اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

حقوق شهروندی عمومی حلقه گمشده در شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حقوق شهروندی عمومی به عنوان حلقه گمشده شهرسازی، سیما و منظر شهری در کهگیلویه و بویراحمد است.

حقوق شهروندی عمومی حلقه گمشده در شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد

انتظام سهمگین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار کرد: همه آنچه که در سطح جامعه از آن به ‌عنوان سخت‌گیری‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان یاد می‌شود حداقل‌های مورد نظر و مندرج در مباحث الزام‌آور مقررات ملی ساختمان برای حفظ سلامتی مردم و افزایش ایمنی در ساختمان‌ها است.

رئیس سازمان مهندسی نظامی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نقض مقررات ملی ساختمان و عدم رعایت ضوابط و اصول فنی تخلف است و باید این مهم از سوی همه مردم و مسئولان استانی جدی گرفته شود.

وی عنوان کرد: برای ساختمان‌هایی که اصول فنی در آنها رعایت شده و تحت نظارت مهندسین این سازمان بنا شده باشند شناسنامه فنی و ملکی صادر و رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان این شناسنامه خواهد بود و ساختمان‌های دارای شناسنامه و فاقد شناسنامه آشکار خواهد شد، لازم است مردم و همه افراد دخیل در ساخت و سازها به این مهم توجه کنند.

سهمگین گفت: امیدواریم با همکاری مردم در جامعه و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز‌ها، شاهد احداث ساختمان‌هایی زیبا و مستحکم با عمر مفید بالا در فضاهای شهری باشیم که همه اصول فنی، معماری، شهرسازی، ترافیک در آن رعایت، حقوق شهروندی را ادا کنیم.

توجه مهندسان به ساخت بناهای محکم و اصولی، مطابق با معیارهای اسلامی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت و ساز‌های غیراصولی و بی‌رویه که در حاشیه شهر یاسوج، طرح تفصیلی شهر را که حاصل مطالعه اصولی و کارشناسی و تصویب نهایی توسط مراجع مسئول است مورد تعرض قرار داده و منظر و سیمای شهری شهر را خدشه‌دار کرده است.

وی افزود: متأسفانه این موضوع در روستاهای اقماری همچون سروکِ، بلهزار، شهر مادوان، سرآبتاوه و .... به شکل فزاینده‌ای رو به رشد بوده و موجب نگرانی شدید است. این مسئول با اشاره به ضرورت کاهش هزینه‌های ساخت ‌و ساز و توجه اساسی به معماری اسلامی، اظهار داشت: مهندسان باید ساخت بناهای ایمن و اصولی و مطابق با معیارهای اسلامی را سرلوحه کار خویش قرار دهند.

سهمگین با اشاره به نواقص موجود در طرح تفصیلی در شهرهای استان از شهرداران و شوراهای اسلامی خواست برای رفع نواقص طرح مذکور دقتی کارشناسانه و مضاعف داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید بناها و کالبد شهر سیمای اسلامی و ایرانی داشته باشند، خاطرنشان کرد: معماری در فرهنگ و دیانت جامعه و در رفتار افراد در شهر اثر دارد و مسئولان شهری باید توجه و حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

سهمگین نمای شهری را متشکل از بناهای شهری دانست و گفت: سیما و مناظر شهری و نمای ساختمان‌ها مشاع و عمومی محسوب می‌شوند و متعلق به شخص سازنده نیستند بلکه حقوق شهروندی عمومی است که الان گمشده ما در امر شهرسازی، سیما و منظر شهری است.

 عدم حضور کارشناسان و خبرگان شهرسازی از بدو تأسیس شهرها در کهگیلویه و بویراحمد

وی با بیان اینکه وضعیت موجود از حیث معماری و شهرسازی وضعیت مناسبی نیست، خاطرنشان کرد: سیمای شهری برگرفته از طرح تفصیلی شهر است که در شهرداری‌های استان به نوعی مظلوم و مورد بی‌مهری واقع شده و به طور دقیق اجرا نشده است و انحرافات خیلی زیادی با طرح اصلی دارد، که در واقع عدم حضور کارشناسان و خبرگان شهرسازی از بدو تأسیس شهرهای ما تاکنون به خصوص در اجرا و نظارت مشهود و این کار مورد نگرانی است.

سهمگین سیاست‌ها و راهبردهای از گذشته تا کنون توسط متولیان امور شهری و از سویی عدم توانایی مالی مردم در بعد اقتصادی و همچنین تخلفات عدیده ساختمانی را از عوامل رقم خوردن سیمای نامناسب شهرهای استان عنوان کرد و افزود: نهادها و دستگاهای متولی باید در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی انحراف از طرح تفصیلی را یادآور شد و گفت: متولیان شهری باید حافظ و نگهبان این طرح که حقوق مسلم عامه مردم و شهروندان است، باشند و اجازه ندهند اراده اشخاص منجر به تغییر این طرح در کمیسیون‌های مختلف شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان کاملا مشخص و روشن هستند، خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است همه همکاری کنند تا روند اجرای قوانین و ساختن سیمای زیبایی برای شهرهای استان به‌ ویژه شهر یاسوج شتاب گیرد.

انتهای پیام/82009/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول