اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از سی‌و‌ششمین جلسه شورای شهر قم گزارش می‌دهد؛

از مشکلات آقای گرفتار قمی تا خطر دوچرخه‌سواری در شهر

بیان مشکلات آقای گرفتار قمی تا انتقاد به عملکرد فرمانداری و خطر دوچرخه‌سواری در شهر از جمله مسائل عنوان شده در سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.

از مشکلات آقای گرفتار قمی تا خطر دوچرخه‌سواری در شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سی و ششمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با حضور شهردار و 19 نفر از 21 نفر از اعضای شورای شهر برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در این جلسه با اشاره به بازدید استاندار قم از پروژه مترو اظهار داشت: استاندار قم در بازدید از کارگاه بر پیگیری با قوت دو خط مترو و مونوریل تاکید کرد.

حجت‌الاسلام محمد آتش‌زر اظهار داشت: حجت‌الاسلام صالحی‌منش در خصوص اعتبارات این پروژه‌ها نیز گفت که آنچه در توان دارم تلاش خواهیم کرد تا به هر طریقی شده به ویژه پروژه فعال باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم سخنران پیش از دستور این جلسه بود که به بیان مشکلات خانواده قمی که صاحب چهار فرزند شده بودند پرداخت و خواستار کمک به خانواده شد.

سید مهدی مقیمی از خبرنگاران نیز خواست تا با توجه به اینگونه موضوعات در فرهنگ‌سازی و حمایت از این خانواده‌های شریف دین خود را به جامعه ادا کنند.

مشاور شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه دو نوع نظارت بر شورا پیش‌بینی شده است، یکی از آنها را نظارت مردم بر شورا دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه شورا مرکب از نمایندگان مردم است قانون گذار به مردم این حق را داده است که بر نمایندگانشان نظارت کنند.

وی افزود: قانون‌گذار این حقی که را به مردم داده در مقابل تکلیفی به شورا پیش‌بینی کرده است و آن تکلیف این است که شورا به نحو مقتضی از طریق تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی و نشریات، مصوبات و تصمیمات خود را به اطلاع مردم برساند.

مشاور شهردار قم خاطرنشان کرد: شورا باید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری را که هر شش ماه یک بار توسط شهرداری تهیه می‌شود تایید کند و برای اطلاع عموم آن را منتشر کند.

وی با بیان اینکه به نظرم می‌رسد این یک امری است که تا کنون چندان جدی به آن پرداخته نشده است، ابراز داشت: این یک تکلیف قانونی و حق عموم مردم است که در جریان امور قرار گیرند.

دلشاد گفت: علاوه بر نظارت مردم نظارت حاکمیت نیز بر شورا پیش‌بینی شده است که در این زمینه شورا بیشترین برخورد و مواجه را با فرماندار دارد و در مراحل بعدی هیئت حل اختلاف استان و هیئت حل اختلاف مرکزی قرار دارد.

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در ادامه این جلسه به بیان احکام صادره شهردار قم پرداخت و گفت: از سوی شهردار قم مرتضی عزتی به عنوان سرپرست سازمان نظارت بر تاکسیرانی، اسماعیل فتحی به عنوان سرپرست سازمان زیباسازی، معصومی به عنوان سرپرست معاونت حمل و نقل، خاکی به عنوان قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری و معصومی به عنوان معاون شهرسازی و معماری منصوب شده‌اند.

طوبی حجازی همچنن به قرائت نامه‌ای از کمیسیون نظارت و حقوقی شورا پرداخت که طی آن رئیس این کمیسیون تقاضا کرده است به منظور خدمات بهتر به مراجعین یک نفر برای تایپ نامه‌های مردمی انتخاب شود و به تصویب اعضای شورا برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم دراین خصوص ابراز داشت: اجازه بدهید این موضوع یک بار دیگر در هیئت رئیسه مطرح شود بعد به صحن علنی شورا آورده شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: ما مصوبه‌ای مبنی بر مجوز افزایش هزینه نگهداری و انتقال وانت‌بارهای دوره گرد به پارکینگ داشتیم که پس از تصویب برای تایید به فرمانداری رفت.

وی با اشاره به اتفاقات صورت گرفته در رفت و آمد مصوبه شورا به فرمانداری گفت: فرمانداری ایراداتی گرفت که ما پس از تصحیح مصوبه برای تایید به فرمانداری ارسال کردیم.

عباس ذاکریان با انتقاد به عملکرد فرمانداری در بررسی این مصوبه اظهار داشت: این مصوبه یکم آبان ماه به تصویب شورا رسید و دوم آبان درون شبکه دولت قرار گرفته است که 15 روز فرمانداری فرصت داشته که اعلام نظر کند و اگر در این مدت اعلام نظر نمی‌کرد مصوبه ما برای شهرداری لازم الاجرا می‌شد.

وی افزود: پس از اینکه از سوی فرمانداری خبری نشد ما پیگیری کردیم و نامه ای از سوی فرمانداری ششم آذر ماه بر روی شبکه دولت قرار گرفت و مجددا ایراداتی به مصوبه گرفته شد.

*مامور شهرداری کتک خورد

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: زمانی که نامه را فرمانداری در شبکه دولت گذاشت از مدت زمانی که در اختیار داشت گذشته بود به همین دلیل با انجام یک تخلف اداری تاریخ نامه را 14 آبان ثبت کردند که این کار خلاف قانون است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری طبق قانون وظیفه ای راجع به وانت‌بارها ندارد، وظیفه شهرداری در قانون تصریح شده است و در این رابطه وظیفه شهرداری رفع سد معبر است.

ذاکریان به کتک خوردن ماموران زحمت‌کش شهرداری از این وانت بارها نیز اشاره کرد.

رئیس شورا این پیشنهاد رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورا را به رای گذاشت که به تصویب اعضای شورای شهر قم رسید.

در ادامه سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم، رئیس کمیسیون امور زیربنایی 22 لایحه‌ای که در این کمیسیون به اتفاق آرا تصویب شده بود را مطرح کرد که به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

*طرحی که به نتیجه نرسید

حجت‌الاسلام سعید روحانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه این جلسه طرحی را ارائه کرد که حدود 53 دقیقه وقت شورا را گرفت اما نتیجه‌ای در بر نداشت.

طرح روحانی، تحقیق و تفحص از مراکز مختلف شهرداری بود که در این خصوص اعضای شورا نظرات موافق و مخالف خود را اعلام کردند و در نهایت قرار بر این شد این طرح مجددا به کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بازگردد و بر روی آن بررسی بیشتری انجام شود و مجددا به صحن علنی آورده شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران نیز طرحی ارائه کرد که به موجب آن جمعی از مدیران مرتبط در حوزه بهداشت و محیط زیست به عضویت کمیته بهداشت و محیط زیست شهری که زیر نظر این کمیسیون فعالیت می‌کند درآیند.

پیش از این تنها اعضای کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین عضو این کمیته بودند که با تصویب شورای شهر قم مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری، رئیس مرکز بهداشت استان، مدیرکل محیط زیست استان، مدیرکل امور شهری، مدیرکل منابع طبیعی، معاون خدمات شهری و یک نفر نماینده تشکل‌های غیر دولتی زیست محیطی به این کمیته اضافه شدند.

مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولان ایثار نیز که به گفته رئیس شورا و شهردار قم با اصرار به این جلسه آمده بود به ارائه گزارشی از این باشگاه پرداخت و خواستار کمک مالی از سوی شورا و شهرداری شد.

شهردار قم نیز در این خصوص گفت: تیم بسکتبال با ویلچر این باشگاه سال گذشته نایب قهرمان شد و امسال هم آمادگی لازم را برای لیگ قهرمانی کشور دارند.

دلبری خواستار اقدام موثری در راستای کمک به این تیم شد.

البته شورای شهر با طرح شهرداری قم که چندی پیش برای زیر پوشش قرار دادن این باشگاه به صحن علنی آمده بود را رد کردند و تنها به کمک موردی به این تیم رای دادند.

ذاکریان هم در سخنانی در این خصوص گفت: وقتی مصوبه گرفتیم آوردن کسی که ذی حق بوده در جلسه و مواجه کردن وی با اعضای شورا اصلا مناسب نیست و صورت خوشی برای شورا ندارد.

البته شهردار قم در پاسخ به ذاکریان گفت: این جلسه علنی شورا است و این شخص می‌تواند به عنوان یک شهروند در جلسه حضور پیدا کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این خصوص از خبرنگاران مایه گذاشت و گفت: فکر کنید که ایشان هم یک خبرنگار است.

شهردار قم در ادامه این جلسه با اشاره به سفر شورای اجرایی حزب الله لبنان به ایران خواستار تشکیل کمیته روابط بین الملل در شورای اسلامی شهر قم شد.

وی همچنین بر ضرورت فرهنگ سازی ورزش توسط اعضای شورا و شهرداری تاکید کرد و گفت: یک برنامه ریزی صورت گیرد تا بتوانیم ساعتی را به ورزش اختصاص دهیم.

البته رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا گفت: من در شورای سوم چند روز با دوچرخه به شورا آمد و شد کردم اما خیلی خطرناک بود و از تصمیم خود منصرف شدم زیرا رانندگان خودروها اصلا توجهی به دوچرخه سواران نمی‌کنند.

شهردار قم در ادامه با اشاره به بازدید استاندار از پروژه مترو، سرعت اجرای پروژه را خوب ارزیابی کرد و گفت تا روز گذشته توسط دستگاه TBM بیش از 105 حفاری انجام شده است.

*برو با بزرگترت بیا

در ادامه ولی الله بیاتی نایب رئیس شورا که به نمایندگی از شورا به جلسه شهرداران و رئیس شورای اسلامی شهرها بالای 200 هزار نفر با وزیر کشور رفته بود با ارائه گزارشی از این جلسه گفت: ما نیز برای صحبت کردن در خواست نوبت کردیم اما فکر کنم چون همه کسانی که شرکت کرده بودند شهردار و رئیس شورا بودند به همین دلیل می‌خواستند به ما بگویند برو با بزرگترت بیا و به ما وقت صحبت ندادند.

صحبت‌های درگوشی شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه از نکات قابل توجهی بود که نظرات را به خود جلب می‌کرد.

================

گزارش: مهدی جعفری

===============

انتهای پیام/78010/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول