اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سوادآموزی گیلان خبر داد

آموزش سواد 146 زندانی در گیلان

معاون سوادآموزی گیلان از آموزش سواد 146 نفر زندانی این استان خبر داد و گفت: در صورت مشخص شدن بی‌سوادی این افراد، آموزش سواد آنها آغاز می‌شود.

آموزش سواد 146 زندانی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد امیری عصر امروز در جمع فعالان نهضت سوادآموزی استان اظهار کرد: در سه سال اخیر تعداد بالغ بر 58 هزار نفر در دوره‌های مختلف سوادآموزی ثبت نام کردند.

وی درباره آمار زیرپوشش به تفکیک دوره‌های تحصیلی افزود: 41 درصد افراد زیرپوشش متعلق به دوره سوادآموزی هستند.

این مسئول دوره‌های سوادآموزی، مقدماتی، تکمیلی، انتقال و تحکیم را از جمله دوره‌های تحصیلی برشمرد و ادامه داد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن درصد رشد باسوادی در جمعیت شش سال و بالاتر در گیلان رو به افزایش است.

وی با اشاره به باسوادی در مردان از سال 55 تا 90 خاطرنشان کرد: در سال 55 آمار باسوادی در جمعیت مردان 61 درصد بود که این آمار تا سال 90 به 88.5 درصد رسیده است.

معاون سوادآموزی گیلان به افزایش 39 درصدی آمار باسوادی زنان از سال 55 تا 90 اشاره کرد و یادآور شد: در سال 55 آمار باسوادی زنان در گیلان 40 درصد بوده که این رقم تا سال 90 به 80 درصد رسیده است.

وی با اشاره به آمار باسوادی شهری و روستایی، خاطرنشان کرد: در هر دو گروه شهری و روستایی نیز آمار باسوادی در گیلان در سال 90 نسبت به سال 55 افزایش چشمگیری داشته است.

امیری تصریح کرد: براساس سرشماری سال 90 بیشترین درصد باسوادی در گروه سنین شش سال و بالاتر با 89.5 درصد متعلق به شهرستان بندر انزلی و کمترین آن متعلق به شهرستان شفت با 72.5 درصد است.

وی با بیان اینکه در گروه سنی هدف 10 تا 49 ساله نیز بیشترین درصد باسوادی متعلق به شهرستان انزلی با 98.1 درصد است، متذکر شد: میزان سواد در ماسال نیز 85.8 درصد است.

این مسئول انزلی را باسوادترین شهر گیلان خواند و گفت: رشد کمی باسوادی در گروه‌های سنی شش سال و بالاتر بر اساس سرشماری نفوس و مسکن از سال‌های 55 تا 90 با گذشت 35 سال 33.7 درصد افزایش داشته است.

وی بر اجرای طرح الزام و تشویق بی‌سوادها برای فراگیری در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: فقدان استقبال بی‌سوادها از نهضت سوادآموزی یکی از مشکلات مبارزه با بی‌سوادی در استان است.

امیری با اشاره به اینکه تا مادامی که ریشه‌کنی بی‌سوادی منحصر به نهضت سوادآموزی باشد این امر غیرممکن می‌شود، خاطرنشان کرد: شناسایی افراد زیر 10 سال لازم‌التعلیم به‌عهده آموزش و پروش است.

وی در باره تلاش دستگاه‌های آموزشی مبنی بر فراگیر کردن تعلیم و تربیت، متذکر شد: تغییر و تحول در ساختار آموزشی سوادآموزی امری لازم و غیر قابل انکار است.

معاون سوادآموزی گیلان اظهار کرد: با رایزنی کمیته امداد، بسیج و زندان در شناسایی افراد بی‌سواد تلاش می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً اسامی 146 نفر زندانی به نهضت سوادآموزی داده شده که در صورت مشخص شدن بی‌سوادی این افراد دوره‌های آموزشی برای آنها آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، در مراسم مذکور تعداد 200 نفر از فعالان سوادآموزی گیلان تجلیل شدند.

انتهای پیام/84002/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول