اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رجبی دوانی:

نرمش قهرمانانه تغییر استراتژی بازی به نفع جبهه حق است

محقق تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران گفت: نرمش قهرمانانه در حقیقت تغییر استراتژی بازی به نفع جبهه حق است.

نرمش قهرمانانه تغییر استراتژی بازی به نفع جبهه حق است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عصر امروز محمدحسین رجبی دوانی در همایش نرمش قهرمانانه با موضوع صلح امام حسن(ع) که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد،  اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به عنوان نایب امام عصر(عج) آنچه بیان می‌کنند و تعابیری که در مقاطع گوناگون برای پیشبرد اهداف انقلاب به کار می‌گیرند، عموماً برگرفته از آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) است.

وی افزود: نرمش قهرمانانه که رهبر معظم انقلاب برای دومین بار مطرح کردند ریشه در سیره ائمه اطهار، عملکرد پیامبر (ص) و برخی از امامان دارد.

وی تصریح کرد: نرمش قهرمانانه به معنای امتیاز دادن یک جانبه و تسلیم در برابر دشمن نیست.

رجبی دوانی افزود: نرمش قهرمانانه از دو کلمه نرمش به معنای دادن امتیاز و در مقابل گرفتن امتیازاتی بیشتر است که نتیجه آن قهرمانی جبهه حق است.

پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام و تشیع با بیان اینکه در شرایطی خاص می‌توان از نرمش قهرمانانه بهره برد، افزود: در مواقعی که دشمن نیرومند بوده و جبهه حق به طور کامل نمی‌تواند از پس تهدیدات دشمن برآید، می‌توان از نرمش قهرمانانه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در نرمش قهرمانانه برای کم کردن قدرت دشمن می‌توان به او امتیازاتی داد تا دشمن فکر کند بر جبهه حق فائق آمده اما امتیازاتی را از او پس گرفت تا جبهه حق قهرمانانه به پیروزی دست یابد.

رجبی در ادامه تصریح کرد: نرمش قهرمانانه در حقیقت بازی برد باخت به نفع جبهه حق است.

وی افزود: اگر حق در موضع برابر یا برتر نسبت به دشمن باشد امتیاز دادن معنا و مفهومی ندارد.

رجبی دوانی گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش فرمودند تا زمانی که ما به نصابی از اقتدار در حوزه‌های معنوی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و ... نرسیم تهدیدات دشمن ادامه دارد.

این محقق افزود: در موقعی که دشمن تهدید و قدرت برتر دارد در بعضی از مواقع برای کم‌کردن تهدیدات و دفع خطر می‌توان نرمشی انجام داد و عقب‌نشینی تاکتیکی کرد تا دشمن فکر کند پیروز است.

رجبی گفت: تقیه به مفهوم عام آن است که آنچه را باور دارید به سبب خطر دشمن پنهان کنید تا خط دفع شود اما در باطن بر آن باور باید استوار بمانید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در نرمش قهرمانانه باید توجه داشت که هرگز نباید به آرمان‌ها و اصول خدشه‌ای وارد شود.

وی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه در همه جا یکسان نیست و نسبت به شرایط مسلمانان در هر عصری متفاوت است، گفت: همان‌گونه که پیامبر در بعضی موارد با برخی دشمنان اسلام با در نظر گرفتن ارزش‌های اسلام هم‌پیمان شده و یا قرارداد عدم تعارض امضا می‌کند تا بتواند در مقابل دشمن بزرگ و اصلی اسلام بایستد، نشانگر استفاده از نرمش قهرمانانه، به‌جا و معتبر است.

رجبی در ادامه افزود: در زمان امام حسن(ع) نیز که ایشان بزرگ قبیله بنی‌هاشم بودند اشراف و قبایل کوفه حتی نزدیکان امام خیانتی عمیق به اسلام روا داشتند و امام حسن در چنین شرایط سختی که برای هیچ‌کدام از اهل‌بیت پدید نیامد قرار داشتند و در اینجا از نرمش قهرمانانه استفاده کردند.

این محقق با بیان اینکه در مبحث نرمش قهرمانانه مهم‌ترین مصداق، صلح حدیبیه است، گفت: حضرت محمد (ص) با توجه به ارزش‌های اسلام عهدنامه‌ای در حدیبیه با دشمنان اسلام امضا کردند و آیه «انا فتحنا لک فتحاً مبینا» برای صلح حدیبیه بر پیامبر نازل شد.

انتهای پیام/2202/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول