اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمایشگاه‌ها نقطه صعود کارآفرینان برای اشتغال

کارآفرینی و خلاقیت تا زمانی که به جامعه هدف معرفی نشود هرگز نمی‌تواند در آینده به ایجاد شغل منجر شود که در این راستا برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند معرف این خلاقیت‌‌ها به جامعه هدف باشد.

نمایشگاه‌ها نقطه صعود کارآفرینان برای اشتغال

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اشتغال، کارآفرینی و ... عناوینی است که امروزه در تمام دنیا به ویژه در ایران اسلامی بیش از پیش به گوش می‌رسد، هرچه یک جامعه جوان‌تر و پویا‌تر باشد پرداختن به مسئله اشتغال و کارآفرینی در آن جامعه قوت بیشتری پیدا می‌کند.

آنچه مسلم است، سرمایه هرگز ایده را به حرکت در نمی‌آورد بلکه ایده موجب به حرکت در آمدن چرخ سرمایه و موفقیت در کسب و کار شده و این ایده‌ای نوآورانه و خلاق است که به همراه سرمایه منجر به ارائه محصول جدید در بازار می‌شود.

برای شناخت فرد کارآفرین باید ابتدا بدانیم که او چه کارهایی می‌کند و سپس دریابیم کدام خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی؛ او را از دیگران متمایز می‌کند.

برپایی نمایشگاه‌هایی که خلاقیت جوانان را به عموم جامعه و صاحبان سرمایه نشان می‌دهد از جمله راه‌های شناخت نوآوری و خلاقیت‌هاست.

استان قم از زمره استان‌هایی است که به دلیل قرار گرفتن در شرایط ویژه اقتصادی و صنعتی نیازمند خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فراوان است تا چرخ صنعت بدون وقفه در این استان بچرخد.

در این راستا؛ نمایشگاه ملی «اشتغال و توسعه کارآفرینی » به مدت چهار روز در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برپا شد و در این نمایشگاه طرح‌های پژوهشی دانشجویان علمی و کاربردی و دستاوردهای علمی و پژوهشی ارگان‌ها و نهادهای استان به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه کارآفرینان و مولدان کسب و کار دانشگاه جامع علمی و کاربردی به معرفی ایده‌ها و طرح‌های خود پرداختند.

بازارچه کارآفرینی، معرفی رشته‌ها و مشاغل، کلینیک اشتغال و کارآفرینی، مشاغل خانگی و بومی، عکس و تولیدات مالتی مدیا از مهمترین بخش‌های نمایشگاه ملی اشتغال و توسعه کارآفرینی درقم به شمار می‌رفت.

برای معرفی مشاغل و ایده‌های خلاقانه در این نمایشگاه، کنفرانس‌ها، میزگردها، کارگاه‌های آموزشی با موضوعات اشتغال و کارآفرینی، رزومه‌ نویسی، تهیه طرح کسب و کار، معرفی مشاغل آینده، مسابقات پرورش خلاقیت، همایش کارآفرینی با محوریت رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی برگزار شد که هر یک مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.

در این نمایشگاه، مراکز علمی کاربردی دادگستری، فرهنگ و هنر، شفیعه، شهید محلاتی، علوم پزشکی، هلال احمر، صنایع دستی و ... به همراه چند نهاد دولتی گرد یکدیگر آمدند و ضمن ارائه خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به استفاده از تجربیات یکدیگر پرداختند.

کمتر زمانی پیش می‌آید که این همه خلاقیت و نوآوری از تالیف کتب ارزشمند حقوقی گرفته تا طراحی و ابداع ربات‌های گوناگون و صنایع دستی در یک زمان و مکان در کنار یکدیگر جمع شوند.

برپایی چنین نمایشگاهی در قم، نه تنها مسئولان اقتصادی و فرهنگی را به شگفت آورد بلکه خیل دانشجویان و طلاب را نیز برای بهره‌بردن از این خلاقیت‌ها به این نمایشگاه کشاند و همگی زبان به اعتراف گشودند که برپایی چنین نمایشگاهی نه تنها بسیاری از توانمندی‌های جوانان قمی را به نمایش می‌گذارد بلکه بسیاری از نیازهایی که شاید باید برای یافتن آن موارد در بازار باید تلاش فراوان و بدون نتیجه داشته باشیم در این نمایشگاه قابل دسترسی است.

*پژوهش نیاز مهم جامعه است

محمودعلی رکنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نگاه جدی به مقوله پژوهش را یک نیاز مهم و حیاتی برای جامعه دانسته و می‌گوید: مسئولان امر باید پژوهش‌های عملیاتی و کاربردی را هرچه بیشتر در دستور کار قرار دهند.

وی برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی را مورد توجه قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: باید نگاه بین بخشی و تعامل موثر و سازنده آحاد مردم، مجموعه علمی کشور و دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی را توسعه بخشیده و از موازی‌کاری بپرهیزیم تا در این راستا ضمن بهره‌وری قله‌های رفیع افتخار و اقتدار زیست محیطی را فتح کنیم.

با توجه به اینکه دانشگاه‌ها تاثیر شایانی در پرورش خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها دارد دانشگاه علمی کاربردی به دلیل تدریس دروس رشته‌های تخصصی مورد نیاز در بازار کار سهم بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها در این زمینه می‌تواند داشته باشد.

*تولیدات و خلاقیت دانشجویان به جامعه هدف معرفی شود

رسول موسوی‌نژادیان معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به نتایج تحقیقات در زمینه اشتغال و خلاقیت دانشجویان علمی کاربردی می‌گوید: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این مراکز آموزشی زودتر و بهتر از فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها جذب بازار کار می‌شوند.

وی با اشاره به بخش‌های گوناگون و ارائه خلاقیت‌ها در این نمایشگاه تصریح می‌کند: بازارچه کارآفرینی، کارآفرینی و انیمیشن از بخش‌های ارائه شده در این نمایشگاه است که بخشی از آن به خلاقیت دانشجویان مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر اختصاص دارد.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزاری این نمایشگاه‌ها را موجب آشنایی ظرفیت تولیدی دانشجویان دانشگاه‌های علمی کاربردی و معرفی تولیدات این دانشجویان به جامعه مخاطب عنوان می‌کند و می‌گوید: در این نمایشگاه‌ها می‌توان نگاه مردم به محصولات تولید شده را ارزیابی کرد تا دانشجویان زمینه‌های بهتر کارآفرینی را شناسایی کنند.

وجود پژوهش در کنار کارهای علمی می‌تواند فرصتی برای تبدیل پژوهش‌ها به اشتغال و کارآفرینی بوده و زمینه ارائه ایده‌ها و دستاوردها در قالب چنین نمایشگاه‌هایی برای توسعه ایده و اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

*شناسایی دستاوردهای نوین در گرو نمایش خلاقیت‌ها به مخاطبان

سیدرضا دهناد معاون برنامه‌ریزی استاندار قم نیز با تاکید بر اینکه کارآفرینان و مخترعان باید بسته‌ای از دستاوردهای خود در قالب لوح فشرده و نرم‌افزار با هدف یافتن مخاطبان در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها و صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران قرار دهند اظهار می‌کند: تا زمانی‌که این دستاوردها در معرض دید قرار نگیرند شناسایی و نیازسنجی برای تولید و سرمایه‌گذاری محقق نخواهد شد.

وی از امتیازات برگزاری این نمایشگاه را جمع کردن سه مقوله پژوهش، کارآفرینی و اشتغال در کنار یکدیگر دانست و می‌گوید: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی کمک می‌کند که پژوهشگران کارهای خود را عرضه کنند و در این فرصت مخاطبان خود را بیابند.

شاید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تنها به برطرف کردن مشکل مشاغل صنعتی و یافتن سرمایه‌گذار منجر نشود بلکه زمینه را برای پیشگیری از وقوع برخی جرائم و یا مشورت برای رفع ابهامات حقوقی فراهم کند.

*دستگاه قضایی، در برطرف کردن مشکلات اشتغال گام بر می‌دارد

سعید کاویانی از اساتید برجسته حقوق با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه به دلیل ناآگاهی مردم از حقوق شخصی و شهروندی است بیان می‌کند: در حاشیه این نمایشگاه به همت دانشگاه علمی‌کاربردی دادگستری استان قم، پنج تن از کارشناسان و وکلای برجسته به ارائه مشاوره حقوقی در زمینه ثبت املاک، ارث، خانواده و مسائل کیفری و حقوقی می‌پردازند.

این مدرس اضافه می‌کند: تربیت کارشناسان متعهد حقوقی در مرکز علمی کابردی دادگستری از مهم‌ترین اهداف دستگاه قضایی استان است.

وی کارآفرینی را تنها خلاقیت در برنامه‌های صنعتی نمی‌داند و می‌گوید: دستگاه قضایی با تربیت کارشناسان، پژوهشگران، محققان و قضات کار آمد، مشکل اشتغال را در زمینه قضایی به صورت مطلوب برطرف می‌کند.

کمی تامل در زمینه کارآفرینی ما را متوجه می‌سازد که کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار ( کسب و کار خانگی ، کسب و کار مجازی، کسب و کار در مغازه، شرکت یا سازمان ) توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می‌کند خواه این خدمت جدید صنعت باشد یا فرهنگ؛ به هر حال دانشگاه‌های علمی کابردی در این زمینه می‌توانند گام‌های بسیار موثری بردارند ولی آنچه مسلم است با یک گل بهار نمی‌شود و بهتر است چنین نمایشگاه‌هایی به صورت دائمی و یا در چند نوبت در طول سال برگزار شود تا خلاقیت و ایده‌های نوین به جامعه هدف معرفی شود.

-------------------------------------------

گزارش: سمانه سادات فقیه سبزواری

-------------------------------------------

انتهای پیام/78005/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول