اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

امتحان؛ خط‌کش معلم و خط قرمز دانش‌آموز

امتحان بین دانش‌آموز و معلم به یک خط قرمز تبدیل شده که گاهی به جدایی دانش‌آموز از کتاب‌های درسی منجر می‌شود و البته خط کشی برای معیارسنجی معلمان شده ‌است.

امتحان؛ خط‌کش معلم و خط قرمز دانش‌آموز

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به نزدیکی امتحان‌های دانش‌آموزان، استرس و اضطراب در بین آنها نگرانی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

تمام انسان‌ها هنگام مواجهه با موقعیت‌های تهدیدکننده و تنش‌زا به نوعی اضطراب را در زندگی خود تجربه می‌کنند که امری طبیعی است.

استرس‌های شب امتحان نیز از جمله عوامل اضطراب در بین دانش‌آموزان است که نگرانی از دست نیافتن به نتیجه مورد انتظار خود، والدین و یا معلم مربوطه و نیز گاهی عملکرد ضعیف معلمان و تطبیق نداشتن مفاهیم کتاب‌های درسی با روحیات دانش‌آموزان بین آنها و کتاب درسی جدایی می‌اندازد.

در واقع امتحان بین دانش‌آموزان و معلمان به صورت یک خط قرمز در آمده که نیاز است این اضطراب‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

احساس خستگی، تنش، بی‌خوابی، تپش قلب، اشکال در تمرکز حواس، دلهره، لرزش و... از جمله علایم اضطراب دانش‌آموز در شب امتحان بوده که نقش والدین در آرام نگه‌داشتن فضای محیط خانواده و فرزندان در کاهش اضطراب بسیار مهم است.

دانش‌آموزان و خانواده‌ها همواره به دنبال گرفتن نمره 20 هستند و همین مسئله یکی از عوامل استرس در بین آنها است و تلاش برای گرفتن این نمره دانش‌آموز را مجبور به حفظ کردن کتاب‌های درسی می‌کند در حالی که از مفهوم واقعی درس فاصله می‌گیرد.

انگار همین دیروز بود که منتظر فرا رسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس در تب و تاب خرید نوشت‌افزار و کیف و کتاب بودیم.

اکنون دانش‌آموزان و دانشجویان هر آنچه را که آموخته‌اند در صحنه امتحان مورد ارزشیابی قرار می‌دهند و توانایی‌ها و میزان یادگیری خود را آزمایش می‌کنند.

ایام امتحان پایان ترم برای دانش‌آموزان و دانشجویان معمولاً روزهای پرکار و مهمی هستند.

اصطلاح شب امتحان نیز هنوز عبارتی است که لرزه بر جان دانش‌آموزان می‌اندازد که اگر بتوانیم آن را قدری طولانی‌تر به هفته امتحان یا ماه امتحان بسط دهیم ممکن است موفق شویم که از ترس و استرس کم کنیم.

از این‌رو برآن شدیم تا عوامل موثر در بروز موفقیت امتحان و دیگر عوامل تاثیرگذار سطوح مختلف تحصیلی را با توجه به تغییر نظام آموزشی مورد بررسی قرار دهیم.

*نخستین دوره برگزاری امتحانات دانش‌آموزان پایه هفتم است

مادر دانش‌آموز پایه هفتم دوره نخست متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بیشترین نگرانی والدین به ویژه دانش‌آموزان مقطع هفتم متوسطه از چگونگی برگزاری امتحانات این مقطع است.

فرخی، با اشاره به کمبود منابع کمک آموزشی در پایه هفتم تحصیلی به عنوان یک پایه نوبنیاد، افزود: برخی دروس مانند قرآن، عربی و زبان انگلیسی دارای امتحان شفاهی و کتبی بر مبنای نمره 20 است.

وی با بیان اینکه درس زبان و ادبیات فارسی در کارنامه به سه درس قرائت، املا و انشا تقسیم شده است، گفت: ارزشیابی این 3 درس کتبی است.

مادر دانش‌آموز پایه هفتم گفت: بسیاری از دروس این پایه بر مبنای نمره کتبی و عملی، فعالیت کلاسی، تحقیق و پژوهش ارزیابی می‌شود که موجب نگرانی والدین شده است.

وی با بیان اینکه مطالب دروس ارائه شده در این پایه بسیار سنگین است ادامه داد: جمله‌بندی کتاب‌هایی مانند اجتماعی و تفکر و سبک زندگی بسیار سطح بالاست و اغلب دانش‌آموزان متوجه نمی‌شوند.

فرخی تصریح کرد: سه درس «فرهنگ و هنر»، «کار و فناوری» و «تفکر سبک زندگی» آزمون پایانی ندارند و معلم باید بر اساس کارهای عملی به دانش‌آموزان نمره دهد.

وی مجموع این عوامل را موجب بروز استرس و نگرانی در دانش‌‌آموزان پایه هفتم و والدین آنها عنوان کرد.

*داشتن والدین مضطرب استرس امتحان را افزایش می‌دهد

دانش‌آموز مقطع پیش دانشگاهی نیز به خبرنگار فارس گفت: دانش‌آموزان پیش دانشگاهی علاوه بر امتحانات ترم و پایان ترم از برگزاری امتحان کنکور مضطرب هستند که این امر بر استرس آنها اضافه کرده است.

سارا بهشتی، سخت‌گیری‌های بیش از حد والدین و معلمان و ترس از تهدید اطرافیان درباره نتایج ضعیف امتحان را در افزایش اضطراب تاثیرگذار دانست و افزود: داشتن والدین مضطرب استرس امتحان را افزایش می‌دهد.

* جمع‌شدن درس‌ها در شب امتحان مطلوب نیست

دانشجوی مقطع کارشناسی نیز درباره راه‌های جلوگیری از بروز استرس در زمان امتحان اظهار کرد: نداشتن برنامه درسی و مطالعه کافی موجب جمع درس‌ها در شب امتحان می‌شود.

علیرضا مقتدایی افزود: رقابت مخرب با دوستان و افراد فامیل و تشدید روحیه برتری طلبی موجب افزایش استرس در افراد است.

* یاد خدا بهترین عامل جلوگیری از استرس شب‌های امتحان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به نزدیک شدن فصل امتحانات ترم به‌ویژه در دانشگاه‌ها اظهار کرد: قرائت قرآن بهترین راهکار جلوگیری از استرس در شب امتحان است.

مظاهر زمانی با اشاره به تاثیر مثبت قرائت قرآن بر روح و سلامت جسم افزود: اگر نگرانی درباره امتحان از حد اعتدال خارج شود توانایی ذهن آدمی را کاهش می‌دهد و اگر این حالت درمان نشود به یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی تبدیل می‌شود.

وی شناسایی دلایل به وجود آورنده اضطراب امتحان را مورد تأکید قرار داد و گفت: راهکارهای مناسبی برای برطرف شدن آن باید ارائه شود.

*پس از اذان صبح بهترین زمان برای مطالعه است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر نیز مرور مطالعه در طول ترم و قبل از امتحان، خلاصه‌نویسی و عمیق‌خوانی را از جمله راهکارهای مبارزه با استرس شب امتحان ذکر کرد.

حجت‌الله تقوی با بیان اینکه حفظ کردن مطالب در حافظه کوتاه مدت افراد ماندگاری دارد افزود: تحلیلی‌خواندن و مطالعه عمیق موجب ثبت مطلب در حافظه بلند مدت می‌شود.

وی استفاده از ابزارهای کمک آموزشی را در یادگیری دراز مدت تاثیرگذار خواند و گفت: بهترین زمان برای مطالعه پس از نماز صبح است که می‌تواند در یادگیری موثر باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پایین بودن اعتماد به‌نفس در افراد مهم‌ترین دلیل بروز ترس و استرس است.

وی استراحت کافی، خواب و تغذیه مناسب را در کاهش استرس تاثیرگذار خواند و یادآور شد: خواب خوب کمک می‌کند تا افراد در هنگام امتحان تمرکز بهتری داشته باشند.

*تقلب در امتحان زمینه‌های کسب موفقیت را زیرسئوال می‌برد

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: دانشجویان و دانش‌آموزان باید با توکل به خدا و سعی و تلاش خود را برای حضور در امتحان آماده کنند.

مهرداد گودرزوند چگینی، تمرکز روی دانسته‌ها و آموخته‌ها را مهم‌ترین عامل موفقیت در امتحانات خواند و گفت: فرد باید به دور از مسایل شخصی و حاشیه‌ای تمام تمرکز خود را روی مطالعه بگذارد.

وی با بیان اینکه افرادی که دست به تقلب می‌زنند اعتماد به‌نفس بالایی ندارند، ادامه داد: دانشجویی که با تقلب بالا می‌آید به درد آینده کشور نمی‌خورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه صداقت دانشجو با خودش، او را در آینده تبدیل به فردی موفق می‌کند، تصریح کرد: تقلب در امتحان زمینه‌های کسب موفقیت را زیرسئوال می‌برد.

وی یادآور شد: افراد باید مدت زمانی را که برای نوشتن تقلب صرف می‌کنند به مطالعه بپردازند.

گودرزوند چگینی، به نقش بسیار مهم خانواده‌ها در ایجاد فضایی مناسب برای فرزندان در هنگام امتحان اشاره کرد و متذکر شد: خانواده‌ها با تشویق می‌توانند در یادگیری فرزندان خود موثر باشند.

وی نمره را تنها ملاک ارزیابی ندانست و خاطرنشان کرد: یادگیری باید کیفی باشد تا بتواند توانمندی و دانش فردی را نشان دهد.

انتهای پیام/84002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول