اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی مراسمی

تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی در قم رونمایی شد

طی مراسمی از تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی که با انجام کار دقیق علمی و فقهی و مشخص شدن مسافت این دو محدوده نصب شده بود، رونمایی شد.

تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی در قم رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این مراسم که صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی‌منش، استاندار قم، محمد دلبری، شهردار قم و جمعی از مدیران و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی به ارائه سخن پرداخت و گزارشی را از نحوه تعیین دقیق حد ترخص و مسافت شرعی ارائه کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده خاطرنشان کرد: در بحث پژوهشی مسئله حد ترخص و مسافت شرعی که مربوط به نماز و روزه مسافران می‌شود باید فتاوای مراجع تقلید لحاظ می‌شد تا بدانیم وقتی متکلفان به آن عمل می‌کنند، اقدام خلاف وظیفه صورت نگرفته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این تابلوها در دو راه اصلی قم نصب شده است، ادامه داد: در آینده با عنایت مسئولان امر در 6 راه اصلی دیگر قم شاهد نصب شدن این تابلوها خواهیم بود.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی‌منش، استاندار قم به ایراد سخن پرداخت و متذکر شد: باید موضوعات و احکام فقهی را برای مردم تبیین کرد و وقتی درب ورودی یک شهر به عنوان محل حد ترخص مشخص شود این کار بابی برای مردم باز می‌کند که بدانند حد ترخص چیست و در این مسیر 10ها باب دیگر برای مردم باز خواهد شد.

استاندار قم اضافه کرد: امیدوارم، این حرکت نقطه تغییر و تحول در ارتباط با موضوع‌شناسی احکام فقهی در تاریخ اسلام به وجود آورد.

به گزارش فارس؛ محدوده ترخُّص محدوده‌ای است که از آخرین نقطه عرفی شهر یا روستا شروع می‌شود و حد نهایی آن محلی است که از آنجا دیوار شهر یا دیوار آخرین خانه‌های شهر دیده نمی‌شود و اذان شهر شنیده نمی‌شود؛ البته به شرطی که مانعی برای دیدن و شنیدن وجود نداشته باشد و اذان نیز بدون بلندگو گفته شود.

مسافت شرعی: مقدار فاصله از شهر یا روستا است که از نظر احکام شرعی فردی که قصد تردد در بالاتر از این مسافت داشته باشد، مسافر محسوب می‌شود و احکام مسافر با وجود سایر شرایط بر او جاری می‌شود.

انتهای پیام/2258/ذ30 /آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول