این روزها در حال تلاش برای ترویج این سنت حسنه هستند.

رسانه‏ها همواره یاریگر دولت و مسئولان در پیشبرد امور حکومتی و دولتی و همچنین یاران همیشه در میدان در عرصه‏های اعتقادی و دینی بوده‏اند و در این مسیر، بهره‏گیری از نظرات ارزشمند آنها در جهت نهادینه‎سازی فرهنگ وقف می‏تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

اطلاع‎رسانی در حوزه وقف به صورت مستمر انجام ‎شود

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در سمنان در این زمینه، با بیان اینکه هر موضوعی که در جامعه قرار است به فرهنگ تبدیل شود باید در خصوص آن تبلیغات لازم صورت گیرد، اظهار داشت: برای فرهنگ‎سازی وقف نیازمند اطلاع‎رسانی مستمر هستیم.

سیدرضا عظیمی اضافه کرد: رسانه‎ها باید در جامعه اهمیت وقف و نتایج موقوفات را برای مردم بازگو کنند و این امر موجب تشویق مردم برای وقف اموالشان می‎شود.

وی با یادآوری سابقه وقف و جایگاه آن در اسلام اظهار داشت: امام علی (ع) و ائمه اطهار (ع) برای ترویج معارف اسلامی و رفع مشکلات جامعه، از فرهنگ وقف استفاده می‎کردند.

این خبرنگار افزود: هم‎اکنون وقف در موضوعات خاص انجام می‎شود و بهتر است این سنت حسنه با نیازهای جامعه و ضرورت زمان تطبیق داده شود.

عظیمی با بیان اینکه 50 درصد موقوفات برای سیدالشهدا (ع) بوده و این کار بسیار پسندیده و نیاز جامعه است، عنوان کرد: باید در زمینه امکانات آموزشی، ترویج فرهنگ قرآنی، سالن‎های ورزشی و نیازهای اساسی و ... هم موقوفاتی داشته باشیم.

رسانه‎ها نقش اجتماعی و فقهی وقف را پررنگ‎تر کنند

سرپرست روزنامه کار و کارگر در سمنان نیز گفت: رسانه‎ها و مطبوعات می‎تواند با برگزاری نشست‎هایی، نقش اجتماعی و فقهی وقف را پررنگ و تبیین کند.

سیدمحمد نجاتی با اشاره به جای خالی بررسی مسائل فقهی وقف در جامعه اضافه کرد: خبرنگاران می‎توانند به احکام شرعی وقف بپردازند و به مردم در این مورد اطلاع‎رسانی کنند.

وی ترویج فرهنگ وقف را وظیفه‏ای همگانی بیان کرد و افزود: ترویج فرهنگ وقف به نوعی امر به معروف و نهی از منکر بوده که در اسلام از فروع دین محسوب می‎شود؛ بنابراین توجه به وقف به نوعی وظیفه‏ای همگانی است.

نجاتی مهم‎ترین اثرات وقف را تقویت حس نوع‏دوستی دانست و یادآور شد: فرهنگ حسنه وقف را باید در جامعه ترویج داد تا انگیزه افراد با نیت به اینکه به رفع مشکلات جامعه کمک کرده باشند، برای وقف بالا رود.

سرپرست روزنامه کار و کارگر در سمنان انعکاس آثار وقف را برای ترغیب افراد جامعه به سمت وقف مؤثر دانست و ابراز داشت: با معرفی آثار وقف در جامعه در مورد وقف فرهنگ‎سازی می‎شود و افرادی که اطلاعات کمتری از آثار وقف داشتند، با آگاهی به این مسئله برای وقف اعلام آمادگی می‎کنند.

وی وقف را راه مقاومت برابر دشمنان دانست و اظهار داشت: وقف باعث تقویت معارف اسلامی و آموزه‎های دینی می‎شود و به نوعی کشور را برابر دشمنان بیمه می‎کند.

نجاتی گفت: رسانه‎های جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون با جلب اعتماد و تعامل با مردم، نقش بسزایی در فرهنگ‎سازی سنت حسنه وقف در جامعه ایفا می‎کنند.

سرپرست روزنامه کار و کارگر در سمنان با بیان اینکه پیگیری مسئله وقف نباید تنها در هفته وقف و به سازمان اوقاف و امور خیریه منتهی شود، افزود: وقف به عنوان تکلیفی الهی، وظیفه همگانی بوده و باید در تمام زمان‎ها و عرصه‎ها به درستی در جامعه تبیین و نهادینه شود.

نجاتی رسانه‎های جمعی را مهم‎ترین و اصلی‎ترین نهادهای تأثیرگذار در زمینه ترویج و گسترش فرهنگ وقف در جامعه عنوان کرد.

سرپرست روزنامه کار و کارگر در سمنان یادآور شد: هیچ نهاد و ارگانی در زمینه فرهنگ‎سازی وقف در جامعه همانند رسانه نمی‎تواند عمل و آثار این سنت نیکوی الهی را به همگان معرفی کند.

رسانه دین‏محور امروز نباید از فرهنگ‏سازی وقف جدا شود

مدیر خبرگزاری فارس استان سمنان در این زمینه اعتقاد دارد: وقف سرچشمه همه خوبی‏هاست و باید با هر ترفندی کوشید تا فرهنگ وقف در جامعه نهادینه و ماندگار شود.

مرتضی مزینانی‏صفابین ادامه داد: دین مبین اسلام آموزه‏ها و تعالیمی دارد که هر یک برای تعالی انسانی و افزایش کیفیت زندگی بشر وضع شده‏اند و توجه به این موارد می‏تواند فرد مسلمان را در مسیری قرار دهد که نه تنها برای خود، بلکه برای طیف گسترده‏ای از آحاد مردم مفید و سودمند باشد.

وی تصریح کرد: وقف و افزایش موقوفات، تأکید مؤکد این دین آسمانی است و البته بر کسی پوشیده نیست که این بخش مهم از آموزه‏های دینی ما مسلمان در برهه کنونی نسبت به سالیان دور تا حدود زیادی اگر نگوییم «فراموشی»، به دست «غفلت» سپرده شده است.

عضو شورای مرکزی انجمن خبرنگاران استان سمنان همچنین عقیده دارد: رسانه‏های امروز در همه بخش‏های صوتی و تصویری، نوشتاری و مکتوب و به خصوص ابزارهای رسانه‏ای مجازی باید بتوانند به وظیفه دینی و شرعی و حرفه‏ای خود در این زمینه عمل کنند.

مزینانی‏صفابین اظهار کرد: رسانه در جهان امروز چشم بینا و گوش شنوای مردم و حاکمیت محسوب می‏شود و در حوزه وقف نیز ورود رسانه‏های متعهد و دین‏باور می‏تواند جلوی بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه موقوفات از جمله وقف‏الاجاره‏های اندک، بی‏اقبالی مردم نسبت به وقف، اوضاع نابه‏سامان موقوفات، افزایش فعالیت‏های عمرانی در موقوفات و بقاع متبرکه و . . . را بگیرد یا حداقل بر آن تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: رسانه دین‏محور و متعهد امروز باید وقف را همواره در سوژه‏های کار حرفه‏ای خبری خود ببیند و برای آن برنامه داشته باشد.

مدیر خبرگزاری فارس استان سمنان با بیان اینکه در استان سمنان شاید بتوان گفت خبرگزاری فارس تاکنون بیشترین اخبار و گزارش‏ها را در حوزه کاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان منتشر کرده است، گفت: توجه به موقوفات، امامزادگان، بقاع متبرکه و قطب‏های فرهنگی یکی از رسالت‏های همیشگی خبرگزاری فارس است که بدان توجه می‏شود.

مزینانی‏صفابین از همراهی و تعامل مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان و مدیر روابط عمومی این اداره کل با رسانه‏ها نیز قدردانی کرد و گفت: حجت‏الاسلام والمسلمین عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان خود فردی رسانه‏ای و با شناخت مناسب نسبت به کارکرد رسانه در فرهنگ‏سازی وقف در جامعه است و این امر کار را تا حدود زیادی آسان می‏کند.

نقش رسانه در نهادینه شدن فرهنگ‎ها اساسی است 

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در سمنان نیز با بیان اینکه باید برای نهادینه شدن فرهنگ‎ها از ابزار قوی رسانه استفاده شود، گفت: باید موقوفات جدید، آثار و فواید وقف و برکات آن را در جامعه اطلاع‎رسانی کنیم تا مردم تشویق شوند این سنت حسنه را انجام دهند.

محمدتقی قدس اضافه کرد: اطلاع‎رسانی موجب می‎شود تا مردم بتوانند راه و زمینه‎ای که اموال را وقف می‎کنند، بشناسند.

وی با اشاره به این که رسانه‎های استان سمنان در زمینه اطلاع‎رسانی سرآمد هستند، عنوان کرد: تاکنون رسانه‎های استان سمنان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان را به خوبی همراهی کرده‎اند و تا حدی هم در این زمینه موفق بوده‎اند.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در سمنان، از اداره کل اوقاف و امور خیریه سمنان خواست تشکل‎هایی را که متولی وقف هستند، شناسایی و زمینه‎های جدیدی را برای وقف معرفی کنند.

وی تصریح کرد: باید با توجه به تغییر شرایط و نیازها و متناسب با اوضاع جامعه زمینه‎های جدیدی در حوزه وقف شناسایی و معرفی شود.

قدس گفت: رسانه‎ها باید مطابق با نیازهای جدید مانند ازدواج، اشتغال، مسائل اعتقادی و ... در زمینه موقوفات جدید اطلاع‎رسانی کنند.

وقف مهم‎ترین پایگاه ترویج ارزش‎های اسلامی است

سرپرست خبرگزاری مهر در استان سمنان نیز، ضمن تأکید بر ضرورت تبیین و تبلیغ هنرمندانه و عالمانه سنت حسنه وقف اظهار کرد: این مهم وظیفه اصحاب رسانه است.

محمدحسن مقدم‎نیا، وقف را مختص به گروه یا قشر خاصی ندانست و تصریح کرد: این سنت حسنه مربوط به همه اقشار جامعه است که همه از خدمات و عواید آن بهره‎مند می‎شوند.

وی همچنین ضمن تصریح بر اینکه رسانه نیز متعلق به همه اقشار جامعه است و افکار عمومی را در راستای اهداف نظام هدایت و جهت‎دهی می‎کند، خاطر نشان کرد: وقف به عنوان عاملی برای حفظ منافع ملی و مصالح عمومی باید مورد توجه رسانه‎ها قرار گیرد.

سرپرست خبرگزاری مهر در استان سمنان ضمن تأکید بر اینکه اصل وقف باید هنرمندانه، عالمانه و به زبان عامه مردم تبیین و تبلیغ شود و این مهم وظیفه اصحاب رسانه است، افزود: این امر اگر با علم و آگاهی و هنر مناسب تبیین نشود، ممکن است آثار منفی بین مخاطبان داشته باشد.

مقدم‎نیا ضمن بیان اینکه وقف از صدر اسلام تاکنون یکی از پایگاه‎های مهم ترویج ارزش‎های اسلامی بوده است، خاطر نشان کرد: ارائه خدمات سیاسی به جامعه اسلامی از جمله کارکردهای وقف است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر خدا (ص) حکومت اسلامی را از مسجدالنبی پایه‎گذاری کرد و انقلاب اسلامی ایران نیز از همین پایگاه‎های وقف آغاز شد، گفت: مساجد و حسینیه‎ها نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محل اجتماع و فعالیت‎های اجتماعی و سیاسی بوده‏اند.

وی تصریح کرد: در زمان امام خمینی (ره)، حسینیه جماران مرکز هدایت و رهبری انقلاب بوده و امروز نیز حسینیه امام خمینی (ره) که از پایگاه‎های وقف بوده، مرکز هدایت و رهبری انقلاب اسلامی است.

سرپرست خبرگزاری مهر در استان سمنان ضمن تأکید بر اینکه ارائه خدمات روحی و روانی، عاطفی و اجتماعی با کاهش طبقات اجتماعی، ایجاد مهر و محبت، تواضع، ایثار و گذشت نیز از دیگر آثار بی‎شمار وقف است، ادامه داد: انتظار می‎رود این مهم توسط هنرمندان و رسانه‎ها مطرح شود. مقدم‎نیا با اشاره به اینکه کامل‎ترین و جامع‎ترین تشویق مردم به وقف از طریق رسانه ممکن است، عنوان کرد: رسانه‎ها باید مردم را به انجام وقف‎های خانوادگی، جمعی، گروهی و صنفی که می‎توانند با یک نیت سرمایه‎ای را وقف کنند، تشویق کنند.

وی ضمن تأکید بر اینکه برای انجام وقف باید به نیازهای امروز جامعه نیز توجه جدی شود، تصریح کرد: عواید وقف باید عام‎المنفعه باشد و همه اقشار جامعه را در بر گیرد که البته نشانه‎هایی از آن را خوشبختانه امروز در قالب‎های کتابخانه و ... شاهدیم.

سرپرست خبرگزاری مهر در استان سمنان، بهره‎وری و بهره‎برداری صحیح از موقوفات را از دیگر موضوعاتی دانست که باید توسط رسانه‎ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

مقدم‎نیا همچنین ضمن ابراز تأسف از عواید و بهره‎دهی مادی بسیار ناچیز موقوفات با توجه به ارزش بالای آنها، در این زمینه اظهار داشت: این مهم نیاز به فرهنگ‎سازی و مدیریت دارد تا مستأجران حقوق موقوفات را عادلانه پرداخت کنند و این بر عهده رسانه‎ها، علما و روحانیان است.

وی ضمن تقدیر از تلاش سال‎های اخیر مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون به‎روز کردن مال‎الاجاره موقوفات و سامان‎دهی این امور تصریح کرد: برای رسیدن به هدف اصلی در سنت حسنه وقف باید تلاش بیشتر و همت همگانی صورت پذیرد و این امر نیاز به فرهنگ‎سازی دارد.

سرپرست خبرگزاری مهر در استان سمنان تأکید کرد: برای ترویج فرهنگ وقف و ابعاد مختلف آن، عزم و اراده عمومی باید ایجاد شود تا این کارهای خیر و خداپسندانه به اطلاع مردم برسد.

مقدم‎نیا با بیان اینکه رسانه‎ها و هنرمندان می‎توانند زوایای مسئله وقف را برای مردم روشن کنند، گفت: این امر نیاز به فرهنگ‎سازی دارد تا مردم برای انجام چنین کارهای خیر و خداپسندانه‎ای ترغیب شوند.

وی با یادآوری اینکه رسانه‏ها در سال‏های اخیر به مقوله وقف و آثار و برکات آن توجه بیشتری داشته‏اند، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید، سوژه‏ها و ابعاد مختلف وقف را به طور شاخص در اختیار رسانه‏ها قرار دهد.

رسانه‏ها بهتر وارد کار شوند

سرپرست روزنامه جوان در سمنان نیز با بیان اینکه باید رسانه‏ها در قالب گزارش، مقاله و خبر به ترویج فرهنگ وقف بپردازند، عنوان کرد: هر موضوعی برای نهادینه شدن نیاز به تبلیغ دارد و بهترین وسیله تبلیغ می‏تواند رسانه‏های دیداری، شنیداری و نوشتاری باشد.

زین‏العابدین داودی افزود: خوشبختانه در استان سمنان با تعامل خوبی که بین رسانه‏ها و روابط عمومی  اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان وجود دارد، تاکنون اطلاع‏رسانی مناسبی در بحث وقف وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‏ها باید در این حوزه بیشتر تلاش کنند، اظهار داشت: این حوزه عام‏المنفعه است و باید در این زمینه و مسائل دینی و مذهبی که برگرفته از ارزش‏های دینی است، تلاش شود.

فرهنگ‏سازی وقف به طور جدی دنبال شود

سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان سمنان نیز وجود انسان‏های از هم دورافتاده‏ای که به واسطه رشته‏های رسانه‏ای با هم در ارتباط هستند، را یکی از ویژگی‏های دنیای امروز دانست.

هوشنگ حبیبی‏بسطامی با بیان اینکه افراد و سازمان‏ها به همان نسبت که از این رشته‏ها فاصله می‏گیرند، از میزان اثرگذاری خود می‏کاهند، اظهار داشت: امروز دنیا به مدد تکنولوژی نوین و رسانه‏ها به شکل یک کلاس درس درآمده است و رسانه‏ها به منزله تخت سیاه این کلاس درس هستند و کارکرد آموزشی و تبلیغی رسانه، واقعیت روشنی است.

وی اضافه کرد: رسانه‏ها، نقش بی‏بدلیلی در انتقال میراث فرهنگی هر جامعه دارند و وقف همچون میراثی معنوی می‏تواند از این فرصت بهره گیرد.

حبیبی‏بسطامی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که رسانه‏ها از چنان قدرتی برخوردارند که می‏توانند نسلی نو را برای نخستین بار بیافرینند، اظهار داشت: مهم‏ترین کارکرد رسانه، فرهنگ‏سازی است و این پدیده جهان امروز که روز به روز بهتر می‏شود، توانایی تغییر فرهنگ‏ها و آفرینش فرهنگ‏های جدید را در خود به وجود آورده است.

سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان سمنان افزود: فرد، گروه و سازمان‏ها نیز می‏توانند از این فرصت بهره بگیرد و به نحو مطلوبی، از رسانه استفاده کنند و آن را در راستای هدف‏گذاری خود به کار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین سازمان و رسانه یک رابطه دوسویه است و در این ارتباط دوسویه هر دو طرف در کمیت و کیفیت محصولات خبری و رسانه‏ای تاثیر مستقیم دارند، افزود: متاسفانه نهادها و سازمان‏هایی در کشور ما به ویژه در استان سمنان وجود دارند که چندان به اهمیت رسانه پی نبرده‏اند و حساسیت چندانی به آن ندارند.

حبیبی‏بسطامی افزود: همه نهادها این‏گونه نیستند؛ نهادی مثل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با برگزاری این همایش نشان داده که این اهمیت را درک کرده و به دنبال ایجاد این ارتباط است که امیدواریم گام‏های بلندتری نیز بردارد.

وی با تاکید بر اینکه که نباید سازمان و نهادها از منظر روابط عمومی به رسانه‏ها نگاه کنند، افزود: مسئولیت و کارکرد این دو کاملا با هم متفاوت است.

سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان سمنان اضافه کرد: روابط عمومی‏ها به دنبال بیان توانمندی‏ها و نقاط قوت هستند؛ اما رسانه‏ها رسالت دیگری نیز دارند و علاوه بر این مسئولیت، باید بیشتر از آن به کاستی‏ها و ضعف‏ها بپردازند.

حبیبی‏بسطامی ادامه داد: رسانه‏ها زمانی می‏توانند موفق عمل کنند که زمینه بهتری برای آنها فراهم شود و اگر این فضا به وجود بیاید، می‏توان به میزان اثرگذاری‏ها امید داشت.

وی با بیان اینکه اگر رسانه‏ها نیز همان مسئولیت روابط عمومی‏ها را انجام دهند، بدون تردید مخاطب و میزان اثرگذاری خود را از دست می‏دهند، اظهار داشت: این امر می‏تواند در درازمدت اثرات سویی را نیز بر جای بگذارد.

سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان سمنان گفت: از آنجا که رسانه‏ها بر جان و ضمیر انسان‏ها اثرگذارند و وقف یک سنت خیرخواهانه و انسان‏دوستانه است، عمل به آن موجب آرامش جان آدمی می‏شود.

وی اضافه کرد: ورود رسانه‏ها در این بخش می‏تواند در توسعه و فرهنگ وقف تاثیر شگرفی داشته باشد.

انتهای پیام/2249/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول