اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی خبر داد

کمبود نیروی انسانی در امور عشایر آذربایجان غربی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: کمبود نیروهای انسانی و تجهیزات اداری در اداره کل و اداره‌های شهرستان‌های امور عشایر آذربایجان غربی مشهود است.

کمبود نیروی انسانی در امور عشایر آذربایجان غربی

سیف‌الله قربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: بیش‌ترین تعداد عشایر آذربایجان غربی در آبادی‌های شهرستان ماکو با تعداد 4 هزار و 33 خانوار با جمعیتی برابر با 22 هزار و 724 نفر سکونت دارند.

وی افزود: کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و دو درصد درآمد نفت و گاز اداره کل امور عشایر آذربایجان غربی در سال 92 رقمی برابر با 11 هزار و 819 میلیون ریال بود که به منظور اجرای 50 پروژه عمرانی در مناطق عشایری آذربایجان غربی برآورد و تامین شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به تعداد پروژه‌های خدماتی و عمرانی، اضافه کرد: تعداد 44 پروژه خدماتی و شش پروژه کشاورزی و تولیدی در استان احداث شده است.

قربانی تصریح کرد: احداث استخر و کانال آب کشاورزی، مرمت و بازسازی ایل راه‌های عشایری،  آموزش و ترویج، کمک به بهسازی و نوسازی اماکن دامی، احداث سرویس‌های بهداشتی، بهسازی چشمه و احداث آبشخورهای دامی، احداث و مرمت جایگاه‌های سوخت از جمله پروژه‌های عمرانی جامعه عشایر آذربایجان غربی است.

وی در خصوص بیمه دام‌ها و محصولات عشایر، اظهار داشت: با توجه به عدم فرهنگ سازی مناسب از سوی شرکت‌های بیمه و کارگزاران آن‌ها و سقف پایین غرامت‌های پرداختی و طولانی و سخت بودن مراحل دریافت غرامت، عموما عشایر رغبت چندانی به بیمه کردن دام‌های خود ندارند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی تاکید کرد: سال 91 حدود 3 هزار و 245 راس دام در مناطق عشایری آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه قرار گرفته که رقم بسیار ناچیزی است.

قربانی با اشاره به مشکلات بی‌شمار عشایر، اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین مشکلات عشایر آذربایجان غربی کمبود اعتبارات دولتی و همچنین تخصیص ناکافی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری و نبود متولی برای خرید تضمینی دام عشایر است.

وی ادامه داد: به دلیل مشکل تامین نقدینگی برای تعاونی‌های عشایری برای تهیه و توزیع نیازمندی‌های بخش کشاورزی و دام (نهاده‌های دامی و کشاورزی)، در مناطق عشایری امکان اشتغال و فعالیت به غیر از دامداری و بعضا کشاورزی در سایر صنف‌ها بسیار ضعیف است.

قربانی ادامه داد: امکان ارائه وثیقه ملکی، پروانه کسب، ضامن کارمند و... برای عشایر جهت استفاده از تسهیلات بانکی بسیار مشکل است چرا که شاهد خشکسالی متمادی، تخریب مراتع و عدم تعادل دام و مراتع هستیم.

وی تصریح کرد: ضعف بنیه مالی، کمبود نیروی انسانی ماهر، ساختار نامناسب نیرو در شبکه تعاونی‌های عشایری باعث کمرنگ شدن خدمات رسانی به مناطق عشایری شده و همچنین ضعف زیر‌ساخت‌ها در مناطق عشایری برای فعالیت‌های تولیدی و تجاری از دیگر مشکلات جامعه عشایر است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی ادامه داد: با عنایت به اینکه اداره کل امور عشایر تنها دستگاه متولی و آشنا به مسائل عشایری بوده، در چند سال اخیر مورد بی مهری قرار گرفته و اداره کل و اداره‌های شهرستانی از کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات اداره در مضیقه است.

انتهای پیام/61007/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول