اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

شهرداری اصفهان اجاره‌بهای عقب افتاده موقوفات را پرداخت کند‌

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه هزینه‌های اوقاف از اجاره‌ بهای موقوفات تامین می‌شود، گفت: شهرداری اجاره‌ بهای عقب افتاده موقوفات را پرداخت کند.

شهرداری اصفهان اجاره‌بهای عقب افتاده موقوفات را پرداخت کند‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام رضا صادقی ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته سنت حسنه وقف رواج داشته است، اظهار کرد: در دین مسیح به مسئله موقوفات بسیار توجه شده است، چنانکه بخشی از خیابان عباس‌آباد همچنان وقف مسیحیان است.

وی با اشاره به اینکه در روایات اسلامی وقف سفارش شده است، افزود: در بین پیامبران حضرت ابراهیم(ع) بزرگترین واقف و حضرت محمد بزرگترین واقف دین و حضرت خدیجه تنها کسی بوده است که اموال خود را در راه اسلام وقف کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: در اصفهان در دوره صفویه و سلجوقیان وقف به اوج خود رسید به حدی که دیگر جایی برای وقف در اصفهان نبود و واقفان مجبور شدند به سایر شهرها بروند و وقف کنند.

وی با اشاره به فرموده امام خمینی‌(ره) که فرمودند، موقوفات به حال وقفیات باقی و عمل به وقف شود، گفت: مصادیق وقف زیاد است اما باید در همان مورد استفاده شود.

صادقی با بیان اینکه کلمه انفاق 72 بار در قرآن آمده است، بیان کرد: توصیه شده که ما یک واقف باشیم و یا اگر نمی‌توانیم تشویق کننده و یا احیاء کننده موقوفات و یا کمک به بهره‌وری بهینه موقوفات کنیم.

*شهرداری فکری برای زمین‌های وقفی که در تقسیمات اراضی سند خورده است، بکند

وی اضافه کرد: بسیاری از موقوفات در تقسیمات اراضی سند گرفتند و  این در حالی است که باید قانون اصلاح اراضی صورت گیرد و سندهای قبلی باطل شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه اطاله دادرسی و نیز سندگیری هزینه زیادی دارد، افزود: شهرداری باید فکری برای در دستور کار قرار گرفتن این اسناد کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری برخی از مکان‌های موقوفی را در تصرف خود دارد، اظهار کرد: باید اجاره بهای موقوفات پرداخت شود.

*شهرداری در امور تصمیم‌گیری موقوفات با اوقاف مشورت کند

صادقی با تاکید به این نکته که کمک شهرداری به مساجد بر کسی پوشیده نیست، گفت: البته مواردی هم بوده است که شهرداری مسجدی را تخریب و آن را به فضای سبزی که چندان لزومی نداشته، تبدیل کرده است.

وی گفت: این در حالی است که طبق فتوای آیت الله مظاهری مسجد وقفی باید به حالت نخست خود برگردد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد: چرا مسجدهای ما باید از مردم کمک بگیرند در حالی که بسیاری از مساجد ما توسط موقوفات اداره می‌شوند که اگر هزینه‌ها تامین شود نیازی به کمک مردمی نیست.

*شهرداری در کسب درآمد سایر بقاع متبرکه بدون درآمد کمک کند

وی با تاکید به احیاء موقوفات و اماکن متبرکه گفت: از 97 بقعه متبرکه اصفهان 30 مورد درآمدزا هستند و 60 مورد بقعه دیگر نیاز به مساعدت دارد.

صادقی با بیان اینکه در زمان صفویه مسجد امام و نیز مسجد شیخ لطف‌الله ساخته شد، افزود: هنوز پروژه مصلای اصفهان روی زمین مانده و این در حالی است که فقط 100 میلیون ماهیانه درآمد موقوفات مصلی است.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود، برخی از امام‌زادگان تبدیل به گورستان شده است، گفت: چنین چیزی تحقق ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه گفته می‌شود، اوقاف از لحاظ مالی بسیار وضع خوبی دارد، گفت: موقوفات بستگی به نیت واقف دارد و نمی‌شود برخی از نیت را در جای دیگر صرف کرد و به همین لحاظ برخی نقاط از وضع مالی خوب و برخی از وضع چندان خوبی برخوردار نیستند که شهرداری باید مساعدت کند.

وی گفت: در میدان امام علی(ع) کرایه 30 مغازه پرداخت نشده که از شهرداری درخواست می‌شود این مبالغ را پرداخت کند.

انتهای پیام/63012/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول