اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت:

بیش از دو سوم پاکدشت جزو اراضی موقوفه است

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه پاکدشت با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی ویژه در پاکدشت گفت: بیش از دو سوم پاکدشت جزو اراضی موقوفه است.

بیش از دو سوم پاکدشت جزو اراضی موقوفه است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت، وقف جزو سنت‌های حسنه و اصیل اسلامی است که همزمان با ابلاغ پیام اسلام توسط پیامبر ختمی مرتب حضرت «محمد مصطفی» (ص) در احادیث و روایات ضرورت آن به مسلمین خاطرنشان شده است.

حجت‌الاسلام احمد اشرفی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت به مناسبت هفته وقف همچون سنوات گذشته پذیرای خبرنگاران بود و مطالبی را در باب اهمیت موضوع وقف و نوع فعالیت‌های اداره عنوان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت گفت: هر قطعه زمین و مالی که لفظ خیریه و یا وقف بر آن اطلاق یا لحاظ شود، تولیت آن با سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی در تکمیل توضیحات خود در مورد وقف افزود: حبس محدود است ولی وقف مادام‌العمر است و مدت زمان خاصی را در بر نمی‌گیرد، مثل اینکه فردی نیت می‌کند بخشی از اموال خود را در زمانی معین به کاری خیر اختصاص دهد، البته ناگفته نماند اختیار وقف و حبس هر دو با نماینده ولی‌فقیه است.

احمد اشرفی با اشاره به اینکه در کشور حدود هشت هزار و در استان تهران حدود 400 امامزاده وجود دارد، گفت: در شهرستان پاکدشت 14 امامزاده و یک بقعه متبرکه شیخ کلینی (ره) قرار دارد که شش امامزاده دارای گنبد و بارگاه است و مابقی نیاز به مرمت، احیاء و بازسازی دارد.

امامزادگان شهرستان رها شده‌اند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت تأکید کرد: در این شهرستان مسجدی احداث شده که حدود 10 میلیارد ریال در آن هزینه شده است، اما امامزادگان این شهرستان رها شده‌اند که این موضوع نگران‌کننده است و می‌طلبد خیران منطقه به کمک امنای بقاع و اداره اوقاف بشتابند.

این مسئول با اعلام اینکه موقوفات پاکدشت خاص ایتام هستند، گفت: باید درآمد حاصل از این موقوفات صرفاً برای ایتام هزینه شود که این مهم شرعاً رعایت می‌شود و بهره‌برداری مطلوبی را از بقاع در دستور کار داریم.

اشرفی ادامه داد: در این شهرستان حدود 10000 مستاجر داریم که اقدامات قانونی هر یک جداگانه انجام شده است. 90 درصد پرونده‌ها و مستاجران دارای حق اعیانی هستند که عمدتاً در نقاط شهری مامازند و قوهه قرار گرفته‌اند و روستاهایی از قبیل ارمبویه و قلعه نو دارای چنین حکایتی هستند که درآمد آنها صرفاً جهت ایتام هزینه می‌شود.

اشرفی ضمن تشکر و سپاس از اهالی شهرستان پاکدشت که مشکلات وقفی خود را حل کرده و خود را با چالش مواجه نکرده‌اند، گفت: متأسفانه برخی مردم در شهر پاکدشت تمکین نکرده و اعتقاد غلطی دارند که حضورشان در اداره اوقاف به منزله به درد سر افتادن و پرداخت بهای گزاف است که در همین جا از ایشان می‌خواهم با مراجعه به اداره اوقاف مشکل خود را حل کرده و منزل مسکونی خود و فضای در اختیار را عاری از شبهات شرعی کنند و از تخفیف ویژه تا 95 درصد و حتی رایگان بهره‌مند شوند.

مشاوران املاک، مردم را از اوقاف نترسانند

رئیس اداره اوقاف پاکدشت از بنگاه‌داران و مشاوران املاک خواست مردم را از تشکیلات اوقاف نترسانند و اجازه دهند افرادی که در املاک موقوفه هستند، به امورات اداری خود از طریق اداره اوقاف رسیدگی کنند.

اشرفی با اشاره به اینکه به موضوع فرهنگ‌سازی وقف در پاکدشت به طور ویژه باید پرداخت، گفت: همانطور که مطلع هستید بیش از دو سوم این شهر جزو اراضی موقوفه است و به همین دلیل تلاش کردیم با آگاه‌سازی مردم از قوانین، سعی در رفع حل مشکلات ایشان کنیم. به طوریکه بسته‌های فرهنگی را تهیه و در اختیار مردم قرار داده‌ایم که در این بسته‌ها دو حلقه لوح فشرده با نام‌های رزق حلال 1 و 2 تعبیه کرده‌ایم که در لوح 1 آنها در خصوص وقف توضیحاتی ارائه شده و در لوح 2 که مربوط به زندگی و سبک صحیح آن است، در قالب فیلمی با سوژه‌های امروزی غیرمستقیم به زندگی حلال اشاره کرده‌ایم.

اشرفی خواستار شد: عدم اطلاع مردم از قوانین و مقررات وقفی سبب تحمیل هزینه‌های سنگین به آنها شده است که می‌طلبد نهادهای فرهنگی تاثیرگذار منطقه ما را در این راه یاری کنند.

وی دیگر برنامه‌های هفته وقف در شهرستان پاکدشت را تجلیل از واقفین و افتتاح پروژه‌های عمرانی موقوفه متقین در موضوعات خدماتی و تفریحی برشمرد و گفت: هدف هفته وقف این است که شفافیت خاصی را در باب هزینه‌ها و درآمد و نوع فعالیت ادارات و امورات اوقاف به مردم ارائه کند.

درمانگاه خیریه پاکدشت احداث می‌شود

رئیس اداره اوقاف شهرستان پاکدشت با اشاره به اینکه 49 درصد مراکز درمانی استان تهران وقفی هستند، به احداث درمانگاه خیریه ویژه بانوان پرداخت و افزود: با توجه به اینکه برخی از فعالیت‌های پزشکی در منطقه حتی شهرستان‌های مجاور نیز وجود ندارد، بر آن شدیم تا بخشی از درآمدهای موقوفات را در این زمینه به‌منظور رفاه شهروندان منطقه هزینه کنیم که در همین جا از خیرین محترم دعوت به شرکت در این طرح و دستگیری از نیازمندان را دارم.

این مسئول در بخش دیگر از صحبت‌های خود به ثبت‌نام 2500 نفر در طرح آموزش حفظ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: این افراد در مقاطع مختلف تحصیلی از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی مشغول حفظ قرآن کریم هستند و با همکاری آموزش و پرورش که عمدتاً مربیان این دوره‌ها را تامین کرده است، به‌طور رایگان در هفت مرکز به عنوان پایلوت در شهرستان مشغول این مهم هستند.

سهمیه پاکدشت در حفظ قرآن کریم 2500 نفر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت اضافه کرد: در سال 1392، 2500 نفر و در سال 1393، 3000 نفر سهمیه حفظ قرآن کریم دانش‌آموزان شهرستان پاکدشت است که به مدد حضرت حق و تمسک به این کتاب آسمانی در سال 1393 شاهد تحقق این اعداد در قالب ده میلیون نفر حافظ قرآن در کل کشور بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باشیم.

وی از به ثبت رسیدن دو موقوفه جدید طی یک سال اخیر در این شهرستان خبر داد و افزود: زمینی به متراژ 2000 مترمربع در جوار امامزاده طالب (ع) و یک آپارتمان در شریف‌آباد به منظور تأمین هزینه‌های جاری مسجد جامع آن بخش به موقوفات پاکدشت اضافه شده‌ که امیدوارم با نگاه ویژه مردم شاهد اضافه شدن آنها باشیم.

احمد اشرفی به تنظیم 3000 سند اجاره اولیه در شهرستان پاکدشت اشاره کرد و گفت: این تعداد سند طی یک سال اخیر تنظیم شده و توصیه می‌شود افرادی که قصد تنظیم سند اجاره اولیه را دارند، با مراجعه به اداره اوقاف از طرح‌های تشویقی اطلاع کامل پیدا کنند.

اشرفی با اشاره به اینکه شهرستان پاکدشت به نسبت وسعت و جمعیت بین شهرستان‌های استان تهران و حتی کشور دارای بیشترین موقوفه است، گفت: فیلم مستندی با موضوع پاکدشت و موقوفات آن در دست تولید است که در آن علاوه بر معرفی پاکدشت به طرح مباحث وقفی و آموزش آن به دانش‌آموزان پرداخته می‌شود.

کسب عنوان قهرمانی شنای کشور توسط تیم اوقاف پاکدشت

رئیس اداره اوقاف و خیریه پاکدشت به انجام فعالیت‌های فوق برنامه برای رفاه حال کارمندان پرداخت و گفت: تیم شنای این اداره در مسابقات پیشکسوتان کشور موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است و این گوشه‌ای از فعالیت‌های فوق برنامه این اداره است که امیدواریم با کمک دیگر ادارات دولتی زمینه فعالیت‌های دیگر فراهم شود.

اشرفی در پایان ضمن گرامیداشت مجدد هفته وقف و تشکر از همه واقفین در شهرستان پاکدشت از خبرنگاران و اصحاب رسانه که جزو مروجین این سنت حسنه هستند، تقدیر کرد و گفت: از خبرنگاران و خصوصاً مطبوعات انتظار می‌رود در حوزه وقف و بازگو کردن حسنات و ویژگی‌های آن و ترویج و گسترش وقف تلاش بیشتری از خود نشان دهند و این اداره آمادگی کامل دارد که از طرح‌های ترویجی همگان استقبال کند.

انتهای پیام/2462/ب/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول