اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

گزارش فارس ار تحولات حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت

متنوع‌سازی نرخ عوارض آزادراه‌ها در گام اول آزاد‌سازی‌‌/ تعیین تکلیف سند راهبردی ایمنی هوایی

متنوع‌سازی نرخ عوارض آزادراه‌ها در گام اول آزاد‌سازی‌‌، تعیین تکلیف سند راهبردی ایمنی هوایی تا سال ۹۳، اختصاص ۲ رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران-قم و بهینه‌سازی فاصله باتری و باک در اتوبوس جدید اسکانیا، از مهمترین اخبار این هفته بود.

متنوع‌سازی نرخ عوارض آزادراه‌ها در گام اول آزاد‌سازی‌‌/ تعیین تکلیف سند راهبردی ایمنی هوایی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بخش حمل و نقل کشور در هفته جاری تقریباً درگیر بی‌توجهی خبری بود؛ البته باید این کم‌خبری را به حساب مسئولان روابط عمومی سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه گذاشت که در هفته حمل و نقل، فقط به نشست خبری وزیر راه و شهرسازی و برگزاری همایش هفته حمل و نقل (توسط سازمان راهداری‌) بسنده کردند و در دیگر برنامه‌های هفته حمل و نقل، خبرنگاران غایب بزرگ مراسم بودند و طبیعتاً اطلاع‌رسانی در این‌باره هم مخدوش شد.

با وجود آنکه این هفته میزبان روز‌های پایانی هفته حمل و نقل (26 آذرماه تا 1 دیماه‌) بود و اول دی‌ماه نیز روز راهدار، اما در همان روز هم خبرنگاران در هیچ برنامه مرتبط با راهدار و راهداری دعوت نشدند اما  به هر حال خبرنگاران بیکار نمی‌نشینند و خود به تولید خبر می‌پردازند.

* شناورسازی نرخ‌های عوارض آزاد‌راهی‌/ تفاوت نرخ‌ها در روز‌های پرتردد و غیر پیک

به گزارش فارس یکی از مهم ترین اخباری که در حوزه حمل و نقل در هفته جاری منتشر شد، آزادسازی قیمت عوارضی آزادراه‌ها و تنوع‌سازی نرخ در روز‌های پیک و غیر پیک بود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با تأکید بر لزوم جذب بخش خصوصی برای ساخت آزادراه و ارائه مشوق‌های دولت، از شناورسازی نرخ‌های عوارضی آزادراه‌ها خبر داد و گفت: در راستای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار، نرخ‌ها در زمان‌های پیک و غیرپیک متنوع می‌شود.

حسن احمدی‌نوری ‌در گفت‌وگو با ‌خبرگزاری فارس گفت: اجرای زیرساخت‌های عمرانی با بودجه دولتی امکان‌پذیر نیست و در این راستا باید بخش خصوصی جذب شود.

وی با اشاره به تلاش دولت برای فراهم‌سازی مشوق‌های جذب سرمایه بخش خصوصی، گفته بود: در حال آسیب‌شناسی وضعیت گذشته ساخت آزاد‌راه‌ها با مشارکت بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم و در این راستا به نتایجی مطلوب دست یافته‌ایم.

بنا به گفته احمدی‌نوری نرخ عوارضی آزادراه‌ها با درخواست بخش خصوصی به عنوان شریک 50 درصدی دولت در آزاد‌راه و در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر، متنوع می‌شود و از این پس قیمت عوارضی در روز‌های کم‌تردد ارزان‌تر و طبیعتاً در روز‌های پرتردد بیشتر خواهد بود.

به گزارش فارس تنوع‌سازی نرخ‌ها اولین گام برای آزادسازی کامل قیمت‌ها، در انواع مدل‌های حمل و نقلی است.

* تحقیق و تفحص از سازمان راهداری به دلیل وقوع تصادفات زیاد جاده‌ای در ماه‌های اخیر 

به گزارش فارس پس از تصادف آزادراه تهران-قم و برخورد دو اسکانیا با یکدیگر و مشتعل شدن آنها، چندین حادثه سخت جاده‌ای دیگر نیز در این ایام رخ داد که خوشبختانه میزان تلفات حاصل از آن، از سانحه آزادراه تهران-قم کمتر بود.

آتش گرفتن اتوبوس اسکانیا در محور اصفهان - نائین، تصادف مینی‌بوس در اهواز و کشته شدن حدود 10 انسان و برخورد هوو با چندین خودرو سواری در قالب یک تصادف زنجیره‌ای، برخی از این حوادث بودند.

در همین راستا یکی از اعضای ‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، از تهیه و تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد.

سیدمهدی موسوی‌نژاد گفته بود: این طرح تحقیق و تفحص دارای 4 محور شامل بررسی مشکلات موجود در پایانه‌های حمل و نقل، عدم توجه به ملزومات این بخش، ابهام در صدور مجوزهای پایانه‌های کشور و همچنین بررسی چرایی تصادفات اخیر است.

* بهینه‌سازی فاصله باتری و باک در اتوبوس‌های جدید اسکانیا

به گزارش فارس اتوبوس اسکانیا در هفته اخیر نیز باز هم خبرساز اول در بخش ناوگان حمل و نقل بود که بیشترین خبر در مورد ناوگان را به خود اختصاص داد.

بنا به گفته فرمانده پلیس راه کشور در مدل جدید اتوبوس اسکانیا که به تازگی از سوی شرکت سازنده به ما معرفی شد، فاصله بین باتری و مخزن سوخت بهتر شده و باتری را عقب‌تر برده‌اند اما تولیدات قبلی این شرکت کماکان مشکل دارد و باید تا بهمن رفع شود.

سردار اسکندر مؤمنی به خبرگزاری فارس گفته بود: اولین نقصی که اسکانیا‌های موجود دارند و شرکت سازنده باید آن را رفع کند، ‌ایجاد فاصله بین باتری و مخزن سوخت است.

بنا به گفته فرمانده پلیس راه کشور ایراد جدی اتوبوس اسکانیا در سیستم برق‌رسانی آن ‌است و علت آتش‌سوزی این اتوبوس پس از تصادف نیز همین مورد بوده است؛ در چندین تصادف اتوبوس اسکانیا موضوع آتش‌سوزی رخ داده است؛ البته در یک مدل جدید اتوبوس اسکانیا که به تازگی از سوی شرکت سازنده به ما معرفی کرده‌اند موضوع فاصله بین باتری و مخزن سوخت بهتر شده و باتری را عقب‌تر برده‌اند.

* تهیه سند راهبردی ایمنی هوایی تا سال آینده و عدم وجود مصوبه‌ درباره آن

دیگر موضوع خبرساز این هفته در بخش حمل و نقل، عدم تصویب و تکمیل سند راهبرد ایمنی هوایی بود.

طبق الزامات ایکائو، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت بخش حمل و نقل هوایی باید این سند (SMS) را تصویب و ابلاغ کند اما بنا به گفته رئیس این سازمان، مدت زمان کوتاهی است که از دستورالعمل ایکائو درباره الزام وجود و اجرای این سند می‌گذرد و هنوز ایران موفق به تهیه آن نشده است.

علی‌رضا جهانگیریان در این باره به فارس گفت: فعلاً مصوبه‌ای در این‌ مورد نداریم ولی الگوهایی از سند به شرکت‌ها پیشنهاد شد تا آنها سیستم نظارت بر ایمنی را فعال کنند.

بنا به گفته جهانگیریان، این سند تا سال آینده تصویب و ابلاغ خواهد شد.

* اختصاص 2 رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران-قم

به گزارش فارس دیگر خبر مهم این هفته در بخش حمل و نقل، راه‌اندازی 2 رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران-قم بود.

بنا به گفته مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور رفاه حال زائران، تعداد 2 رام قطار به قطارهای موجود در مسیر تهران – قم افزوده شد.

‌به این ترتیب یک رام قطار ریل باس در تاریخ یکم دی ماه 92 با زمان حرکت 18:10 از تهران به قم حرکت کرده و در ساعت 23:40 از قم به سمت تهران باز می‌گردد.

* تملک اراضی معارض پروژه‌ها با دو رویکرد حفظ بیت‌المال و حقوق شهروندی

به گزارش فارس، دیگر موضوع خبری این هفته در بخش حمل و نقل، اعلام قطعی موضع و رویکرد وزارت راه و شهرسازی در آزادسازی اراضی معارض پروژه‌ها است.

یکی از بزرگترین مشکلات اجرای پروژه‌ها و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی در بخش جاده و خط‌آهن، وجود اراضی معارض بر سر اجرای پروژه است که این مورد موجب افزایش هزینه‌های اجرای پروژه‌ها می‌شود.

متأسفانه عده قلیلی از مردم هنگامی که اراضی‌شان بر سر راه پروژه‌ای قرار می‌گیرد، در راستای کسب سود بیشتر، نرخ اراضی خود را بسیار بالاتر از قیمت منطقه اعلام می‌کنند و دولت نیز در راستای تسریع در اجرای پروژه و پرداخت حق مالک، سعی در پرداخت این هزینه‌ها دارد.

در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات اجرای پروژه‌های عمرانی در شمال کشور و اراضی حاشیه نوار شمالی،‌ وجود اراضی معارض و درخواست رقم‌های سنگین از سوی مالکان است.

در آن مناطق به دلیل نرخ بالای اراضی، دولت اغلب مجبور است مبالغ هنگفتی را بابت آزادسازی پرداخت کند و متأسفانه مالکان نیز در این‌باره هیچ همکاری با دولت ندارند.

در این راستا مدیرکل دفتر حقوقی و ارزیابی خسارت شرکت ساخت می‌گوید: رویکرد شرکت ساخت و توسعه در حل مشکلات حقوقی و آزادسازی اراضی، اهمیت حفظ بیت‌المال ضمن رعایت حقوق شهروندی افراد است تا در این بین حقی از از طرفین ضایع نشود.

بنا به گفته حسین مشهدی، ‌رویکرد شرکت ساخت و توسعه در حل مشکلات حقوقی و آزادسازی اراضی اهمیت حفظ بیت المال ضمن رعایت حقوق شهروندی افراد است تا در این بین حقی از از طرفین ضایع نشود.

مشهدی گفته بود: تنها در 8 ماهه ابتدایی سال جاری 2500 فقره پرونده در رابطه با پروژه‌های در دست ساخت شرکت مطرح بوده است که این امر نشان از اهمیت و گستردگی بحث تملک اراضی در ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کشور دارد.

گزارش از سعید موذنی

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول