اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قم در رتبه چهارم ضریب استفاده از اینترنت

آمارها نشان می‌دهد که استان مازندران، تهران، اصفهان، قم و سمنان به ترتیب استان‌های دارای بیشترین کاربر اینترنت در کشور محسوب می‌شوند.

قم در رتبه چهارم ضریب استفاده از اینترنت

خبرگزاری فارس - زهرا زنگنه: زمانی برای ثبت‌نام در دانشگاه ترس از صف طولانی و خسته‌کننده دلت را می‌لرزاند و جرات انجامش را از ما می‌گرفت اما حالا از هر جایی که هستی و با آرامش و بدون نگرانی از صف‌های طولانی در خانه می‌نشینی و پله‌هایی را که مجبور به بالا و پایین کردنش هستی با حرکت انگشتان روی صفحه کامپیوتر طی می‌کنی.

این روزها همه امور از بزرگ گرفته تا بسیار کوچک بدون برخی دردسرها با وجود تکنولوژی به راحتی و با گردش انگشتان روی صفحات کامپیوتر صورت می‌گیرد.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، 40 میلیون و 718 هزار و 740 کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که با توجه به جمعیت 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر در کشور، ضریب نفوذ اینترنت تا پایان نیمه اول سال‌جاری 54,18 درصد تخمین می‌شود؛ در همین حال تعداد مشترکان اینترنت در ایران نیز 26 میلیون و 676 هزار و 948 مشترک اعلام شده است.

استان قم در سال 1385 همزمان‌ با دیگر شهرها پذیرای تسهیل‌کننده و سرعت‌دهنده روند جریان زندگی شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم دستیابی مردم به یک شبکه گسترده ارتباطی را مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که استان قم از لحاظ محتوای فکری و دینی سرآمد شهرهای دیگر است کاربران و مردم نیز باید از بستر آی سی تی بهره کامل ببرند تا بدین وسیله بتوانند در نشر معارف دین سهیم باشند.

آمارها نشان می‌دهد که استان مازندران با ضریب نفوذ 75 درصد، تهران با ضریب نفوذ 70,35 درصد، اصفهان با ضریب نفوذ 66,05 درصد، قم با ضریب نفوذ 62,59 درصد و سمنان با ضریب نفوذ 58,5 درصد به ترتیب استان‌های دارای بیشترین کاربر اینترنت در کشور محسوب می‌شوند.

80 هزار کاربر قمی از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنند

سید اسدالله دهناد ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 80 هزار مشترک اینترنت از بسترهای ایجاد شده توسط مخابرات بهره‌مند هستند، می‌افزاید: در حال حاضر حدود یک‌هزار و 400 کیلومتر فیبر نوری و افزایش پهنای باند اینترنت تا سه لینک اس تی ام آی بستر مناسبی را برای فعالیت کاربران و مشترکین فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مشترکین و کاربران می‌توانند تا حداکثر 2 مگابایت در ثانیه سرعت از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت درخواست کنند، می‌گوید: کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود از 128 کیلوبایت تا 2 مگابایت بدون محدودیت دریافت کنند.

کارت‌های متنوع اینترنت از 2 ساعت محدود گرفته تا چندین ساعت نامحدود که با نام دایال‌آپ بود تا مدت‌ها تنها راه ورود به فضای مجازی به حساب می‌آمد، گرچه هنوز هم عده‌ای با وجود اینترنت پرسرعت ترجیح می‌دهند طبق سیستم سنتی پیش بروند.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم در خصوص اینترنت دایال‌آپ اظهار می‌کند: با وجود اینکه اینترنت پرسرعت بدون هیچ محدودیتی در همه نقاط استان در اختیار کاربران است اما هنوز هم عده‌ای از افراد با توجه به کار و حرفه خود همچنان متقاضی دریافت دایال‌آپ هستند و شرکت مخابرات نیز در حال حاضر به ارائه این نوع سرویس به شهروندان می‌پردازد.

کاربران ایرانی از پنج نوع اتصال از طریق ADSL، اینترنت دایال‌آپ، وایمکس، GPRS موبایل و اینترنت فیبر به شبکه اینترنت جهانی دسترسی دارند که در این میان سهم اتصال به اینترنت از طریق GPRS بیش از سایر اتصالات است به نحوی که بالغ بر 21,03 درصد کاربران که حدود 15 میلیون و 803 هزار و 960 نفر می‌شوند از موبایلشان برای اتصال به اینترنت بهره می‌برند.

در همین حال شمار کاربران اینترنت ADSL بالغ بر 9 میلیون و 484 هزار و 435 نفر است که ضریب نفوذ 62,12 درصدی را شامل می‌شود و شمار مشترکان ADSL نیز سه میلیون و 793 هزار و 774 نفر برآورد می‌شود.

تعداد کاربران اینترنت دایال‌آپ نیز 6 میلیون و 934 هزار و 760 نفر تا پایان نیمه اول امسال اعلام شده است که این تعداد کاربر ضریب نفوذ 9,23 درصدی اینترنت کشور را رقم زده‌اند و شمار مشترکان دایال آپ نیز سه میلیون و 467 هزار و 380 نفر اعلام شده است.

دهناد ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر هفت شرکت خصوصی اینترنت پرسرعت را به مشترکین و متقاضیان ارائه می‌دهد، می‌افزاید: شرکت مخابرات استان نیز با تامین زیرساخت‌های مناسب فیزیکی برای شرکت‌های خصوصی زمینه ارائه اینترنت را برای افراد فراهم می‌کند.

وی تصریح می‌کند: ارائه اینترنت از سوی شرکت مخابرات بر اساس استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان مقررات صورت می‌گیرد.

مینا که دانشجوی کارشناسی ارشد است و به قول خودش همه زندگی‌اش در گرو استفاده از اینترنت است، می‌گوید: از سرعت اینترنت تا حدودی راضی‌ام اما گاهی در اوج برخی کارهایم ناگهان با قطعی آن مواجه می‌شوم که برایم دردسرساز می‌شود.

وی می‌افزاید: قیمت اینترنت تا حدودی گران است و امیدوارم هم قیمت‌ها ارزان شود و هم سرعت نیز به گونه‌ای شایسته کشور و شهر ما باشد.

از آنجایی که حضور تکنولوژی روز به روز در حال ترقی است و سرعت و شتاب در انجام امور اهمیت ویژه‌ای دارد افزایش سرعت اینترنت و برآورده شدن نیازهای هرچه سریع‌تر افراد به منظور بهبود کارها باید در اولویت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم در خصوص افزایش سرعت اینترنت یادآور می‌شود: ارائه سرویس پرسرعت بیش از 2 مگابایت در دستور کار شرکت مخابرات استان قرار دارد و به‌زودی نیز ارائه سرویس‌هایی با سرعت بیشتر آغاز خواهد شد.

دهناد سرویس‌های اینترنت پرسرعت با توجه به پهنای باند اختصاص داده شده به استان را مساعد می‌داند و خاطرنشان می‌‌کند: هدف باید رضایت و افزایش ارائه خدمات مطلوب برای کاربران باشد.

ثبت‌نام در مراکز آموزشی، پرداخت هزینه‌های مورد نیاز، عدم اتلاف وقت، آرامش فکری و ... تنها گوشه‌ای از مزایای حضور اینترنت در زندگی است گرچه نمی‌توان منکر دردسرها و مضرات استفاده از آن باشیم اما در جامعه‌ای که روز به روز به سمت مدرنیته گام برمی‌دارد نقش سرعت و دقت نیز مهم می‌شود به‌ این دلیل افزایش کیفیت مطلوب کنونی می‌تواند در هرچه بهتر اجرا شدن امور موثر باشد.

انتهای پیام/78008/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول