زاهد خندستانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه 95 سال پیش نخستین سند با نام فاطمه ایرانی ثبت شد، اظهار کرد: ثبت احوال سازمانی زیرساختی و حاکمیتی بوده و وظیفه بنیادی آن ثبت احوال شخصی است.
وی ثبت ولادت، فوت، ازدواج، طلاق، مهاجرت، صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و... را از دیگر وظایف ثبت احوال ذکر کرد.
مدیر کل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه چشمانداز افق 20 ساله برای ثبت احوال ترسیم شده است، تصریح کرد: بر اساس این چشمانداز، ساماندهی رخدادهای حیاتی و وقایع تامین مدارک هویتی اسناد نیز جزو وظایف سازمان است.
وی با اشاره به چاپ شناسنامههای جدید، خاطرنشان کرد: چاپ شناسنامههای جدید از سه سال پیش در گیلان آغاز شد و برای تمام افراد بالای 15 سال شناسنامه به صورت مکانیزه چاپ میشود.
خندستانی، با تصریح بر اینکه هیچ الزامی برای تعویض شناسنامهها نیست، یادآور شد: در صورت مفقود و یا مندرس شدن شناسنامههای قدیم، شناسنامه جدید صادر میشود.
وی از صدور 268 هزار و 500 هزار فقره شناسنامه جدید و مکانیزه در گیلان خبر داد و یادآور شد: این تعداد شامل افراد بالای 15 سال است.
مدیر کل ثبت احوال گیلان 12 درصد جمعیت گیلان را بالای 15 سال ذکر کرد و متذکر شد: شناسنامههای جدید در 9 صفحه استاندارد تهیه شده است.
وی ثبت مشخصات فردی و هویتی و پوشش حفاظتی را از ویژگیهای شناسنامههای جدید ذکر کرد.
خندستانی درباره صدور کارت ملی هوشمند خاطرنشان کرد: در سطح کشور مقدمات این کارت فراهم شده و در گیلان نیز اواخر سال گذشته کارها صورت گرفته است.
وی فعالسازی ایستگاه کاری صدور کارت ملی هوشمند در رشت را از جمله اقدامهای ذکر کرد و افزود: تا پایان سال جاری دو ایستگاه کاری دیگر در استان راهاندازی میشود.
این مسئول هدف از اجرای طرح صدور کارت ملی هوشمند را بسط و ارائه خدمات الکترونیکی در فضای مجازی عنوان کرد و متذکر شد: این پروژه دارای اطلاعات هویتی و بههنگامسازی اطلاعات است.
انتهای پیام/2300/ی30