اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه گرمسار:

مشکلات کشور با توسعه فرهنگ وقف رفع می‌شود

امام جمعه گرمسار گفت: خیلی از مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، با توسعه فرهنگ وقف رفع می‌شود.

مشکلات کشور با توسعه فرهنگ وقف رفع می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی مهدی‌نژاد در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان با گرامیداشت هفته وقف که در آستانه آن قرار داریم، اظهار کرد: همه واقفان باید برای موقوفات مطلوبی که داشته‌اند، مورد تقدیر قرار گیرند و بدون شک این افراد از مغفرت و رحمت واسعه الهی بهره‌منده هستند.

وی همچنین با قدردانی از واقفانی که در قید حیات به سر می‌برند، گفت: وقف سنت حسنه‌ای است که در همه ادیان وجود دارد و نباید تصور شود که فقط مربوط به مسلمانان است.

امام جمعه گرمسار ادامه داد: همه ادیان به وقف به خوبی پرداخته‌‌اند؛ چرا که می‌دانند در نهایت خیر و منفعت آن به همه مردم می‌رسد و عموم مردم جامعه از موقوفات بهره می‌برند.

مهدی‏نژاد افزود: وقف بسیار در روایات و احادیث مورد توجه قرار گرفته است و فقط مربوط به دوران فعلی نمی‌شود.

وی افزود: از ابتدای ظهور اسلام، مردم علاقه شدیدی به وقف پیدا کردند و می‌توان گفت که صحابه‌‌ای از اصحاب پیامبر وجود ندارد که صاحب مال و دارایی باشد؛ اما به وقف توجهی نکرده باشد.

امام جمعه گرمسار گفت:‌ همه یاران پیامبر و بزرگان دین اسلام دارای وقف و موقوفه بوده‌‌اند و در اوایل اسلام، موضوع وقف به خوبی برای همه مردم نهادینه شده بود.

مهدی‌نژاد بیان کرد: در بین تمام مستحبات از جمله صدقه، هبه و ...، وقف جایگاه ارزشمندی دارد و حتی از قرض‌الحسنه و صدقه نیز نیکوتر شمرده شده است.

وی اظهار داشت:‌ وقف سنت حسنه‌ای است که از همه انبیای عظام به ما به ارث رسیده است و بیشتر پیامبران و بزرگان دین در رأس واقفان بوده‌اند.

امام جمعه گرمسار گفت:‌در برهه کنونی نیز مراجع عظام تقلید موقوفات بسیاری دارند و همواره نسبت به این امر تأکید می‌کنند.

مهدی‏نژاد گفت: حضرت علی (ع) نیز به موقوفات توجه بسیاری داشتند و زمانی که چاهی را حفر کردند و سنگی را شکافتند و از آن آب گوارایی بیرون جست، ایشان هنوز پایشان را از چاه بیرون نگذاشته بودند، فرمودند که کاغذ و قلم بیاورید که می‌خواهم آن را وقف ایتام کنم و هنوز هم اثرات این قبیل موقوفات با گذشت سالیان دراز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: وقف می‌تواند دارای آثار بسیاری در جامعه باشد و افرادی که متمکن هستند و ثروت زیادی دارند، نه تنها خود از این اموال و دارایی‌ها باید استفاده کنند؛ بلکه باید سعی شود تا خیر آن به دیگران هم برسد.

امام جمعه گرمسار گفت: خیلی از مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، با توسعه فرهنگ وقف رفع می‌شود و در یک نمونه عینی، اگر به حوزه‌های علمیه بنگریم، شاهد خواهیم بود که این حوزه‌ها قبل از انقلاب اسلامی بیشتر با موقوفات اداره می‌شدند.

وی تصریح کرد: موقوفات بسیار مهم و بزرگی در حوزه دینی و مذهبی و حوزه‌های علمیه در کشور وجود دارد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه هزینه‌‌های این مدارس و حوزه‌های علمیه از منابع  دیگر تأمین می‌‌شده است، متأسفانه توجه چندانی به گسترش وقف در این زمینه صورت نگرفته است.

انتهای پیام/2249/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول