اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش بازدید خبرنگاران قمی از منطقه پارس جنوبی

زمستانی گرم برای همه با صرفه‌جویی در مصرف گاز

طی بازدیدی که خبرنگاران قمی از تأسیسات پالایشگاهی پارس جنوبی داشتند مسئولان تاکید زیادی کردند که زمستان گرم برای همه ایرانیان در گرو اندکی صرفه‌جویی در مصرف گاز است.

زمستانی گرم برای همه با صرفه‌جویی در مصرف گاز

خبرگزاری فارس - صدرالدین فلاح: میدان گازی پارس جنوبی، مخزنی در عمق 3 هزار متری زیر کف دریا و مشترک میان دو کشور ایران و قطر است که 105 کیلومتر تا خط ساحلی ایران فاصله دارد و 3700 کیلومتر مربع از آن سهم جمهوری اسلامی است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته 464 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 17 هزار میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌ای است که در این میدان وجود دارد و گفته می‌شود 50 درصد ذخایر گازی کشور و هشت درصد ذخایر گازی جهان را تشکیل می‌دهد.

هرچند کشور قطر حدود 10 سال جلوتر از ایران کار استخراج از این میدان عظیم را آغاز کرده ولی در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران توانسته است با راه‌اندازی 10 فاز در پنج پالایشگاه مستقل در مجاورت یکدیگر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع در استان بوشهر، بهره‌برداری از این منبع خدادادی را با جدیت دنبال کند.

به گفته مسئولان پاسخگویی به نیازهای روزافزون مصرف گاز کشور، جایگزین کردن گاز طبیعی به جای نفت و فرآورده‌های آن و افزایش سهم گاز در سبد انرژی مصرف داخلی به منظور صرفه‌جویی انرژی، صادرات گاز، میعانات گازی و گاز مایع، ارائه میعانات گازی به عنوان خوراک و منبعی پایدار و ارزان به صنایع پتروشیمی و تحویل اتان موجود در گاز منطقه به پتروشیمی برای تولید اتیلن و مشتقات آن، اهداف توسعه‌ای مخزن پارس جنوبی هستند؛ در حال حاضر نیز سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت و محیط زیست (HSE) طبق استاندارد نوین جهانی در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در حال اجراست.

این حجم عظیم از کارهای صورت گرفته در منطقه پارس جنوبی یا همان عسلویه، بهانه‌ای بود برای گرد آمدن گروهی از خبرنگاران قمی برای حضور در جنوب کشور و بازدید از تاسیسات پالایشگاهی پارس جنوبی که به همت انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قم تدارک دیده شد.

حدود 30 نفر از خبرنگاران و عکاسان روزنامه‌های محلی، سایت‌های خبری و نمایندگی‌های خبرگزاری‌های رسمی کشور در قم در این سفر حضور داشتند؛ سفر در ساعات ابتدایی بامداد یعنی حدود سه صورت گرفت زیرا قم هنوز دارای فرودگاهی مستقل نیست و برای سفر به عسلویه باید به فرودگاه مهرآباد می‌رفتیم. ساعت پرواز هم 6.30 بود و قبل از ساعت هشت صبح به عسلویه رسیدیم. اتوبوسی منتظر ما بود و پس از سوار شدن مستقیماً به دفتر روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC) رفتیم.

خوش‌آمدگویی به خبرنگاران از سوی مسئولان روابط عمومی، ارائه توضیحاتی از سوی یکی از مسئولان و پخش کلیپی از فعالیت‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر در منطقه پارس جنوبی بخش ابتدایی برنامه بود و بعد از آن وارد قسمت مهمتر، یعنی بازدید از تأسیسات پالایش گاز شدیم.

در جریان این بازدید توضیحات سید محمد طباطبایی از مسئولان روابط عمومی شرکت مجتمع پارس جنوبی شنیدنی بود. او به سرمایه عظیمی که در این منطقه نهفته است، اشاره داشت و می‌گفت: بخش قابل توجهی از گاز کشور در پارس جنوبی استخراج و پالایش می‌شود و ایران به تنهایی حدود 17 درصد منابع گازی جهان را در اختیار دارد که نیمی از آن در همین منطقه است ولی این امر موجب نمی‌شود که مردم صرفه‌جویی در استفاده از این نعمت خدادادی را فراموش کنند. حقیقت آن است که اگر مردم دو تا پنج درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند مشکلی در تامین گاز برای هیچ نقطه‌ای از کشور نخواهیم داشت به عبارتی اگر می‌خواهیم زمستانی گرم برای همه رقم بخورد، اندکی صرفه‌جویی ضروری است.

حضور در اتاق کنترل پالایشگاه فاز سه هم تجربه جالب توجهی بود؛ در این بخش هم کارشناسان مربوطه توضیحاتی پیرامون چگونگی کنترل فعالیت‌های پالایشگاه ارائه کردند؛ کار اتاق کنترل و اپراتورهای مستقر در آن، نظارت بر کیفیت و کمیت پالایش و جداسازی میعانات گازی و دیگر محصولاتی است که از گاز طبیعی می‌توان استخراج کرد.

مجتمع گاز پارس جنوبی از 10 فاز و پنج پالایشگاه مستقل تشکیل شده؛ عملیات اجرایی پالایشگاه فاز یک در بهمن ماه 1376 به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار و در آبان ماه 83 نیز راه‌اندازی شد؛ پالایشگاه فازهای دو و سه نیز توسط شرکتی خارجی در تیرماه 83 به بهره‌برداری رسیدند.

کنسرسیومی متشکل از سه شرکت نیز عملیات توسعه فازهای چهار و پنج را بر عهده گرفتند که پالایشگاه مربوط به آن نیز در بهمن‌ماه 83 راه‌اندازی شد؛ در بهمن‌ماه 82 نیز عملیات توسعه فازهای شش، هفت و هشت مورد توجه قرار گرفت و به صورت بیع متقابل توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت ایرانی پتروپارس، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دو شرکت ژاپنی و شرکتی از کره جنوبی آغاز و در مهر ماه 87 به بهره‌برداری کامل رسید.

و سرانجام فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی نیز توسط کنسرسیومی متشکل از چند شرکت خارجی در اردیبهشت 88 به طور کامل به بهره‌برداری رسیدند.

میدان گازی پارس جنوبی به یقین یکی از مهمترین ارکان تامین انرژی در ایران و جهان به شمار می‌رود و شاید ایران کمی دیرتر از همسایه جنوبی خود کار بر روی آن را آغاز کرده باشد ولی با همتی که در مسئولان و مدیران کشور و نیز با تلاشی که در متخصصان و مهندسان صنعت نفت و گاز دیده می‌شود، دستیابی به همه اهداف و پروژه‌های پیش‌بینی شده دور از دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام/78004/ش‌40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول