به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، سید مصطفی حسینی صبح امروز در جمع مسئولان و دستاندرکاران امور فرهنگی این شهرستان با بیان اینکه نهاد آموزشی یکی از ارکانهای مهم در کنار سایر نهادهای اجتماعی است، اظهار داشت: در این میان مدرسه مهمترین ارکان این نهاد محسوب میشود که دنیایی تازه، سرشار از ایدهها و شنیدههای جدید را پیش روی دانشآموزان میگشاید.
وی گفت: دانشآموزان در بسیاری از موارد بدون ارزشگذاری بر رفتارها به تقلید از رفتارهای همسالان خود میپردازند و این را مقدم حضور در جمع و گسترش دامنه ارتباطات اجتماعی و تلاش برای همگامی با همسالان میدانند.
حسینی با اشاره به اینکه در این مسیر میتوان لوازمالتحریر و سی.دی.ها را به عنوان یکی از عوامل همگامی دانشآموزان دانست، گفت: این وسایل بیش از آنکه وسیلهای برای انجام امور آموزشی باشد به نوعی هدفسازی بین دانشآموزان در ایجاد و علاقه و وابستگی کودک به لوازم خویش میشود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نور چاپ نمادها و شخصیتهای ایرانی اسلامی را نیازمند همراهی سیاستگذاران،تولیدکنندگان و شناخت صحیح سلیقه کودکان دانست و افزود: ما باید الگوی جذاب و مناسب از فرهنگ کهن سرزمینمان را به دانشآموزان ارائه دهیم که البته موفقیت این امر به اهتمام نهادهای فرهنگی و تولیدکنندگان لوازم التحریر نیازمند است تا با استفاده از این ابزار برای انتقال فرهنگ ایرانی به دانشآموزان استفاده شود.
حسینی خاطرنشان کرد: اسطورهها و واژههای حماسی،عرفانی،ایثار و شهادت در ایران نیازمند برجستهسازی،تبلیغ و رعایت اصلی جذابیت و رقابتپذیری در محتوا و قیمت برای انتخاب از سوی دانشآموزان است.
این مسئول یکی از راههای ممنوعیت تولید لوازم التحریر و بستههای فرهنگی با نماد بیگانه را برخورد جدی با ورود لوازم با نشان بیگانه دانست.
مدیر آموزش و پرورش نور یکی از مهمترین نگرانیهای آموزش و پرورش را اشباع نشدن بازار از لوازم التحریر و بستههای فرهنگی با نماد ایرانی ـ اسلامی و استقبال کمرنگ مصرف کنندگان عنوان کرد و ابراز داشت: کمبود لوازم التحریر ایرانی با نماد و اسطورههای ایرانی اسلامی باعث جولان لوازم التحریر با تصاویر غیرمتعارف در بین دانشآموزان میشود.
وی توجه جدی به دنیای کودکان،شناسایی عوامل جذب آنان به شخصیتهای بیگانه با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و در یک کلام افزایش تولیدات مطابق با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در رسانههای دیجیتال به ویژه رسانه ملی را رمز ورود به دنیای کودکان و تغییر رفتارهای آنان در جایگزینی نشانهای بیگانه با نمادهای ایرانی ـ اسلامی بیان داشت و گفت: با بهره جستن از رسانههای دیجیتال و با زبانی کودکانه میتوان به دنیای کودکان راه یافت.
حسینی در پایان چند راهکار برای تشویق دانشآموزان به استفاده از بازیهای رایانهای و محصولات فرهنگی داخلی (ایرانی ـ اسلامی) ارائه کرد و افزود: تولید بازیهای رایانهای و محصولات فرهنگی با موضوع مفاهیم، شخصیتها و داستانهای ایرانی اسلامی،کیفیت بخشی به محصولات داخلی شامل بازیهای رایانهای، لوازمالتحریر،انجام تبلیغات مناسب در صدا و سیما و استفاده از دیگر ابزارهای تبلیغاتی برای معرفی محصولات داخلی به دانشآموزان، ساخت و تولید برخی از محصولات فرهنگی مثل عروسکهای دارا و سارا به جای محصولات غربی مثل باربی از جمله راهکارها است.
مدیر آموزش و پرورش نور همچنین ساخت فیلمهای آموزشی، بازیهای رایانهای و کتاب مصور برگرفته از قصص قرآن و اشعار و حکایات ایرانی مثل شاهنامه فردوسی،آشنایی دانشآموزان با میراث فرهنگی و تاریخی از طریق بازدید از موزه و اماکن تاریخی،حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات داخلی و نیز عنایت ویژه به رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را از دیگر راهکارها عنوان کرد.
انتهای پیام/86023/ح40/ض1002