اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از پروژه انتقال ببر گزارش می‌دهد

آماده شدن سایت تکثیر ببر در میانکاله/ معاوضه بی‌سرانجام برای احیای ببر در ایران

بیش از یک‌سال است که سایت تکثیر و نگهداری ببر در پناهگاه حیات وحش میانکاله تکمیل شده، اما خبری از مسافران این سوئیتِ زیست‌محیطی نیست.

آماده شدن سایت تکثیر ببر در میانکاله/ معاوضه بی‌سرانجام برای احیای ببر در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، درباره معاوضه دو قلاده ماده ‌پلنگ ایرانی با یک جفت ببر روسی در اردیبهشت 89، مطالب زیادی منتشر شد که همه آن‌ها با اصل موضوع یعنی «احیای گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض» موافق بودند اما این پروژه که در دنیای سیاست اتفاق افتاد، اکنون با همین لباس در پیچ و خم‌ کوچه‌های محیط زیست می‌چرخد و با این روند،زود است که به کوچه‌ای بن‌بست برسد.

در‌ حالی‌ که یکی از دو ماده پلنگ ایرانیِ صادر شده به قفقاز با به دنیا آوردن دو توله سالم، در کمال صحت و سلامت به ادامه حیات و ازدیاد نسل در خاک روسیه مشغولند، سرنوشت شومی بر ببرهای سیبریایی در پارک ارم تهران حاکم شد.

قصه از آنجا آغاز شد که ببرهای وارداتی به بیماری "مشمشه" دچار بودند به‌طوریکه ببر نر تا دی‌ماه 89 نتوانست طاقت بیاورد، از آن زمان تاکنون، ماده‌ببر در قرنطینه نگهداری می‌شود.

سه سال است که وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی بر معدوم‌سازی، و سازمان محیط زیست همچنان بر نگهداری ببر بیمار روسی تاکید می‌کنند، البته محیط زیست با قرنطینه این حیوان، حرفش را به کرسی نشانده است!

مشخص نبودن تکلیف پروژه "احیای ببر مازندران" و سکوت معنادار معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره، به صراحت می گوید که سازمان حفاظت محیط زیست، در پروژه "احیای ببر مازندران"، شکست خورده اما نمی‌داند با سختی پذیرفتن و عنوان‌کردن آن، چه کند.

البته برخی‌ها معتقدند؛ شکست این پروژه با مرگ طبیعی ماده‌ببر یا موافقت اتحادیه بین‌ا‌لمللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و سایتیس‌ (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) با معدوم‌سازی آن، اتفاق می‌افتد اما به هر حال، حیات این حیوان که درمانی برای بیماری‌اش نیست؛ با مرگ آن تفاوتی ندارد.

از این‌ها که بگذریم، بیش از یک‌سال از ساخت سایت تکثیر و نگهداری ببر مازندران در قلب پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌گذرد؛ جایی که قرار بود دوباره غرش ببرها شنیده شود.

پروژه مذکور با صرف بیش از یک‌میلیارد تومان طی حدود دو سال ساخته شد و یکی از علت‌های مرگ ببر نر، آماده نبودن این مکان اعلام شده بود که با تایید بیماری "مشمشه" مشخص شد حتی در صورت انتقال ببرها به سایت تکثیر، باز هم مرگ و بیماری به سراغ آن‌ها می‌آمد.

با مسکوت ماندن پروژه احیای ببر مازندران، خبری از انتقال ببرهای جدید روسی به ایران هم نیست، ببرهایی که قرار بود جایگزین ببرهای بیمار باشند.

امیدواریم که سازمان حفاظت محیط زیست در صورت اعلام آمادگی برای دریافت پروژه جدید ببرها، ابتدا قبل از ورود حیوان به خاک ایران، آن‌ها را از نظر سلامت مورد بررسی قرار دهد تا دوستداران طبیعت ایران هم مانند طرف‌های روسی از این مبادله‌ زیست‌محیطی، خرسند شوند.

اکنون، که چهار سال از انتظار پناهگاه حیات وحش میانکاله برای استقبال از ببرهای سیبریایی می‌گذرد، گویا دیگر شبه‌جزیره حتی خواب ببر را هم نمی‌بیند و آن سوئیت آهنین را باید اجاره بدهد، چون تکلیف آمدن مسافران خارجی‌اش مشخص نیست!

انتهای پیام/86001/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول