اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

خبرنگار فارس در اسلام‌آباد گزارش می‌دهد/۱

روزهای تلخ و شیرین پاکستان در سال ۲۰۱۳

برگزاری انتخابات تاریخی، ماجرای جنجالی «پرویز مشرف»، تحولات عمده در ساختار رهبری طالبان، ادامه تنش در روابط واشنگتن و اسلام‌آباد و تغییر ساختار رهبری 2 نهاد قدرتمند از جمله تحولات مهم پاکستان در سال 2013 می‌باشند.

روزهای تلخ و شیرین پاکستان در سال ۲۰۱۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، در حالی به روزهای پایانی سال 2013 نزدیک می‌شویم که کشور پاکستان در این مدت تجربیات و حوادث تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشت.

برگزاری انتخابات پارلمانی در پاکستان یکی از مهم‌ترین تحولات این کشور در سال 2013 و نقطه عطفی در تاریخ سیاسی این کشور بود.

پاکستانی‌ها که همیشه شاهد انتقال قدرت در این کشور از طریق کودتا بودند این بار توانستند با برگزاری انتخابات سراسری، قدرت را از یک دولت منتخب (دولت «آصف علی زرداری») به یک دولت منتخب دیگر منتقل کنند.

البته این دستاورد بزرگ پس از فراز و فرودهای فراوان محقق شد و حتی گاهی زمزمه‌هایی مبنی بر تعویق انتخابات به گوش می‌رسید.

این رویداد همچنین باعث بازگشت برخی چهره‌های شناخته شده مذهبی و سیاسی چون«طاهر القادری» و «پرویز مشرف»  که در خارج از کشور اقامت داشتند به پاکستان شد.

* از تحصن‌های میلیونی تا تهدیدات طالبان

«طاهر القادری» رهبر «حزب تحریک عوامی» و رئیس موسسه «منهاج‌القرآن» حدودا پنج ماه قبل از انتخابات از کانادا به کشورش بازگشت و با برپایی چند تظاهرات میلیونی خواهان انجام اصلاحاتی در روند انتخاباتی پاکستان شد.

وی سرانجام پس از برگزاری یک اجتماع چند میلیونی در اسلام‌آباد و تحصن چند روزه در پایتخت توانست با نمایندگان دولت وارد مذاکره شده و با آنان درباره اصلاحات انتخاباتی مورد نظر خود به توافق برسد.

قادری پیش از آغاز انتخابات به کانادا بازگشت.

در این میان، تهدیدات طالبان در آستانه انتخابات نیز از دیگر چالش‌های پیش‌روی مردم و دولت بود و شبه‌نظامیان با سکولار خواندن برخی احزاب مذهبی پاکستان، تجمعات آنان را در شهرهای مختلف هدف حملات خود قرار می‌دادند.

*مشارکت تاریخی مردم در انتخابات

با این حال، انتخابات سراسری پاکستان روز شنبه 21 اردیبهشت 92 در میان تهدیدات و حملات طالبان، با مشارکت 60 درصدی مردم (در مقابل مشارکت 44 درصدی مردم در انتخابات عمومی سال 2008) در سراسر این کشور برگزار شد.

طبق آمار اعلام شده، حزب «مسلم لیگ» (شاخه نواز شریف) توانست با کنار زدن حزب حاکم «مردم پاکستان» بیشترین کرسی‌های مجالس ایالتی و ملی را به خود اختصاص دهد. روز بعد از انتخابات نیز «میان محمد نواز شریف» رهبر حزب مسلم لیگ نواز با حضور در میان طرفدارانش، پیروزی خود در انتخابات را اعلام کرد.

البته به‌رغم اعتراض برخی احزاب به انجام تقلب، ناظران بین‌المللی صحت این انتخابات را تأیید و مقامات عربستان، چین و آمریکا نیز وعده دادند که دولت آتی این کشور را تحت حمایت مالی خود قرار خواهند داد.

برهمین اساس، حزب مسلم لیگ دولت مرکزی و دولت ایالتی را در «پنجاب» در دست گرفت؛ حزب «تحریک انصاف» به‌رهبری «عمران خان» نیز که با حزب «جماعت اسلامی»  ائتلاف کرد دولت ایالت «خیبرپختونخواه» را به‌دست آورد و «حزب مردم پاکستان» در «سند» مستقر شد.

این در حالی است که احزاب مذهبی این کشور حضور قابل قبولی در این رویداد مهم تاریخی نداشتند و نتوانستند توفیق چندانی در کسب آرای مردم داشته باشند.

چهار ماه بعد از انتخابات نیز «ممنون حسین» به عنوان رئیس‌جمهور جدید پاکستان سوگند یاد کرد.

* بازگشت پرویز مشرف

بازگشت «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور سابق پاکستان نیز از دیگر رخدادهایی بود که تیتر یک رسانه‌های پاکستانی در آستانه انتخابات شد.

مشرف چهارم فروردین سال 92 پس از چهار سال اقامت در دبی در میان استقبال پرشور هوادارانش وارد فرودگاه کراچی شد.

ژنرال مشرف که پس از کودتای سال 1999 و سرنگونی دولت وقت نواز شریف قدرت را در پاکستان در دست گرفته بود، در سال 2008 با فشار احزاب پاکستانی مجبور به کناره گیری از سمت خود به عنوان رئیس جمهور شد و پس از آن در تبعیدی خود خواسته کشورش را ترک و عازم انگلیس و دبی شد.

با این حال، وی که برای شرکت در انتخابات وارد کشورش شده بود، در حالی که چندین پرونده قضایی برضد وی در جریان بود دستگیر و تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

در این مدت به‌رغم اینکه چندین جلسه دادرسی برای رسیدگی به اتهامات وی برگزار شد وی به‌ندرت در جلسات حاضر شد و در پایان نیز توانست به قید وثیقه از بازداشت آزاد شود.

با این حال، دولت نواز شریف که به نظر می‌رسد خاطره خوشی از وی ندارد، با ارائه دادخواستی به دادگاه اعلام کرد که مشرف را به جرم خیانت به کشور محاکمه می‌کند. اما مشرف با رد اتهامات وارده، این اقدام را نوعی حرکت تلافی‌جویانه دانسته و تأکید کرد که در این مسیر از حمایت کامل ارتش برخوردار است.

حال باید دید که آیا وی اول ژانویه سال 2014 برای پاسخگویی به این اتهامات در دادگاه حاضر می‌شود یا اینکه این بار نیز حکم برائت وی صادر می‌شود؟

* مذاکره با طالبان و پهپادهایی که دردسر ساز شدند

نزدیک شدن طالبان و دولت برای انجام مذاکرات صلح از دیگر تحولات سال 2013 در پاکستان بود که حملات پهپادهای آمریکایی آن را ناکام گذاشت.

طالبان اواخر سال گذشته برای اولین بار به دولت پاکستان پیشنهاد داد که حاضر است درصورت آزادی مذاکره‌کنندگان ارشد این گروه از زندان و ضمانت مذاکرات از سوی چند حزب پاکستانی، با دولت این کشور وارد گفت‌وگو شود.

«نواز شریف» نخست‌وزیر این کشور نیز پس از انتخابات و تشکیل دولت جدید در پاکستان، اعلام  کرد که پیشنهاد مذاکره طالبان را جدی می‌گیرد.

این در حالی بود که برخی منابع از آمادگی 25 گروه از طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح با دولت پاکستان خبر می‌دادند.

اما هنوز چند هفته از این اظهارات نگذشته بود که حمله پهپاد آمریکایی به منطقه قبایلی «وزیرستان» و کشته شدن «ولی‌الرحمن» معاون «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان در این حمله، روند صلح را با مشکل مواجه کرد.

پس از این حمله، طالبان  با متهم کردن دولت به همکاری با عوامل آمریکایی، پیشنهاد مذاکره خود را پس گرفتند.

اما دولت پاکستان اعلام کرد که همچنان مصمم به پیشبرد روند صلح در این کشور و یافتن یک راهکار سیاسی برای حل مناقشات موجود است.

در همین حال و در شرایطی که دولت پاکستان با وساطت جمعی از علمای این کشور، مذاکراتی را با نمایندگان طالبان آغاز کرده بود، پهپادهای آمریکایی اوایل آبان ماه با حمله به «وزیرستان»، حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان را به قتل رساندند.

این حمله 2 ماه پس از سفر نواز شریف به نیویورک و دیدار وی با مقامات ارشد واشنگتن صورت گرفت.

طبق گزارش سازمان اطلاعات پاکستان، حمله پهپادها درست زمانی صورت گرفت که اجلاس «شورای مرکزی طالبان» به ریاست حکیم‌الله و با محوریت مذاکره با دولت پاکستان در ساختمانی در این منطقه در حال برگزاری بود.

این حادثه واکنش شدید طالبان را در پی داشت و بار دیگر موجب توقف روند مذاکرات شد.

* مسدود شدن مسیر تدارکاتی ناتو

پس از این ماجرا، دولت پاکستان آمریکایی‌ها را به‌خاطر این حمله به باد انتقاد گرفت و خواهان توقف هرچه سریع‌تر حملات هواپیماهای بدون سرنشین شد.

شبه‌نظامیان طالبان پاکستان نیز که دولت را در این حادثه مقصر می دانستند اعلام کردند که تا زمان توقف حملات پهپادها وارد مذاکرات نمی‌شوند.

با ادامه تنش‌ها، دولت ایالتی «خیبرپختونخواه» به رهبری «عمران خان» رهبر «حزب تحریک انصاف پاکستان» با مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو در گذرگاه مرزی «تورخم» اعلام کرد که تا زمان توقف این حملات، گذرگاه تورخم همچنان مسدود باقی خواهد ماند.

این اقدام بار دیگر موجب بالا گرفتن تنش‌ها بین واشنگتن و اسلام‌آباد شد و مقامات آمریکایی با اعتراض به این اقدام پاکستانی‌ها هشدار دادند که ادامه این روند می‌تواند موجب قطع کمک‌های مالی واشنگتن به اسلام‌آباد شود.

با این حال و به‌رغم این اعتراضات گسترده، پهپادهای آمریکایی پس از این اقدام نیز چندین بار دیگر مناطق قبایلی پاکستان را هدف حملات خود قرار دادند و به‌نظر می‌رسد که این چالش در سال 2014 نیز ادامه داشته باشد.

ادامه دارد...

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول