اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگران قمی به فناوری دمای فوق سرد دست یافتند

دو پژوهشگر قمی به فناوری دمای فوق سرد و ابررسانای کاربردی دست یافتند.

پژوهشگران قمی به فناوری دمای فوق سرد دست یافتند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری نمایشگاه پژوهش، اشتغال و توسعه کارآفرینی استان قم، محمد مشهدی یکی از پژوهشگران و مخترعین فناوری دمای فوق اظهار کرد: برای این فناوری دستگاه‌های کلدهد تک مرحله‌ای نوع G-M و نمایشگر و کنترل‌کننده دما ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه کلدهد تک مرحله‌ای نوع G-M امکان رساندن دما به کمینه 8/19 کلوین را در حداقل زمان 34 دقیقه فراهم کرده است.

این پژوهشگر قمی ادامه داد: این دستگاه توان سرماسازی 100 وات در 77 کلوین را دارد که برای نخستین بار در سطح کشور در قم ساخته شده است.

مشهدی با اشاره به اینکه این دستگاه از طرح‌های برگزیده جشنواره خوارزمی بوده است، گفت: این محصول برای تجهیزات فوق پزشکی MRI لازم است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این دستگاه در گذشته از کشورهای خارجی وارد می‌شد و با افزایش هشت برابری قیمت آن در دو سال گذشته و وضعیت اقتصادی، مراکز MRI قادر به تامین آن نبودند.

این پژوهشگر قمی فزود: این در حالی است که در دو سال اخیر کشور با بحران تامین هلیوم مایع برای تجهیزات پزشکی MRI مواجه شد و تولید این محصول می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد.

مشهدی یادآور شد: اکنون محصول تولیدشده یک سوم تا یک چهارم قیمت اصلی است و قیمت واردات هر یک از این دستگاه‌ها 350 میلیون تومان هزینه داشت.

وی گفت: دانشگاه قم به عنوان قطب دمای فوق سرد کشور شناخته شده است ولی برای ساخت این دستگاه هزینه‌های زیادی لازم است که از توان مالی این دانشگاه خارج است.

گفتنی است مهدی مشهدی با همکاری یاسر مهدی‌زاده به صورت مشترک در این زمینه فعالیت کرده‌اند.

انتهای پیام/2258/ل/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول