اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی:

ولایت فقیه انتسابی و اعطایی از خداوند است

مدرس فقه و اصول حوزه و عضو شورای عالی الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی با بیان اینکه تفاوت فقیه عادل و حاکم با معصوم که ولایت دارد در این است که معصوم اجتهادی حکم نمی‌کند و ولایت معصوم ذاتی است گفت: ولایت فقیه انتسابی و اعطایی از خداوند است که به واسطه ائمه معصوم (ع) به وی اعطا شده است.

ولایت فقیه انتسابی و اعطایی از خداوند است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر صادقی در همایش اندیشه سیاسی امام رضا (ع) که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد اظهار کرد: اندیشه سیاسی معانی گوناگونی دارد که شامل فلسفه سیاست، نظام سیاسی و الگوی اجرایی سیاسی یک شخصیت یا یک جریان است.

وی با اشاره به اینکه یک نظام می‌تواند با ظروف مختلف با الگوهای گوناگون پیاده شود افزود: نظام سیاسی اسلام می‌تواند به اقتضای ظروف فرهنگی، علمی، قومی و ... در مناطق مختلف صورت‌بندی مختلف داشته باشد.

صادقی افزود: عنصر ولایت در هیچ الگویی از نظام تغییر یافتنی نبوده اما عنصر تفکیک قوا قابل تغییر است.

وی تصریح کرد: اندیشه سیاسی به معنای محدودتر آن به فلسفه سیاست اطلاق می‌شود.

استاد فلسفه در ادامه گفت: زمانی در دنیای مسیحیت و همچنین دنیای اسلام معمول بود که در دوره‌هایی همه آموزه‌های دین را با علم بیان کرده و دین را علم‌اندوز می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه لازم نیست علم بر دین منطبق باشد افزود: ارزش دانش در این است که با دین همراه باشد.

صادقی با بیان اینکه همه قول‌ها و افعال معصومان از شاعریت معصوم حاکی نیست افزود: سیره فردی معصومان چندوجهی بوده و سیره مشترک معصومان جزء سنت است.

وی تصریح کرد: تفکیک سنت و سیره مشترک و عام که ناشی از شاعریت باشد از طرز غیر فرد معینی از معصومان است.

عضو شورای عالی الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی گفت: سنت معصوم حجت است و قول و فعل صادره از معصوم در شرایط و ظروف مختلفی اتفاق می‌افتد چرا که معصوم دارای شئون مختلفی است و آنچه از معصومان صادر می‌شود به لحاظ ماهیت، کاربرد و شأن یکسان نیست.

وی ادامه داد: مجموعه اقوال و افعال صادره از معصومان را به 20 نوع تقسیم می‌کنیم و اینکه همه آنچه از قول یا فعل معصومان صادر می‌شود از جنس حکم است باید گفت بعضی از قول معصومان از جنس حکمت است.

صادقی با اشاره به اینکه گاه از شأن معصومیت و از جایگاه هادویت معصوم کلام صادر نمی‌شود و کلام وی تعلیمی بوده و گاه معصوم سخن می‌گوید و لغتی را معنا می‌کند و گاه تطبیق حکم بر موضوع داشته و گاه تطبیقی کلی بر جزئی می‌فرماید.

وی تصریح کرد: ائمه ما علاوه بر اینکه معصوم بوده‌اند اعلم نیز بوده‌اند و تصرف معصوم در حوزه سیاست در تدبیر حیات جمعی بشر به اقتضای شأن ولایت سیاسی آنها به ما حکم می‌شود.

عضو شورای عالی الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی افزود: گاهی معصوم به حکام عادل می‌فرماید می‌توانید با ظروف خاص حکم خاص صادر کنید و گاهی در خصوص نزاعی قضاوت خاص دارد و گاه کلام و کردار معصوم از جایگاهی صادر می‌شود که با انجام اعمال دینی خود از سنت و شریعت تبعیت می‌کند و در این جا باید گفت عادیات معصومان را نمی‌شود تشریع دانست.

این مدرس فقه و اصول حوزه افزود: قول و فعل عبادی اختصاصی زمان از معصوم صادر می‌شود که تشریع خاصی از معصوم می‌خواست باشد.

صادقی در ادامه بیان داشت: اخلاق اصطلاحاً تشریع قلمداد نمی‌شود و غالباً حجیت کلام و کردار معصوم را به عصمت معصوم ارجاع داده‌اند و عصمت به این معناست که فعل و یا قولی که از معصوم صادر می‌شود خطاپذیر نبوده و قدسی است.

وی گفت: آنچه سبب عصمت می‌شود آن است که معصوم به رتبه‌ای از نظر وجودی قرار گرفته یا به او اعطا شده، یا معصوم آن رتبه را احراز کرده، یا فنای وجوهی و مرآت الهی در وجود او باعث عصمت شده است.

عضو شورای عالی الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی تصریح کرد: در جلوه الهی همه کردار و گفتار معصوم الهی است و وقتی مرتبه وجودی معصوم بالا است علاوه بر عصمت از ولایت نیز برخوردار بوده لذا معصوم اگر امر کرد اطاعت از وی بر دیگر انسان‌ها واجب است.

صادقی بیان داشت: اصل لااله‌الله عقلی است و نقلی و تشریعی نبوده و ولایت نیز شرط توحید است و ولایت با توحید محقق می‌شود.

عضو شورای عالی الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی با اشاره به اینکه قول و فعل معصوم را به تشریعی و غیرتشریعی می‌توان تقسیم کرد گفت: مراد از اندیشه سیاسی معصوم عبارت است از مجموعه فعل و قولی که در ظروفی خاص از یکی از معصومان صادر شده باشد که اعراض و متعیرات هم جزء آن باشد.

وی در ادامه گفت: حضرت امام رضا (ع) می‌فرمایند این رویه انسانی که ما باید پایبند آن باشیم به ما می‌گوید جامعه انسانی نمی‌تواند بدون ولی باشد.

این مدرس فقه و اصول حوزه در ادامه گفت: ولایت فقیه و ولایت فقهای عدول ناشی از جعل الهی است و بر اساس اجتهاد، فقیه حکومت می‌کند و اصل مشروعیت حکم حکومتی عادل شرعی است.

وی در خاتمه با بیان اینکه تفاوت فقیه عادل و حاکم با معصوم که ولایت دارد در این است که معصوم اجتهادی حکم نمی‌کند و ولایت معصوم ذاتی است گفت: ولایت فقیه انتسابی و اعطایی از خداوند است که به واسطه ائمه معصوم (ع) به وی اعطا شده است.

انتهای پیام/ 2202/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول