اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

اختصاصی فارس/

تضمین بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار آزاد‌راه‌ از محل عوارض آزاد‌راه‌های دولتی

معاون ساخت و توسعه آزاد‌راه‌ها گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم اگر سرمایه سرمایه‌گذار خصوصی در آزاد‌راه‌ها از محل اخذ عوارضی در مدت زمان مقرر مستهلک نشد، دولت از محل درآمد آزادراه‌های دولتی، مبلغی را به سرمایه‌گذار اختصاص دهد.

تضمین بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار آزاد‌راه‌ از محل عوارض آزاد‌راه‌های دولتی

حسن احمدی‌نوری ‌در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به تلاش دولت برای فراهم‌سازی مشوق‌های جذب سرمایه بخش خصوصی، اشاره کرد و افزود: در حال آسیب‌شناسی وضعیت گذشته ساخت آزاد‌راه‌ها با مشارکت بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم و در این راستا به نتایجی مطلوب دست یافته‌ایم.

معاون ساخت و توسعه آزاد‌راه‌ها اضافه کرد: قطعاً اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی از ساخت آزادراه‌ها استقبال نکند، تکمیل محور‌ها زمان‌بر و تقریباً با بودجه موجود غیرممکن است.

وی با تأکید بر اینکه جذب بخش خصوصی و استقبال از سرمایه‌گذاری آنها در ساخت آزاد‌‌راه‌ها امری ضروری است، بیان کرد: توسعه اقتصادی کشور‌ها و رشد در دیگر جوانب، زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی را می‌طلبد و در این راستا باید هر چه زودتر محور‌های جاده‌ای خود را تکمیل کرده و حلقه‌های مفقوده کریدور‌های بین‌المللی را بسازیم تا مثل کشور‌های توسعه یافته، در بخش جاده، رشد مطلوبی داشته باشیم.

 * تشکیل کمیته بررسی موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آزادراه‌ها

 احمدی‌نوری بیان کرد: کمیته راهبری درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی، موانع و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذار خصوصی و شیوه‌های اجرای پروژه‌ها از محل سرمایه بخش خصوصی با همکاری وزارت راه و انجمن‌های خصوصی تشکیل شده است.

 معان ساخت و توسعه آزاد‌راه‌ها ادامه داد: شرکت‌های احداث آزادراه‌های کشور تشکلی در زیر مجموعه انجمن راه‌سازی کشور شکل داده‌اند‌ که پیشنهادات خود را برای رفع موانع و تنگناهای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند.

 احمدی‌نوری اضافه کرد: در این کمیته پیشنهاداتی در راستای چگونگی ایجاد جاذبه و بهتر شدن تسهیلات قانونی برای سرمایه‌گذاری با درصد بالاتر توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود.

 معاون ساخت و توسعه آزاد‌راه‌ها یادآور شد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و وزارت راه و شهرسازی هم در این کمیته‌ها شرکت می‌کنند، هم اکنون در حال آسیب شناسی‌ حضور سرمایه‌گذار خصوصی در پروژه‌های آزادراهی هستیم تا در صورت لزوم قوانین اصلاح شود.

 وی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی در این کمیته حضور می‌یابد و از آن استقبال می‌کند و این از جاذبه‌ها و مشوق‌هایی برای جذب بخش خصوصی است.

* برگشت منابع سرمایه‌گذار آزاد‌راه‌ها از محل اخذ عوارضی آزادراه‌های دولتی

معاون ساخت و توسعه آزاد‌راه‌ها اضافه کرد: در کشور اغلب آزاد‌راه‌ها با مشارکت 50 درصدی دولت و 50 درصدی بخش خصوصی ساخته می‌شود. در این راستا بخش خصوصی پس از سرمایه‌گذاری انتظار دارد در موعد مقررِ وعده داده شده توسط دولت، سرمایه خود را به دست آورد.

احمدی‌نوری اضافه کرد: در همین کمیته‌‌ موضوع تبصره 5 مطرح شده است که در حال تهیه ساز و کار آن هستیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: طبق این تبصره اگر ترافیکی که برای اخذ عوارضی آزادراه و بازگشت سرمایه بخش خصوصی در نظر گرفته شده، در آزادراهی رخ نداد و سرمایه سرمایه‌گذار در مدت زمان مشخص (10 یا 15 ساله) از محل اخذ عوارضی بر نگشت، از محل درآمدهای سایر آزادراه‌هایی که ترانسفر (تحویل دولت شده است) شده است، رقمی به سرمایه‌گذار آزادراه مذکور اختصاص می‌یابد تا زیان نبیند.

وی توضیح داد: آزادراه‌هایی که سال‌های قبل توسط بخش خصوصی ساخته شده و در مدت زمان مقرر از محل اخذ عوارضی، بازگشت سرمایه انجام شده است، تحویل دولت می‌شود که این آزادراه‌ها در اصطلاح به «ترانسفرشده» نامگذاری می‌شوند.

معاون ساخت و توسعه آزاد‌راه‌ها ادامه داد: وقتی که این آزادراه‌ها به دولت تحویل می‌شود، دولت از محل اخذ عوارضی مبلغی را برای نگهداری آزادراه اختصاص می‌دهد و از همین محل می‌توان رقمی را به سرمایه‌گذارانی که در آزادراه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده اما ترافیک موجود به حدی نیست که سرمایه سرمایه‌گذار مستهلک شود، اختصاص داد.

احمدی‌نوری ادامه داد: همانگونه که در فاینانس تضمین داده می‌شود که سررسید اقساط در موعد مقرر برگشت دارد، در مورد سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها نیز باید تضامینی به سرمایه‌گذار داده شود تا این مشوق‌ها موجب استقبال بیشتر برای توسعه آزاد‌راه‌های کشور شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول