اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی اردبیل:

حمام عدل مشگین‌شهر احیا می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با اتمام طرح پژوهشی مرمت و احیای حمام عدل مشگین‌شهر شاهد احیا و بهره‌برداری از این طرح تاریخی که در عهد قاجار در مشگین‌شهر احداث شده، هستیم.

حمام عدل مشگین‌شهر احیا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، حمید خداپناهی اظهار داشت: حمام عدل بنایی آجری و سنگی با پلان مستطیلی شکل به طول 30 متر، عرض 18 متر و ارتفاع چهار متر ساخته شده که در وسط فضای داخلی آن حوض هشت ضلعی قرار دارد.

وی تصریح کرد: این حمام قاجاری دارای گرمخانه، سالن عمومی، شش باب گرمابه خصوصی با طاق‌هایی مجزا و سه آب انبار سرد، گرم و ولرم واقع در انتهای گرمخانه بوده که توسط تن‌پوش‌های سفالی از محوطه حمام عبور داده شده است.

خداپناهی از جمله آسیب‌شناسی‌های انجام شده برای بنا، به حبس رطوبت موجود در بنا و افزایش تخریب و فرسودگی مصالح در اثر اجرای کاشی‌کاری‌های نامناسب، به هم خوردن اصالت پلان بنا در اثر اجرای الحاقات و اتاق‌های دوش، عدم بام‌سازی مناسب و وجود رطوبت نزولی و صعودی اشاره کرد.

این مسئول در ادامه سخنان خود اضافه کرد: براساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده، پاک‌سازی اثر از الحاقات انجام شده و اجرای اندود و پوشش مناسب برای دیواره‌ها، اجرای بام‌سازی مناسب به روش سنتی و اجرای اندود مناسب برای جداره‌ها، کنترل رطوبت و جمع کردن مصالح فرسوده و استفاده از مصالح سالم و همگون با بنا و تعیین عرصه و حریم برای این بنای تاریخی پیش‌بینی شده است.

وی نخستین گام مرمت این بنا را پاکسازی کارگاه مرمت از نخاله‌ها، مواد و مصالح آسیب‌دیده و تخلیه بنا از لوازم انبار شده عنوان کرد و ادامه داد: در مرحله دوم مرمت استحفاظی شامل شمع‌‌بندی و استحکام‌بخشی موقت بنا انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان مرحله سوم مرمت را دفع رطوبت از بنا و احیا و ترمیم تمامی سقف‌های فرو ریخته، شیب‌بندی و عایق مناسب در بام‌ها و تعبیه و نصب مناسب ناودان برشمرد.

خداپناهی با بیان اینکه کاربری مجموعه تفریحی، درمانی آبی برای این حمام قاجاری پیشنهاد شده که از نظر فرم و فضا همخوانی بیشتری با گذشته اثر دارد، تصریح کرد: با دادن کاربری متناسب به بنا می‌توان از متروکه ماندن این بنای تاریخی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/62004/ک/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول